17339 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17339 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17339
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1944-03-21 med s k ”överflygningsmotor” STWC3
Godkänt 1944-04-22
Överlämnat till F 4 1944-07-24

Haveri 1945-02-27
Motor: STWC3 nr 1135
Orsak till haveri: Påkört av annat fpl (3817) på marken.
Skador flygplan: Litet hål samt repa på höger vinge.
Beräknad reparationskostnad 100:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-11-23 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1135
Anmäld klar 1946-03-18. Motor typ STWC3 nr 1087 inmonterad.
Till F 4 1946-03-21

Haveri 1946-05-27. Märkning 4-röd C
Motor: STWC3 nr 1087
Ff löjtnant S Hardenborg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning. Fälgbultar brustit.
Skadornas omfattning: Fplkroppen intryckt från sta 0 till sta 1908 å undersidan upp till str 7 vänster. Pejlram och antenngenomföring kass. Landningsställsbenens vaggor samt en fällstötta kass. inklädseln deformerad och skadad. Vänster manövercylinder skadad. Vänster yttervinge deformerad på mitten ev kass. Oljekylaren intryckt, inklädnad kass. Vänster avgasrör kass. Fundamentets vänstra nedre infästning deformerad. Två propellerblad kass.
Beräknad reparationskostnad 14.000:- kr

Till CVM 1946-06-27 för haverireparation. Påbörjad 1946-07-09.
Anmäld klar 1947-02-21. Motor typ STWC3 nr 1109 inmonterad.
Till F 4 1947-02-26.
Fpl långtidskonserverat 1947-03
Överlämnat till F 7 1947-05-16
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1949-10-03, klar 1950-05-16
Inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05 påbörjad 1949-11-03, klar 1949-12
Överlämnat till F 4 1950-05-19 jämlikt FoB 12/50. Gångtid efter LF 0,00 tim. Motor typ STWC3 nr 1198. Gångtid efter SM 0,00 tim.

Haveri 1950-12-05 vid F 4
Gångtid efter LF 46 tim.
Motor typ STWC3 nr 1198. Gångtidefter SM 46 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under utrullning efter landning å F 4-fältet körde fpl ut på banslänten och ställde sig på noisen. Vid en första undersökning har endast skador på propellern konstaterats.

Överlämnad till F 1 1951-09-22
Lån till Svensk Flygtjänst AB 1953-06

Registrerat SE-BYF

Försålt till Svensk Flygtjänst AB enl INKS/AB nr 78378 av 1957-08-23
Försålt till Österrike

Nummer 4D-AA
Senast redigerad av Leif Fredin den 16 mar 2016, 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 17339 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

(SE-BYF), 4D-AA
Austrian Air Force / 4D-AA: 23.08.1957 – xx.07.1962…
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"