17014 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17014 B 17B, S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17014
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1942-11-12. Motor typ My XXIV nr 644
Godkänt 1942-11-27 i version som landflygplan

Haveri 1943-01-06 vid F 7 Såtenäs. Märkning 7-4
Total gångtid: 20.30 tim
Motor: My XXIV nr 644
Total gångtid: 23.00 tim
Besättningen ff kapten S. A. Holmer, mek korpral 8054-9-41 Karl-Gunnar Brunfelter oskadad
Orsak till haveri: Icke iakttagit nödig försiktighet
Skador flygplan: Se bif Besiktningsprotokoll Ki 18/43
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 700:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vid utkörning från uppställningsplats den 6/1 1943 med fpl 17014 (F 7) .ff Kapten Holmer. Mek korpral 8054-9-41 Brunfelter. F 7, påkördes ett bensinfat, varvid fpl undersida något skadades.

Besiktningsprotokoll Ki 18/43 för fpl typ 17 nr 17014
1. Bakre övre yttre täckplåt på mittvingens högra sida mycket bucklig (uppstått genom brand)
2. Höger yttervinges bakre övre täckplåt brandskadad vid vingens infästning.
3. Undre kroppsplåtarna vänster och höger mellan sta 4510 och 5740 deformerade.
4. Bottenplåt mellan sta 4920 och 5339 deformerad.
5. Sta 4100: spant 06728 deformerad.
6. Förstärkning (spantdel v) 36753 omedelbart framför sta 4100 deformerad.
7. Sta 4510: spant 16005 0ch 26006 deformerade.
8. Sta 4920: spant 26039 och 26040 deformerade nertill.
9. Sta 5330: spant 16550 och 26551 deformerade nertill.
10. Skott fäst på bottenstringer nr 2 vänster mellan st 3690 och 4510 deformerat.
11. Bottenstringer nr 1, 2 vänster och 2 höger deformerade.
12. Glas till undre signallampa C40 trasigt.

Kapten Holmer anförde i huvudsak följande:
att han av mek, som borttagit klossarna framför fpl:s hjul fått tecken at det var klart för utkörning;
att därvid ett från förarsitsen osynligt bensinfat låg i snön så placerat att fara för kollision därmed vid utkörningen var överhängande;
att fpl:s stjärt passerade över bensinfatet;
att mek icke var så utbildad i stationstjänst att han insåg att fara för kollision förelåg;
att han icke kände till mek:s utbildningsståndpunkt.

Uppläst och vidkänt:
A. Holmer
Kapten

K 8054-9-41 Brunfelter anförde i huvudsak följande:
att han var 1. mek på fpl 17014 och medföljt detta under flygningen;
att furir 8025-9-39 Grund meddelat vpl mek att bensinfaten skulle rullas mot hangaren;
att faten rullats mot hangaren till en plats så att gått svängningsrum erhölls för fpl;
att något bensinfat ej fanns under vänster vinge, då han gick upp i baksitsen;
att han ej uppfattat mek:s tecken;
att fpl av ff körts väl långt rakt fram samt att därefter tvär sväng åt höger gjorts, varvid ett i vägen stående bensinfat åkte in under fpl stjärt;
att han själv icke observerat fatet under utkörningen;
att marken var snötäckt och temperaturen ganska låg, men väglaget ej särskilt halt;
att han besiktigat skadorna och anmält dessa för ff;
att han icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Karl-Gunnar Brunfelter
K 8054-9-41

Furir 8025-9-39 Grund anförde i huvudsak följande:
att bensinfatet låg bakom en liten snövall 15 – 20 m rakt framför fpl;
att han hade givit de vpl mek order om att rulla bort bensinfaten till hangaren, vilket de gjort med undantag för ett, som låg kvar;
att han hade mycket att göra, varför han inte hunnit kontrollera, att hans order blivit utförd;
att de vpl mek voro under rekrytutbildning och således mycket litet insatta i stationstjänsten

Uppläst och vidkänt:
Bertil T. Grund
Furir 8025-9-39

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren icke iakttagit nödig försiktighet vid körning på marken (OSF kap III mom 9);
att markpersonalen kvarlämnat ett bensinfat på flygfältet och icke för föraren utpekat detsamma, delvis beroende på de vpl ovana vid statjänst;
att marken var täckt med snö, vilket till synes i viss mån försvårat för flygbesättningen att se bensinfatet.

Såtenäs den 6/4 1943
Jean Dubois
Förhörsledare
B. Hallberg
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Såtenäs den 15/4 1943
F. Ramström
Flottilj-chef
/Sixten Barenthein

Haveri 1943-06-17 vid F 21 Kallax. Märkning 7-4, tillhörde FBS
Total gångtid: 122.35 tim
Motor: My XXIV nr 644
Total gångtid: 125 tim
Flygförare löjtnant Nils Lundgren oskadad
Orsak till haveri: Enl protokoll
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Propellerns ena blad skadat. Propellerväxelns axel knäckt.
Beräknad reparationskostnad: 1.200:- kr

Ur protokoll

Löjtnant Lundgren anförde i huvudsak följande:
Efter landningen, som var fullt normal trepunktslandning, erhöll planet en kraftig tendens till högersväng. Detta motverkades med vänster broms varefter rätt kurs hölls omkring 50 m, varefter ny kraftig dragning åt höger uppstod. Vid bromsning för att motverka detta låste sig vänstra bromsen, hjulet grävde ner sig i den lösa sanden och flygplanet gick sakta över och ställde sig i 45° vinkel på ett av propellerbladen.
Vid tillfället rådde vindstilla.

Uppläst och vidkänt:
Nils Lundgren

Av besiktning och förhör framgår, att
Händelseförloppet, som åsågs av mig, överensstämde med löjtnant Lundgrens utsago. Orsaken har varit att då föraren för att undvika ”ground loop” åt ena hållet bromsat åt det andra, varvid bromsningen blivit för kraftig. Bromsarna ha tagit hårt men fel i systemet har ej kunnat upptäckas.

Kallax den 17/6 1943.
Ingvar Berg
Förhörsledare
Arne Ljung
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren kan ej anses vållande till skadan, varför kronan bör vidkännas kostnaden.

Luleå den 30/6 1943
G. von Porat
Chef

Haveri 1944-02-26. Märkning 7-blå T
Besättningen ff sergeant Andersson, fsig furir Anderstedt oskadad
Orsak till haveri: Kollision med ambulansbil vid landningen.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Nödlandning 1944-08-01. Märkning 7-blå T
Motor: My XXIV nr 777
Besättningen ff vpl Johansson, fsig furir Tönninger oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr

Överlämnat till F 3 1945-03-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV 1947-01-21 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 829.
Påbörjad 1947-01-30.
Klar 1947-07-23
Överlämnat till F 1 1947-07-23 jämlikt fo B 40/47.
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 793 tim, efter LF 261 tim. Antal flygningar 1145 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"