Sida 1 av 1
En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...
Postat: 13 jan 2009, 01:20
av Lars Sundin
Under webbströvande fann jag en
bildsamling som jag tycker har sin charm. Från en annan tid. Det brittiska kolonialväldet hade sina brister med bombning av "upproriska stammar" o d men det är ju inte särskilt bra numera heller. Nu bombar man sig själva.
Nej, njut av planen istället. T ex
http://www.flickr.com/photos/74784995@N ... 727564944/.
Några minns väl
Biggles flyger österut?
Lars S
Re: En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...
Postat: 20 maj 2009, 14:31
av thorjh
Jättefina bilder !
Var hittar jag typbeteckningarna ? specielt dom två "downloadbara" ; den tyska från vk1 och den enmotoriga framför tornbygget ?
Thor
Re: En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...
Postat: 20 maj 2009, 14:50
av Lars Sundin
Hej Thor!
Det tyska planet är en Albatros D.III.(Albatros var ett företag och inte bara en enda typ, ett företag som sedan en bra bit in på 20-talet försvann in i Focke-Wulf vill jag minnas). Mer om denna bild på
http://www.theaerodrome.com/forum/aircr ... ot-id.html
Det brittiska är en Miles Falcon, G-ADHH plåtad på flygplatsen i Lydda (vad platsen numera heter).
Om du går in på "startsidan" till denna fina samling bilder
http://www.flickr.com/photos/74784995@N ... 727564944/ och så letar upp de två planen bland tumnagelsbilderna, finner du litet litet bakgrundsdata om dessa två bilder jag valde ut, data som gör det möjligt att googla vidare, bl a vad gäller G-ADHH:s "öden och äventyr".
Lars S
Re: En svunnen tid - Palestina - inte svensk flyghistoria men...
Postat: 21 maj 2009, 12:47
av Erik Johansson
Thanks Lars for guiding us to that magnificent selection of photos. I came into aviation a small bit too late to enjoy those days. Still, I get pleasure from watching the pictures and reading about the really good old days in aviation or really old good days. Watching the photos of the Sandringham flying boats brought my thoughts back to Alexander Frater’s book ‘Beyond the blue horizon’. I suppose some of the photos I just watched could have been taken by any of the passengers flying with Imperial Airways to Australia.
We laugh about RyanAir’s proposal to charge extra for overweight passengers. Let me quote this from the book:
‘Passengers for Australia, attended by a uniformed page boy, were brought here (Croydon Airport) in a charabanc from the airline’s new terminal at Victoria. There, everybody had been asked to mount the scales (the 100 kilo personal allowance included a customer’s own body weight) before receiving a rout map, a set of headed in-flight notepapers and envelopes, and a comprehensively illustrated introductory booklet to air travel.’