Twin Wasp-motorn i Finland
Postat: 12 jun 2014, 21:29
Twin Wasp-motorn i Finland?
Några klipp först.
>>Finland fick också tillgång till det flyg som blivit krigsbyte efter den snabba tyska invasionen av Västeuropa, från bland annat Frankrike och Norge. >>
>>Hur kan det komma sig att det finska flygvapnet använde både Twin Wasp och DB605 under den senare delen av fortsättningskriget 1943-44 medan det svenska flygvapnet ännu inte fått några leveranser från de svenska tillverkarna?>>
….min tolkning ...man var ju vapenbröder vid denna tid
Svenska sidan::(några klipp)
>>1943 juni: 115 st Pratt & Whitney Twin Wasp flygmotorer anländer till Trelleborg från Tyskland. De utgörs av motorer som Tyskland tagit som krigsbyte i Frankrike. (i serien 2979--3986 )
Dessa motorer gjorde det möjligt att ta J 22 i tjänst tidigare än om man behövt invänta de svensktillverkade motorerna samt att leverera B 17A till förband där de sedan fick invänta ”en egen” motor. >>
>>Serieleveranserna av J22 inleddes i oktober 1943. De första 113 flygplanen kom på grund av förseningar hos motortillverkaren Svensk Flygmotor att levereras med Twin Wasp-originalmotorer inköpta från Tyskland som i sin tur tagit dem som krigsbyte i Frankrike.
>>1942. Provkörning av den första kopierade Pratt & Whitney Twin Wasp-motorn, STWC-3, genomförs hos SFA. >>
>>1944. Svenska Flygmotor AB levererar den första serietillverkade 14-cylindriga stjärnmotorn Pratt & Whitney Twin Wasp, STWC-3, 1 065 hk. 13 motorer levererades under året och 313 under följande år. Motorn användes bl.a. i Saab 17, J 22, B 18A, S 18A, Tp 79 och var utan tillstånd kopierad från det amerikanska originalet TWC 3. >>
>>Motorn kom att bli ett stort problem, men ett antal amerikanska flygmotorer av typ Pratt & Whitney Twin Wasp (TWC-3) kunde inköpas från Tyskland. Dessa motorer hade tyskarna i sin tur tagit som krigsbyte från fransmännen och dessa flygmotorer byttes nu mot bl.a. svenskt specialstål och annat för tysk krigsindustri åtråvärda varor. Nu täckte emellertid antalet "franska" motorer långt ifrån det svenska behovet och de resterande motorerna kom senare att levereras från Flygmotor i Trollhättan, där man helt enkelt (utan tillstånd från P&W) lät kopiera originalmotorn! De svensktillverkade motorerna betecknades STWC-3, där "S" helt enkelt kom att stå för ordet "Swedish" och där de första motorerna kunde börja att levereras från mars månad 1944. >>
Min fråga:
Hur använde Finland sina Twin Wasp och DB605 motorer ?
Finns mer info ?
Fpl typ, antal.. tidpunkt, eller annat...(gäller främst Twin Wasp)
Med vänlig hälsning Bengt
Några klipp först.
>>Finland fick också tillgång till det flyg som blivit krigsbyte efter den snabba tyska invasionen av Västeuropa, från bland annat Frankrike och Norge. >>
>>Hur kan det komma sig att det finska flygvapnet använde både Twin Wasp och DB605 under den senare delen av fortsättningskriget 1943-44 medan det svenska flygvapnet ännu inte fått några leveranser från de svenska tillverkarna?>>
….min tolkning ...man var ju vapenbröder vid denna tid
Svenska sidan::(några klipp)
>>1943 juni: 115 st Pratt & Whitney Twin Wasp flygmotorer anländer till Trelleborg från Tyskland. De utgörs av motorer som Tyskland tagit som krigsbyte i Frankrike. (i serien 2979--3986 )
Dessa motorer gjorde det möjligt att ta J 22 i tjänst tidigare än om man behövt invänta de svensktillverkade motorerna samt att leverera B 17A till förband där de sedan fick invänta ”en egen” motor. >>
>>Serieleveranserna av J22 inleddes i oktober 1943. De första 113 flygplanen kom på grund av förseningar hos motortillverkaren Svensk Flygmotor att levereras med Twin Wasp-originalmotorer inköpta från Tyskland som i sin tur tagit dem som krigsbyte i Frankrike.
>>1942. Provkörning av den första kopierade Pratt & Whitney Twin Wasp-motorn, STWC-3, genomförs hos SFA. >>
>>1944. Svenska Flygmotor AB levererar den första serietillverkade 14-cylindriga stjärnmotorn Pratt & Whitney Twin Wasp, STWC-3, 1 065 hk. 13 motorer levererades under året och 313 under följande år. Motorn användes bl.a. i Saab 17, J 22, B 18A, S 18A, Tp 79 och var utan tillstånd kopierad från det amerikanska originalet TWC 3. >>
>>Motorn kom att bli ett stort problem, men ett antal amerikanska flygmotorer av typ Pratt & Whitney Twin Wasp (TWC-3) kunde inköpas från Tyskland. Dessa motorer hade tyskarna i sin tur tagit som krigsbyte från fransmännen och dessa flygmotorer byttes nu mot bl.a. svenskt specialstål och annat för tysk krigsindustri åtråvärda varor. Nu täckte emellertid antalet "franska" motorer långt ifrån det svenska behovet och de resterande motorerna kom senare att levereras från Flygmotor i Trollhättan, där man helt enkelt (utan tillstånd från P&W) lät kopiera originalmotorn! De svensktillverkade motorerna betecknades STWC-3, där "S" helt enkelt kom att stå för ordet "Swedish" och där de första motorerna kunde börja att levereras från mars månad 1944. >>
Min fråga:
Hur använde Finland sina Twin Wasp och DB605 motorer ?
Finns mer info ?
Fpl typ, antal.. tidpunkt, eller annat...(gäller främst Twin Wasp)
Med vänlig hälsning Bengt