17011 B 17B, S 17B
Postat: 08 jun 2014, 10:36
17011
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Klart för leverans 1942-11-17. Disponerat av SAAB för diverse prov
Vissa prov vid Fc, bl a utprovning av stolutskjutning (fpl typ 21 förarstol)
Överlämnat till F 7 1944-03-29. Motor typ MyXXIV nr 599
Godkänt 1944-10-12
Överlämnat till F 3 1944-11-08
Till CVM 1945-02-06 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 831 monterad. Klar 1945-05-18.
Till F 3 1945-05-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1947-02-12 vid Optand
Motor: My XXIV nr 565
Besättningen ff resoffasp, vpl furir Torstensson (GFSU:2), fs löjtnant C E D Glimme (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Vid start från flygfältet i Optand, för ombasering till Boden, förmodas motorstörningar inträffat, vilka lett till att fp efter misslyckad start fortsatt rakt fram i banans förlängning och havererat.
Skadornas omfattning: Fpl:Skador å kroppens undersida och båda mittvingarna. Landställ höger och vänster kass. Vänster höjdroder kass. Vänster vinge skadad. Propeller: Samtliga propellerblad deformerade
Kasserat 1947-03-11. Gångtid 245 tim. Antal flygningar 412 st.
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Klart för leverans 1942-11-17. Disponerat av SAAB för diverse prov
Vissa prov vid Fc, bl a utprovning av stolutskjutning (fpl typ 21 förarstol)
Överlämnat till F 7 1944-03-29. Motor typ MyXXIV nr 599
Godkänt 1944-10-12
Överlämnat till F 3 1944-11-08
Till CVM 1945-02-06 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 831 monterad. Klar 1945-05-18.
Till F 3 1945-05-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1947-02-12 vid Optand
Motor: My XXIV nr 565
Besättningen ff resoffasp, vpl furir Torstensson (GFSU:2), fs löjtnant C E D Glimme (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Vid start från flygfältet i Optand, för ombasering till Boden, förmodas motorstörningar inträffat, vilka lett till att fp efter misslyckad start fortsatt rakt fram i banans förlängning och havererat.
Skadornas omfattning: Fpl:Skador å kroppens undersida och båda mittvingarna. Landställ höger och vänster kass. Vänster höjdroder kass. Vänster vinge skadad. Propeller: Samtliga propellerblad deformerade
Kasserat 1947-03-11. Gångtid 245 tim. Antal flygningar 412 st.