17297 B 17A
Postat: 15 jun 2014, 10:55
17297
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-22
Levererat till F 6 1944-06-22
Godkänt 1944-07-20
Nödlandning 1944-08-23. Märkning 6-33
Motor: STWC3 nr 1123
Ff kapten Ekdahl oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar.
Skador flygplan: Motorkåpa intryckt. Hjulkåpor intryckta. Flygkropp svårt skrapad på undersida. Oljekylare med luftintag intryckta. Propeller stukad.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr
Till SAAB/T för reparation 1944-09-12
Ankom SAAB/T 1944-09-19, klar 1945-02-03. Motor typ STWC3 nr 1318
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-09-10. Märkning 6-gul M
Motor: STWC3 nr 1318
Besättningen ff fänrik Lundström, fsig furir Oskarsson oskadad
Orsak till haveri: Bombkrevad intill fpl.
Skador flygplan: 90 hål efter splitter.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Haveri 1946-05-14
Motor: STWC3 nr 1318
Besättningen ff aspirant Sjöstrand (GFSU:1), fsig korpral Lundberg (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Bristande uppmärksamhet av föraren.
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster landställskåpa krossad. Buckla på brandskott vid bränslefilter. Motor och propeller: Propellerbladen avslagna. Nedre delen av vänster avgasrör krossat. Bränslefiltret intryckt. 2 kylklaffar skadade. Motorskölden uppriven. Buckla på täckplåt vid bränslefilter. Motorplåtar skadade. Kylluftledarplåt på cyl 9 bockad.
Beräknad kostnad 3.415:- kr
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-06-18, klar 1946-09-11
Överlämnat till F 7 1948-05-10
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1949-08-29, klar 1950-03-16
Inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05 påbörjad 1949-11-03, klar 1949-12.
Överlämnat till F 15 1950-03-16
Försålt till Etiopien 1951-08-17
Överlämnat till Etiopien 1951-11-20
Nummer 329
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-22
Levererat till F 6 1944-06-22
Godkänt 1944-07-20
Nödlandning 1944-08-23. Märkning 6-33
Motor: STWC3 nr 1123
Ff kapten Ekdahl oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar.
Skador flygplan: Motorkåpa intryckt. Hjulkåpor intryckta. Flygkropp svårt skrapad på undersida. Oljekylare med luftintag intryckta. Propeller stukad.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr
Till SAAB/T för reparation 1944-09-12
Ankom SAAB/T 1944-09-19, klar 1945-02-03. Motor typ STWC3 nr 1318
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-09-10. Märkning 6-gul M
Motor: STWC3 nr 1318
Besättningen ff fänrik Lundström, fsig furir Oskarsson oskadad
Orsak till haveri: Bombkrevad intill fpl.
Skador flygplan: 90 hål efter splitter.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Haveri 1946-05-14
Motor: STWC3 nr 1318
Besättningen ff aspirant Sjöstrand (GFSU:1), fsig korpral Lundberg (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Bristande uppmärksamhet av föraren.
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster landställskåpa krossad. Buckla på brandskott vid bränslefilter. Motor och propeller: Propellerbladen avslagna. Nedre delen av vänster avgasrör krossat. Bränslefiltret intryckt. 2 kylklaffar skadade. Motorskölden uppriven. Buckla på täckplåt vid bränslefilter. Motorplåtar skadade. Kylluftledarplåt på cyl 9 bockad.
Beräknad kostnad 3.415:- kr
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-06-18, klar 1946-09-11
Överlämnat till F 7 1948-05-10
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1949-08-29, klar 1950-03-16
Inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05 påbörjad 1949-11-03, klar 1949-12.
Överlämnat till F 15 1950-03-16
Försålt till Etiopien 1951-08-17
Överlämnat till Etiopien 1951-11-20
Nummer 329