17294 B 17A
Postat: 15 jun 2014, 10:52
17294
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-10
Levererat till F 4 1944-06-10
Godkänt 1944-06-21
Haveri 1945-02-21
Motor: STWC3 nr 1096
Orsak till haveri: Eld i motorkapell vid uppvärmning av motorn.
Skador flygplan: Samtliga propellerblad brända. Motorkapellet helt uppbränt.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Haveri 1945-03-06. Märkning 4-röd N
Motor: STWC3 nr 1096
Orsak till haveri: Eld i motorkapellet vid uppvärmning av motorn.
Skador flygplan: Ett motorkapell uppbrunnet. Propellerkapellen samt propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-05-07
Motor: STWC3 nr 1335
Orsak till haveri: Fpl påkört av tankbil.
Skadornas omfattning: Vänster höjdroder skadat.
Beräknad reparationskostnad 40:- kr
Haveri 1947-02-19
Motor: STWC3 nr 1049
Besättningen ff furir Kjell Åhrén (AFT) fsig furir Olav Garmager (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vid landning kollision med snöslunga.
Skadornas omfattning: Fpl totalhaveri
Skärsår och fingerstukningar samt ryggskada på snöslungans besättning.
Beräknad kostnad. Snöslungan 7.000:- kr
Kasserat 1947-03-11. Gångtid 611 tim. Antal flygningar 426 st. Flygkropp till Flygvapnets centrala skolor, Västerås, iordningställes som motorbock.
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-10
Levererat till F 4 1944-06-10
Godkänt 1944-06-21
Haveri 1945-02-21
Motor: STWC3 nr 1096
Orsak till haveri: Eld i motorkapell vid uppvärmning av motorn.
Skador flygplan: Samtliga propellerblad brända. Motorkapellet helt uppbränt.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Haveri 1945-03-06. Märkning 4-röd N
Motor: STWC3 nr 1096
Orsak till haveri: Eld i motorkapellet vid uppvärmning av motorn.
Skador flygplan: Ett motorkapell uppbrunnet. Propellerkapellen samt propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-05-07
Motor: STWC3 nr 1335
Orsak till haveri: Fpl påkört av tankbil.
Skadornas omfattning: Vänster höjdroder skadat.
Beräknad reparationskostnad 40:- kr
Haveri 1947-02-19
Motor: STWC3 nr 1049
Besättningen ff furir Kjell Åhrén (AFT) fsig furir Olav Garmager (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vid landning kollision med snöslunga.
Skadornas omfattning: Fpl totalhaveri
Skärsår och fingerstukningar samt ryggskada på snöslungans besättning.
Beräknad kostnad. Snöslungan 7.000:- kr
Kasserat 1947-03-11. Gångtid 611 tim. Antal flygningar 426 st. Flygkropp till Flygvapnets centrala skolor, Västerås, iordningställes som motorbock.