17315 B 17A
Postat: 16 jun 2014, 11:19
17315
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1944-02-23 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-03-06
Överlämnat till F 6 1944-03-29. Motor typ TWC3 nr 3907
Haveri 1944-05-31. Märkning 6-23
Motor: TWC3 nr 3907
Besättningen ff löjtnant Lönnberg, fsig furir Kjellman oskadad
Orsak till haveri: Groundloop i landning
Skador flygplan: Båda landningsställsbenen brutna, vänster vinge och vänster höjdroderspets knäckta, propellerspetsarna krökta.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr
Verkstad; reparation. Beräknas påbörjas 1944-08-01, beräknas klar 1944-09-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-07-26. Märkning 6-gul L
Motor: STWC 3 nr 1200
Besättningen ff kadett Larsson, fsig korpral Rosenberg oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop.
Skador flygplan: Propellerbladen avbrutna. Vänster vinge knäckt. Landställsvagga höger och vänster. Övre vänster och nedre höger fällstötta avbrutna. Främre vingbalk intryckt vid vänster landställsfäste.
Beräknad reparationskostnad 28.500:- kr
Till CVM 1945-08-28 för reparation. Anmäld klar 1946-02-13.
Till F 6 1946-02-15.
F 6 verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-31, klar 1947-10-18
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-07-11, klar för leverans 1949-09-21.
Till F 6 1949-09-24.
Haveri 1950-10-04 vid F 3. Märkning 6-vit N
Gångtid efter LF 266 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning på F 3 gick fpl i sättningen över på ena vingen. Skador uppstod å vänster landställ, vingspets, skevroder och höjdroderhalva.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras vid F 3.
Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 859 tim, efter LF 440 tim. Antal flygningar 1127 st.
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 7 1944-02-23 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-03-06
Överlämnat till F 6 1944-03-29. Motor typ TWC3 nr 3907
Haveri 1944-05-31. Märkning 6-23
Motor: TWC3 nr 3907
Besättningen ff löjtnant Lönnberg, fsig furir Kjellman oskadad
Orsak till haveri: Groundloop i landning
Skador flygplan: Båda landningsställsbenen brutna, vänster vinge och vänster höjdroderspets knäckta, propellerspetsarna krökta.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr
Verkstad; reparation. Beräknas påbörjas 1944-08-01, beräknas klar 1944-09-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-07-26. Märkning 6-gul L
Motor: STWC 3 nr 1200
Besättningen ff kadett Larsson, fsig korpral Rosenberg oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop.
Skador flygplan: Propellerbladen avbrutna. Vänster vinge knäckt. Landställsvagga höger och vänster. Övre vänster och nedre höger fällstötta avbrutna. Främre vingbalk intryckt vid vänster landställsfäste.
Beräknad reparationskostnad 28.500:- kr
Till CVM 1945-08-28 för reparation. Anmäld klar 1946-02-13.
Till F 6 1946-02-15.
F 6 verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-31, klar 1947-10-18
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-07-11, klar för leverans 1949-09-21.
Till F 6 1949-09-24.
Haveri 1950-10-04 vid F 3. Märkning 6-vit N
Gångtid efter LF 266 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning på F 3 gick fpl i sättningen över på ena vingen. Skador uppstod å vänster landställ, vingspets, skevroder och höjdroderhalva.
Rapportörens åtgärd
Fpl repareras vid F 3.
Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 859 tim, efter LF 440 tim. Antal flygningar 1127 st.