Sida 1 av 1
17255 B 17A
Postat: 12 jun 2014, 08:42
av Leif Fredin
17255
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 6 1943-08-25 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-09-10
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Totalhaveri 1945-09-17 i Vättern sydsydost Karlsborg
Motor: STWC 3 nr 1064
Ff furir E Gillis V Johansson omkom
Kasserat 1945-09-29. Gångtid 309.50 tim. Motor typ STWC3 nr 1064, gångtid 83.45 tim.
Re: 17255 B 17A
Postat: 28 maj 2019, 10:17
av Klas Andersson
Re: 17255 B 17A
Postat: 08 okt 2019, 18:48
av Bengt Ekbladh
17255 B 17A
...
OM Totalhaveriet 1945-09-17 i Vättern sydsydost Karlsborg
17255 B17A F6 som havererade 17 september 1945 i Vättern SSO Karlsborg. Flygplanet levererades till Flygvapnet den 25 Augusti 1943.
"Haveriet har inträffat vid start- och landningsövningar under mörker med fpl ur 1/F6.
Troligen inträffade motorstörningar efter start vid övergång till planflykt.
Under återstartningsförsök har ff i dåligt väder och mörker förlorat kontroll över fpl som havererat ner i vattnet.
Ff (fu/GFSU:1 E G V Johansson) har omkommit och påträffats på botten under flygplansvraket.
Trolig haveriorsak har varit motorstörningar till följd av metallspån som låst den automatiska spjällkontrollen
varvid kompressortrycket sjunkit så att full motoreffekt aldrig uppnåtts.
Dessutom har gyrohorisonten varit ur funktion. Väder- och mörker har dessutom bidragit till att övningen varit för svår
med hänsyn till elevens utbildningsståndpunkt."
... Bl.a. hittade man loggboken
https://chefsingenjoren.blogspot.com/20 ... -djup.html
Re: 17255 B 17A
Postat: 08 okt 2019, 22:51
av Klas Andersson
Lite märkligt ... i en dator med Windows 7 så gick det inte få fram kommentarerna till "chefsingingörens inlägg !!
men vid prov på en med Windows Vista så gick det ???????
Comments on Chefsingenjören: I havens djup (uppdaterad)
@Klas: Tack för informationen. Då stämmer det en s...
23 januari 2011 23:36
@Klas: Tack för informationen. Då stämmer det en smula bättre med informationen i Lansenboken.
Det handlar om en och samma A32 ! den som haverera...
23 januari 2011 20:47
Det handlar om en och samma A32 ! den som havererade 1959 .länken som antyder det är 1962-haveriet är skriven av någon som inte har minsta koll ! jag vet ,för det är jag som letat upp planet efter att ha sökt i många år ! även B17 är ett jag hittat efter långt letande ! kul några uppskattar bilderna !jag lade upp några i ett album på "sportdykarna.nu"
men det var inte populärt ! (kolla gärna!)
några ..... skrek högt om stöld och gravplundring ??? trots piloten är bärgad och jag innehar bärgningsrätt.
Horisontgyrot satt kvar i panelen ,och det går att läsa en anmärkning i resterna av loggboken att det inte fungerade ..trots det övades det mörkerflygning med planet !!! andra tider då !!
Mvh Klas Andersson
At Your Service, CI! Kul att se att länken uppskat...
8 januari 2011 18:04
At Your Service, CI! Kul att se att länken uppskattades och gav oss en matnyttig uppdatering :)
@Daniel: Youtube kan ibland vara förädiskt. Man ti...
8 januari 2011 17:48
@Daniel: Youtube kan ibland vara förädiskt. Man tittar på en liten filmsnutt och vips så dyker det upp en massa annat intressant!
Tack LAE. SOm vanligt är du en källa till mycket i...
8 januari 2011 17:22
Tack LAE. SOm vanligt är du en källa till mycket information! Bild #63 löser gåtan! Jag uppdaterar inlägget.
Mer bilder från B 17-vraket finns här: http://rid...
8 januari 2011 16:24
Mer bilder från B 17-vraket finns här:
http://rides.webshots.com/album/568456223skpPhT
Tackar!! dina inlägg är inte bara intressant läsni...
8 januari 2011 16:15
Tackar!! dina inlägg är inte bara intressant läsning, du bjuder även på ren underhållning :) inte poppis dock när man fastnar framför youtube hela dagen ;)
Stort tack!