17287 B 17A
Postat: 14 jun 2014, 12:23
17287
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 6 1944-02-17
Godkänt 1944-03-01
Nödlandning 1944-10-31 Märkning 6-40
Motor: STWC3 nr 1038
Besättningen ff fänrik Hoffberg, fsig korpral Karlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Desorientering
Skador flygplan: Kroppen svårt skadad på undersidan. Hjulkåpor krossade. Propellerblad avslagna (träpropeller).
Skador motor: Propelleraxeln möjligen krokig. Smärre skador på cylindertoppar och vippmekanism på hängande cyl.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr
Till SAABT 1944-11-24 för reparation.
Anmäld klar 1946-02-22. Motor typ STWC3 nr 1336 inmonterad.
Till F 6 1946-03-01.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1946-06-05
Motor: STWC3 nr 1336
Besättningen ff fänrik Hellberg (FFSU), fsig furir Anderson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Oljeläcka.
Skadornas omfattning: Fpl: Fästet i kroppen för sporrens manövercylinder sönderslitet. Kölen intryckt bakom
sporrluckor. De tre bakre spanten i kroppen upptryckta. Under täckplåten bakom sporren deformerad. Spantet framför sporren deformerad av sporrstyrningen. Motor och propeller: Två st blad å propellern kass. Spinnern kass. Nosringen något deformerad på undersidan..
Beräknad kostnad 4.283:- kr
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-12-16, klar 1948-04-10
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-05-16, klar 1949-06-08.
Till F 6 1949-06-16.
Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 852 tim, efter SF 720 tim, efter LF 419 tim. Antal flygningar 879 st.
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 6 1944-02-17
Godkänt 1944-03-01
Nödlandning 1944-10-31 Märkning 6-40
Motor: STWC3 nr 1038
Besättningen ff fänrik Hoffberg, fsig korpral Karlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Desorientering
Skador flygplan: Kroppen svårt skadad på undersidan. Hjulkåpor krossade. Propellerblad avslagna (träpropeller).
Skador motor: Propelleraxeln möjligen krokig. Smärre skador på cylindertoppar och vippmekanism på hängande cyl.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr
Till SAABT 1944-11-24 för reparation.
Anmäld klar 1946-02-22. Motor typ STWC3 nr 1336 inmonterad.
Till F 6 1946-03-01.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1946-06-05
Motor: STWC3 nr 1336
Besättningen ff fänrik Hellberg (FFSU), fsig furir Anderson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning. Oljeläcka.
Skadornas omfattning: Fpl: Fästet i kroppen för sporrens manövercylinder sönderslitet. Kölen intryckt bakom
sporrluckor. De tre bakre spanten i kroppen upptryckta. Under täckplåten bakom sporren deformerad. Spantet framför sporren deformerad av sporrstyrningen. Motor och propeller: Två st blad å propellern kass. Spinnern kass. Nosringen något deformerad på undersidan..
Beräknad kostnad 4.283:- kr
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-12-16, klar 1948-04-10
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-05-16, klar 1949-06-08.
Till F 6 1949-06-16.
Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 852 tim, efter SF 720 tim, efter LF 419 tim. Antal flygningar 879 st.