Sida 1 av 1

17013 B 17B, S 17B

Postat: 08 jun 2014, 10:39
av Leif Fredin
17013
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1942-11-04. Motor typ My XXIV nr 613
Godkänt 1942-11-20 i version som landflygplan

Haveri 1942-11-30 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-36
Total gångtid: 4.25 tim
Motor typ My XXIV nr 613
Total gångtid: 6.55 tim
Besättningen ff fanjunkare Åke Fredin, fsig furir 114 G.A. Rosén oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Propellerbladen deformerade. Vänster yttervinge avbruten. Landställsben med kåpor skadade. Div. skador.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationkostnad: c:a 15.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri under utrullning efter landning med fpl typ B 17 nr 17013 den 30/11 1942.

Fanjunkare P.Å. Fredin
ang haveri med fpl typ
B 17 nr 36.

Till Chefen för 3. divisionen.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag denna dag havererat med fpl typ B 17 nr 36. Haveriet berodde på ground-loop under utrullningen efter landning.

Såtenäs den 30/11 1942.
Åke Fredin
. Fanjunkare

Fanj. Fredin (ff) anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället varit beordrad utföra bombfällning mot bombmål B 3,
att han under utkörning till start provade bromsarna, som voro u.a.,
att fpl i övrigt var u.a.,
att han under flygning ej fällt ut landstället,
att han utförde 1 dykning mot bombmål 3 och därefter per radio blev beordrad avbryta fällningen,
att han fällde ut landstället vid c:a 220 km/t,
att landning ansattes över hangar C mot sydväst,
att han provade bromsarna under planén,
att solen vid tillfället låg rätt i ansiktet något till vänster om nosen samt stod så lågt, att han icke kunde hålla säkra ögonmärken framåt,
att landningen var normal med normal sättning,
att fpl efter c:a 175 m fick en liten studs och därefter började att svänga åt höger,
att han försökte att häva rörelsen, men att bromsarna ej togo till full styrka och fpl forsatte att svänga höger,
att fpl slutligen gjorde ground-loop och föll ned på vänster vinge,
att full broms och fullt sidoroderutslag gjordes åt vänster,
att fpl höger broms verkade att hava låst sig,
att han ej förut känt någon tendens till ground-loop.

Uppläst och vidkänt:
Åke Fredin
Fanjunkare

Furir 114 Rosén (fsig) anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället var beordrad till signalist på fpl 36,
att landningsstället fälldes ut vid normal hastighet (c:a 20 km/t) vid ingång i plané,
att landning ansattes över hangar C mot sydväst rätt i vinden,
att fpl gjorde en liten obetydlig studs vid sättningen,
att fpl efter c:a 175 m började svänga sakta åt höger,
att svängningshastigheten ökade för att till slut övergå till ground-loop, varvid landstället vek sig,
att han ej märkte att ff hade bromsat.

Uppläst och vidkänt:
G.A. Rosén
Furir 114.

Sergeant Öjwall anförde i huvudsak följande:
att han befann sig vid fpl 9, som nyss havererat, och åsåg landningen av fpl 36,
att han iakttog att fpl gick in för landning absolut rätt i vindriktningen,
att fpl ansatte landning över hangar C i riktning mot sydväst samt gjorde en trepunktslandning utan studs,
att fpl efter utrullning på c:a 150 m fick en knyck åt höger, varefter fpl gjorde en svag gir åt höger, som övergick till ground-loop,
att vänster landställ på fpl då vek sig utåt.

Uppläst och vidkänt:
Thore Öjwall
Sergeant

Vpl 82 35/41 Dahlqvist, avd VII, anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället tjänstgjorde på trafikledarens exp och i kikare åsåg landningen av fpl 36,
att han såg fpl fälla ut landstället och landa mot vinden över hangar C mot sydväst,
att fpl gjorde normal plané och trepunktslandning utan studs,
att han i slutet av utrullningen såg, att fpl helt plötsligt kanade åt höger och svängde runt 180°,
att han ansåg, att fpl rullat ut c:a 200 m innan det gjorde ground-loop.

Uppläst och vidkänt:
Karl Erik Dahlqvist
Vpl 82 35/41.

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid den tekniska undersökningen har ej något fel på fpl:s bromsanordning kunnat upptäckas. Orsaken till att fpl råkat i ground-loop får ev. tillskrivas omständigheten, att föraren bländades av den lågt stående solen.

Såtenäs den 5/12 1942.
B.F. Hansson
Förhörsledare
Boris Swenson
Protokollförare

Beslut:
Föraren synes ej hava brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Kronan tit. 18 vidkännes kostnaden.

Såtenäs den 7/1 1943.
F. Ramström
Chef
/Sixten Barenthein

Haveri 1943-08-12 i samband med landning vid fält 7. Ground-loop. Märkning 7-blå S
Motor: My XXIV nr 613
Besättningen ff vpl korpral Hans Oscar Åman. fsk vpl korpral John Bryntesson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömd landning.
Skador flygplan: Propellerblad krökta. Diverse skador på flygkropp, landningsställ m.m. Vänster yttervinge knäckt.
Beräknad reparationskostnad 60.000:- kr

Till CVM 1944-10-03 för liten översyn.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Klar 1945-03-06. Motor typ My XXIV nr 576 inmonterad
Överlämnat till F 3 1945-03-07

Haveri 1945-06-13. Märkning 3-1
Motor: My XXIV nr 576
Besättningen ff fänrik E Goliath. fs fänrik S Berg oskadad
Orsak till haveri: ollision med kraftledning.
Skador flygplan: Skador å motorplåtar, hjulkåpa, mitt- och yttervinge vänster.
Skador motor: Skador å propellerbladen.
Beräknad reparationskostnad 1.975:- kr

Haveri 1945-09-26, märkning 3-1
Motor: My XXIV nr 576
Ff aspirant Raab oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning varvid fpl vikt sig och vänster ställ gick in. Haveriet inträffade under nattflygning.
Skador flygplan: Vänster vinge och landställ deformerade. Vänster landställskåpa tillbucklad. Vänster skevningsroder skadat.
Skador motor: Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Verkstad; begränsad översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-11-25
Klar 1947-07-02
Överlämnat till F 1 1947-07-02 jämlikt fo B 40/47. Motor typ My XXIV nr 802.
Kasserat 1950-04-26. Gångtid 745.55 tim. Antal flygningar 944 st.