17261 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17261 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17261
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-11-19 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-12-01
Överlämnat till F 7 1944-09-05. Motor typ TWC3 nr 3461
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-14 för liten översyn. Motor typ STWC3 nr 1204.
Anmäld klar 1946-05-28. Till F 7 1946-05-31.
Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-05-24, klar 1948-08-25
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-11-02, klar för leverans 1950-01-02.
Till F 11 1950-01-13.
Överlämnat till F 11 uppbörd 1950-01-10 jämlikt CVV tpr 1320 2/1-50. Gångtid efter LF 137.10 tim. Motor typ STWC3 nr 1260. Gångtid efter SM 263.00 tim.

Haveri 1951-10-10 på F 11

Kasserat 1952-01-23.
Bengt Ekbladh

Re: 17261 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17261 B 17A
...
Haveri 1951-10-10 på bana 34 F 11, märkt 11-61

Vid landning efter kontroll av inflygning på fpl. typen B17
där edk inte flugit typen på ett år sker haveriet.
Landningen sker 200m in på bana 34, med hög sättning och mindre studs.

Fpl. gör ground loop åt v. och det blir totalhaveri

Besättningen Idk (fj/AFT) och edk (fu/AFT) oskadade.

Haveriorsak:: Sporrlåset släppte pga.förslitning av låskolven och friktion i låsvajer
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"