Länken funkar visst inte, därför kommer:
Jas-plan slaktas till reservdelar UPPDATERAD
UPPDATERAD På grund av problem med bland annat ett nytt it-system råder akut brist på reservdelar till de svenska JAS-planen. På en av försvarets flygflottiljer tvingas man nu plocka isär plan för att få andra att flyga.
På F21 i Luleå slaktas ett JAS-plan. Det ska bli en ”hangardrottning” – ett plan som plockas isär för att kunna bistå med delar till andra JAS-plan som behöver lagas. Just nu finns tre stycken hangardrottningar på flygflottiljen i Luleå. Orsaken: akut brist på reservdelar.
– Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen, säger försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.
Enligt Örjan Lindkvist, chef för flygunderhållet på F21, kommer planen som nu slaktas att få vänta i snitt i tre månader innan de kommer att kunna flyga igen. Han kallar 2013 för ”en katastrof” när det gäller reservdelar, men säger att det sett ljusare ut i år.
Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa.
Försvarsminister Karin Enström skyller ifrån sig som vanligt.
Fotnot: I dag lördag har vi lite reducerad tid att hinna skriva då den ene av oss ligger sjuk i en kraftig vårförkylning.
UPPDATERING:
Det svenska försvarets nuvarande Jas Gripenplan kommer inte skruvas isär om några år och sättas in som delar i den nya versionen Gripen som det tidigare sagts, erfar Ekot.
Bakgrunden är att det svenska försvaret måste kunna ha tillräckligt många flygplan av dagens version igång, även om flygplan samtidigt ska hyras ut till exempelvis Schweiz och Brasilien.
I samband med budgetpresentationen hösten 2012 var beskedet från regeringen att 40 till 60 flygplan av dagens modell, Gripen C/D, på sikt skulle byggas om till den framtida versionen av planet, Gripen E/F.
Många uppfattade det som mer acceptabelt om dagens Gripenversion inte helt skrotades på grund av de nya planen, utan att det delar som skulle kunna användas i framtiden också sattes in i de nya planen. Och dessutom skulle det pressa priset något.
Men enligt uppgift till Ekot så kommer det i samband med regeringens vårbudget på onsdag framgå att inriktningen ändras och att ombyggnationen tonas ner.
En huvudorsak till förändringen är att det svenska försvaret behöver dagens Gripenplan för att kunna skydda Sverige. Om försäljningarna av Gripen till Schweiz och Brasilien blir av så vill båda länderna hyra plan av dagens modell och i sådana fall kommer planen delvis tas från det svenska försvaret.
Att då också börja skrota fungerande plan för att bygga nya, skulle minska antalet användbara svenska plan ännu mer. Många försvarsdebattörer har tyckt att det är orimligt ur försvarsperspektiv och nu verkar det alltså inte bli så.
Personer inom Försvarsmakten säger till Ekot att det vore bra om planen inte byggs om , det skulle öka marginalerna för flygvapnet även om det skulle klara viss ombyggnation av nuvarande flygplan i kombination med uthyrning.
Alla väsentliga delar i det framtida planet som motor, radar och själva kroppen är nya hur som helst. Gamla delar som varit tänkta att återanvända är exempelvis katapultstolen men också delar från bränslesystemet och vissa reglage har nämnts.
Enligt Ekots källor kan planen nu bli något dyrare, men i förhållande till helheten ska det röra sig om små summor.
Några av de Gripen C/D-plan som kommer att användas längst av försvaret, kan också komma att komma att användas som delar i den nya versionen för då kommer de nya planen till stor del redan ha levererats.
http://www.exponerat.net/jas-plan-slakt ... servdelar/
Eller:
JAS-plan slaktas för att bli reservdelar ,29 mars 2014
På grund av problem med bland annat ett nytt it-system råder akut brist på reservdelar till de svenska JAS-planen. På en av försvarets flygflottiljer tvingas man nu plocka isär plan för att få andra att flyga.
På F21 i Luleå slaktas ett JAS-plan. Det ska bli en ”hangardrottning” – ett plan som plockas isär för att kunna bistå med delar till andra JAS-plan som behöver lagas. Just nu finns tre stycken hangardrottningar på flygflottiljen i Luleå. Orsaken: akut brist på reservdelar.
– Det är ju inte bra att det är brist på reservdelar och utbytesenheter. Här har vi investerat i avancerade plattformar som sen inte kan användas på grund av brister i reservdelsförsörjningen, säger försvarsminister Karin Enström (M) till SVT.
SVT kunde för två år sedan rapportera om problem med försvarets nya it-system Prio. Dessa problem är vad som, bland annat, orsakat bristen då reservdelarna inte kommer fram i tid till flottiljerna.
”Måste komma till rätta med det här”
Enligt Örjan Lindkvist, chef för flygunderhållet på F21, kommer planen som nu slaktas att få vänta i snitt i tre månader innan de kommer att kunna flyga igen. Han kallar 2013 för ”en katastrof” när det gäller reservdelar, men säger att det sett ljusare ut i år.
Med den upptrappade konflikten i Ukraina är oron större än på länge för att en allvarlig kris ska bryta ut i Europa. Försvarsmakten skriver i sin årsredovisning att man har kunnat hålla uppe incidentberedskapen, säger försvarsminister Karin Enström
– Men det är inte bra att vi inte har tillgång till de flygplan vi ska ha tillgång till, och det påverkar övningar. Försvarsmakten tillsammans med FMV (Försvarets materielverk) måste komma tillrätta med det här så fort som möjligt.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-s ... vdelsbrist
Någon vidare kommentar?
Bengt