Sida 1 av 1

17341 B 17A

Postat: 17 jun 2014, 11:17
av Leif Fredin
17341
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1944-03-28 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1944-04-27
Överlämnat till F 4 1944-09-21. Motor typ STWC3 nr 1176
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1947-02-17 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1214
Anmäld klar 1947-06-11. Motor typ STWC3 nr 1160 inmonterad
Till F 6 1947-06-17.
Till CVM 1948-03-09 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1160
Anmäld klar 1948-05-08.
Överlämnat till F 10 1948-05-11
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-08-24, klar 1949-10-21.
Till F 10 1949-11-29.

Tillbud 1950-05-27
Gångtid totalt 600,7 tim. Efter LF 314,4 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning skadades höjdrodrets vänstra spetsbalans av en sten e d.
Spetsbalansens plåt år inbucklad på en yta av c:a 25 cm² och till ett djup av c: 1 cm.
Rapportörens åtgärd
Fpl har provflugits utan att bucklan åtgärdats. Bucklan inverkar ej på fpl flygegenskaper. Åtgärd vid nästa tillsyn.

Haveri 1950-08-21 vid F 10
Gångtid efter LF 358,7 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Efter landning kände ff, att fpl drog åt höger. Han stöttade med vänster broms, men kunde icke hindra, att fpl efter c:a 150 rullning rakt fram, gjorde ground loop åt höger.
Härvid bröts båda landställsbenen (vaggorna).
Nedanstående skador uppkommo:
3 propellerblad (trä) avbrutna (kass)
Luftintagsplåtar under motorn deformerade (kass)
Bombluckorna deformerade (kass)
Rörsystem innanför bombluckorna skadat
Båda landställsbenen avbrutna (vaggor, hjulkåpor m m) (kass)
Bakre oljesumpen trasig (kass)
Vänster yttervinge knäckt (kass)
Vänster skevroder knäckt (kass)
Orsak: Höger broms har skurit. Kontroll har visat, att den var rätt monterad.
Orsaken till skärningen får tillskrivas tunna och dåliga lameller
Rapportörens förslag till åtgärd
På grund av de höga reparationskostnaderna preliminärt beräknade till 10.000 kr, och fpl ålder föreslås fpl för kassation.

Kasserat 1950-09-30. Gångtid 645 tim. Antal flygningar 603 st.

Re: 17341 B 17A

Postat: 30 maj 2019, 16:17
av Bengt Ekbladh
17341 B 17A

Haveri 1950-08-21 vid F 10

Orsak: materialfel , höger broms skar pga tunna och slitna lameller.
Ff (fu/FFSU) och fsig (fu) oskadade.