17265 B 17A
Postat: 12 jun 2014, 13:09
17265
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 6 1943-12-15 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-12-29
Överlämnat till F 7 1944-08-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-05-22. Märkning 7-blå O
Motor: STWC3 nr 1223
Besättningen ff kadett Swedberg, fsk vpl Fridell oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Haveri 1946-05-16. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1202
Besättningen furir Quick (GFSU:1), fsig furir Karlberg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Kollision med traktor, förorsakat att såväl ff som fsig brustit i varsamhet.
Skadornas omfattning: Skador å fpl, propeller, traktor och gräsklippare.
Beräknad kostnad 7.600:- kr
Haveri 1946-09-24. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1259
Besättning:Ingen besättning då skadan skedde på marken.
Orsak till haveri: Traktor kolliderade med B 5 nr 7039, som i sin tur kolliderade med 17A nr 17265.
Skadornas omfattning: Vänster skevroder totalt knäckt.
Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1946-11-25, klar 1947-03-10
Nödlandning 1947-07-14 vid fält 6. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1211
Besättningen ff fänrik Lars Ljunggren (FFSU), fsig furir Arne Eriksson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av motorstörning.
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-30, klar för leverans 1949-11-26.
Till F 7 1949-11-29.
Överlämnat till F 17 1949-12-02 jämlikt CVV tpr 1608 30/11-49
Gångtid efter LF 253.15 tim
Motor typ STWC3 nr 1428. Gångtid efter SM 83.35 tim
Haveri 1950-06-14 vid F 17. Märkning 17-15
Gångtimmar 282 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Efter landning skulle ff taga in vingklaffarna. Han fattade emellertid i fel reglage och ställde landställsreglaget på ”In”. Sporren fälldes in, varvid skador uppstod på stjärten, spinfena och spant stn 6855.
Kasserat 1953-11-24. Gångtid 713 tim
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 6 1943-12-15 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-12-29
Överlämnat till F 7 1944-08-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-05-22. Märkning 7-blå O
Motor: STWC3 nr 1223
Besättningen ff kadett Swedberg, fsk vpl Fridell oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Haveri 1946-05-16. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1202
Besättningen furir Quick (GFSU:1), fsig furir Karlberg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Kollision med traktor, förorsakat att såväl ff som fsig brustit i varsamhet.
Skadornas omfattning: Skador å fpl, propeller, traktor och gräsklippare.
Beräknad kostnad 7.600:- kr
Haveri 1946-09-24. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1259
Besättning:Ingen besättning då skadan skedde på marken.
Orsak till haveri: Traktor kolliderade med B 5 nr 7039, som i sin tur kolliderade med 17A nr 17265.
Skadornas omfattning: Vänster skevroder totalt knäckt.
Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1946-11-25, klar 1947-03-10
Nödlandning 1947-07-14 vid fält 6. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1211
Besättningen ff fänrik Lars Ljunggren (FFSU), fsig furir Arne Eriksson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av motorstörning.
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-30, klar för leverans 1949-11-26.
Till F 7 1949-11-29.
Överlämnat till F 17 1949-12-02 jämlikt CVV tpr 1608 30/11-49
Gångtid efter LF 253.15 tim
Motor typ STWC3 nr 1428. Gångtid efter SM 83.35 tim
Haveri 1950-06-14 vid F 17. Märkning 17-15
Gångtimmar 282 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Efter landning skulle ff taga in vingklaffarna. Han fattade emellertid i fel reglage och ställde landställsreglaget på ”In”. Sporren fälldes in, varvid skador uppstod på stjärten, spinfena och spant stn 6855.
Kasserat 1953-11-24. Gångtid 713 tim