17243 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17243 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17243
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-08-17 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-08-27
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-02-12, klar 1947-05-22
Överlämnat till F 7 1948-04-29
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-12-02, klar 1950-09-08
Överlämnat till F 17 1950-09-15 jämlikt CVV tpr 1046 15/9 1950. Gångtid efter LF 0,00 tim. Motor typ STWC3 nr 1062. Gångtid efter SM 0,00 tim.

Försålt till Etiopien 1951-08-17. Överlämnat 1951-11-20
Nummer 323
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: 17243 B 17A

Inlägg av Stig Jarlevik »

Efter förfrågan på forumet har det visat sig att Leif Fredin har missuppfattat vilket flygplan som byggdes upp
i Etiopien av de "reservdelsplan" som skeppades ut per båt. Detta plan var 332 i Etiopiens flygvapen och inte
322 som Leif har antagit.

Lennart Andersson som läst Gösta Hedéns loggböcker skriver om just detta flygplan att det var märkt 322 när
han provflög detsamma vid CVV 9.11.1951.

Således blir det ett "följdfel" på samtliga 10 plan som levererades 1951

Således skall 17243 ändras till 322 i Etiopien

Hälsningar
Stig Jarlevik
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"