Sida 1 av 1

17006 B 17A

Postat: 09 jun 2014, 11:34
av Leif Fredin
17006
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Serieprototyp. Flygprov påbörjades 1943-03

Haveri 1943-04-08. Motorskärning

Till Fc 1943-07
Till SAAB experimentverkstad 1943-08
Till Fc 1943-09

Haveri 1943-12-08
Motor: TWC3 nr 4149
Ff fanjunkare Boberg
Orsak till haveri: Motorstörning.
Skador motor: Skada å kolvar.

Reparation vid CVM.
Till FC 1944-12-01.

Haveri 1945-07-16
Motor: TWC3 nr 4149
Besättningen ff löjtnant Bismarck, fs ingenjör Birgander oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop
Skador flygplan: Landställsben och kåpor vänster vinge knäckta. Mindre skador å prop och plåtar.
Beräknad reparationskostnad 15.000:-

Till CVM 1945-07-16 för reparation.
Godkänt 1945-09-05
Anmäld klar den 1945-12-14. Till F 6 1946-01-05
Överlämnat till F 6 uppbörd 1945-12-19

Haveri 1947-04-26
Motor:TWC3 nr 4149
Besättningen ff major O Enderlein (FFSU). fsig furir C Lundberg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning till start på F 6 sjönk vänstra hjulet ned i ett mjukt parti på fältet, varvid fpl fick tendens att gå på nosen.
Skadornas omfattning: Propellerspetsarna avslagna.
Beräknad kostnad 1.900:- kr

Till CVM 1948-02-26 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1426
Anmäld klar 1948-06-01.
Överlämnat till F 16 1948-06-04
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-05-06, klar 1949-06-02.
Till F 16 1949-06-29.

Haveri 1950-10-12 vid landning F 17. Märkning 16-1
Gångtid totalt 633 tim, efter LF 287
Motor typ STWC3 nr 1426 gångtid totalt 289, efter SM 289

Ur skaderapport:

Fpl slog runt vid landning.

Bild
Foto Krigsarkivet

Skadans omfattning, art och orsak
Under utrullning efter landning slog fpl runt till ryggläge. Orsaken synes vara punktering på höger landställs-hjul. Huruvida punkteringen inträffat vid sättningen, under flygningen eller vid start har ej kunnat fastställas.

Uppkomna skador: Samtliga propellerblad kraftigt deformerade. Främre motorkåpa deformerad vid luftintaget.
Luftintagplåten svårt deformerad. Vänster vingspets kraftigt deformerad. Vänster yttervinge kraftigt deformerad vid vingspets.
Pitotröret brutet. Förarhuven intryckt, rutorna splittrade. Störtbocken deformerad. Antennmast bruten.
Fenan kraftigt deformerad. Sidorodret kraftigt deformerat.

Bild Bild
Fotografier Krigsarkivet

Rapportörens åtgärd/förslag till åtgärd:
Motor sändes till CVV för undersökning.
Propeller sändes till CVM för reparation.
Fpl föreslås till kassation genom F 16 försorg.

Kallinge den 31/10 1950
Erik Berg
Kontrollingenjör

Kasserat 1950-12-02