17014
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1942-11-12. Motor typ My XXIV nr 644
Godkänt 1942-11-27 i version som landflygplan
Haveri 1943-01-06 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-4
Total gångtid: 20.30 tim
Motor: My XXIV nr 644
Total gångtid: 23.00 tim
Besättningen ff kapten S. A. Holmer, mek korpral 8054-9-41 Karl-Gunnar Brunfelter oskadad
Orsak till haveri: Icke iakttagit nödig försiktighet
Skador flygplan: Se bif Besiktningsprotokoll Ki 18/43
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 700:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid utkörning från uppställningsplats den 6/1 1943 med fpl 17014 (F 7) .ff Kapten Holmer. Mek korpral 8054-9-41 Brunfelter. F 7, påkördes ett bensinfat, varvid fpl undersida något skadades.
Besiktningsprotokoll Ki 18/43 för fpl typ 17 nr 17014
1. Bakre övre yttre täckplåt på mittvingens högra sida mycket bucklig (uppstått genom brand)
2. Höger yttervinges bakre övre täckplåt brandskadad vid vingens infästning.
3. Undre kroppsplåtarna vänster och höger mellan sta 4510 och 5740 deformerade.
4. Bottenplåt mellan sta 4920 och 5339 deformerad.
5. Sta 4100: spant 06728 deformerad.
6. Förstärkning (spantdel v) 36753 omedelbart framför sta 4100 deformerad.
7. Sta 4510: spant 16005 0ch 26006 deformerade.
8. Sta 4920: spant 26039 och 26040 deformerade nertill.
9. Sta 5330: spant 16550 och 26551 deformerade nertill.
10. Skott fäst på bottenstringer nr 2 vänster mellan st 3690 och 4510 deformerat.
11. Bottenstringer nr 1, 2 vänster och 2 höger deformerade.
12. Glas till undre signallampa C40 trasigt.
Kapten Holmer anförde i huvudsak följande:
att han av mek, som borttagit klossarna framför fpl:s hjul fått tecken at det var klart för utkörning;
att därvid ett från förarsitsen osynligt bensinfat låg i snön så placerat att fara för kollision därmed vid utkörningen var överhängande;
att fpl:s stjärt passerade över bensinfatet;
att mek icke var så utbildad i stationstjänst att han insåg att fara för kollision förelåg;
att han icke kände till mek:s utbildningsståndpunkt.
Uppläst och vidkänt:
A. Holmer
Kapten
K 8054-9-41 Brunfelter anförde i huvudsak följande:
att han var 1. mek på fpl 17014 och medföljt detta under flygningen;
att furir 8025-9-39 Grund meddelat vpl mek att bensinfaten skulle rullas mot hangaren;
att faten rullats mot hangaren till en plats så att gått svängningsrum erhölls för fpl;
att något bensinfat ej fanns under vänster vinge, då han gick upp i baksitsen;
att han ej uppfattat mek:s tecken;
att fpl av ff körts väl långt rakt fram samt att därefter tvär sväng åt höger gjorts, varvid ett i vägen stående bensinfat åkte in under fpl stjärt;
att han själv icke observerat fatet under utkörningen;
att marken var snötäckt och temperaturen ganska låg, men väglaget ej särskilt halt;
att han besiktigat skadorna och anmält dessa för ff;
att han icke hade något att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Karl-Gunnar Brunfelter
K 8054-9-41
Furir 8025-9-39 Grund anförde i huvudsak följande:
att bensinfatet låg bakom en liten snövall 15 – 20 m rakt framför fpl;
att han hade givit de vpl mek order om att rulla bort bensinfaten till hangaren, vilket de gjort med undantag för ett, som låg kvar;
att han hade mycket att göra, varför han inte hunnit kontrollera, att hans order blivit utförd;
att de vpl mek voro under rekrytutbildning och således mycket litet insatta i stationstjänsten
Uppläst och vidkänt:
Bertil T. Grund
Furir 8025-9-39
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren icke iakttagit nödig försiktighet vid körning på marken (OSF kap III mom 9);
att markpersonalen kvarlämnat ett bensinfat på flygfältet och icke för föraren utpekat detsamma, delvis beroende på de vpl ovana vid statjänst;
att marken var täckt med snö, vilket till synes i viss mån försvårat för flygbesättningen att se bensinfatet.
Såtenäs den 6/4 1943
Jean Dubois
Förhörsledare
B. Hallberg
Protokollförare
Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Såtenäs den 15/4 1943
F. Ramström
Flottilj-chef
/Sixten Barenthein
Haveri 1943-06-17 vid F 21 Kallax. Märkning 7-4, tillhörde FBS
Total gångtid: 122.35 tim
Motor: My XXIV nr 644
Total gångtid: 125 tim
Flygförare löjtnant Nils Lundgren oskadad
Orsak till haveri: Enl protokoll
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Propellerns ena blad skadat. Propellerväxelns axel knäckt.
Beräknad reparationskostnad: 1.200:- kr
Ur protokoll
Löjtnant Lundgren anförde i huvudsak följande:
Efter landningen, som var fullt normal trepunktslandning, erhöll planet en kraftig tendens till högersväng. Detta motverkades med vänster broms varefter rätt kurs hölls omkring 50 m, varefter ny kraftig dragning åt höger uppstod. Vid bromsning för att motverka detta låste sig vänstra bromsen, hjulet grävde ner sig i den lösa sanden och flygplanet gick sakta över och ställde sig i 45° vinkel på ett av propellerbladen.
Vid tillfället rådde vindstilla.
Uppläst och vidkänt:
Nils Lundgren
Av besiktning och förhör framgår, att
Händelseförloppet, som åsågs av mig, överensstämde med löjtnant Lundgrens utsago. Orsaken har varit att då föraren för att undvika ”ground loop” åt ena hållet bromsat åt det andra, varvid bromsningen blivit för kraftig. Bromsarna ha tagit hårt men fel i systemet har ej kunnat upptäckas.
Kallax den 17/6 1943.
Ingvar Berg
Förhörsledare
Arne Ljung
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren kan ej anses vållande till skadan, varför kronan bör vidkännas kostnaden.
Luleå den 30/6 1943
G. von Porat
Chef
Haveri 1944-02-26. Märkning 7-blå T
Besättningen ff sergeant Andersson, fsig furir Anderstedt oskadad
Orsak till haveri: Kollision med ambulansbil vid landningen.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr
Nödlandning 1944-08-01. Märkning 7-blå T
Motor: My XXIV nr 777
Besättningen ff vpl Johansson, fsig furir Tönninger oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Överlämnat till F 3 1945-03-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV 1947-01-21 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 829.
Påbörjad 1947-01-30.
Klar 1947-07-23
Överlämnat till F 1 1947-07-23 jämlikt fo B 40/47.
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 793 tim, efter LF 261 tim. Antal flygningar 1145 st.
17014 B 17B, S 17B
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier