17344 B 17A
Postat: 17 jun 2014, 11:21
17344
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 4 1944-05-06
Godkänt 1944-05-22
Haveri 1945-04-05. Märkning 4-gul B
Motor: STWC3 nr 1257
Besättningen ff fänrik Björck, fsig furir Remal oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning
Skador flygplan: Höger vinge kass. Motorfundament kass. Prop. samtliga blad kass. Fällstätta kass. Kroppens högra sida intryckt. Sporrlåsning skadad.
Beräknad reparationskostnad 23.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-05-21. Märkning 4-vit B
Motor: STWC3 nr 1257
Ff löjtnant Å N Karlbom (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning. Fel å vänster hjulbroms
Skadornas omfattning: Höger vinge bruten på mitten, höger landningsstälssben brutet. Mittvingens frambalk skadad. Motorfundamentsrör stukat vänster sida. Höger höjdroderhalva skadad i spetsen. Oljekylaren intryckt. Bombluckorna något deformerade. Propellerns samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Till CVM 1946-07-09 för haverireparation. Påbörjad 1946-07-15
Motor typ STWC3 nr 1062 inmonterad.
Överlämnat till F 7 1947-05-06 med motor typ STWC3 nr 1062
Haveri 1949-06-13 vid F 7
Gångtid totalt 551.55 tim. Efter LF 314.10 tim
Motor typ STWC3 nr 1334. Gångtid totalt 513.55 tim. Efter SM 15.45 tim.
Besättningen ff furir Sven Erik L Wikander (GFSU:1). Skrubbsår i tinningen, fsig korpral Rolf Uno Gustafsson ( GFSU:1 fsig). Lindrig kontusion å bröstkorgens framsida.
Skadans omfattning, art och orsak
Under övning i roteflygning över F 7 flygfält brast plötsligt ett hydraulrör till landställs- eller vingklaffreglaget, varvid tryckvätskan sprutade upp på vindrutor och ff ansikte. Vid företagen nödlandning, som företogs med utfällt men ej låst landställ, passerade fpl över en högre än omgivande mark liggande landsväg, varigenom flygkroppens undersida revs upp, bensin rann ut och antändes.
Fpl förstördes i det närmaste fullständigt av branden, Endast höger vinge, stabilisatorn samt vissa detaljer kunna tillvaratagas.
Motorns baksida jämte hjälpapparater förstördes av brand.
Propellerbladen slogos av och i övrigt förstörda av brand.
Orsaken till hydraulrörets bristning kan ej utrönas på grund av brandskadorna.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl kasseras, användbara delar tillvaratagas.
Kasserat 1949-10-19. Gångtid 551.55 tim. Antal flygningar 517 st. Motor typ STWC3 nr 1334.
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 4 1944-05-06
Godkänt 1944-05-22
Haveri 1945-04-05. Märkning 4-gul B
Motor: STWC3 nr 1257
Besättningen ff fänrik Björck, fsig furir Remal oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning
Skador flygplan: Höger vinge kass. Motorfundament kass. Prop. samtliga blad kass. Fällstätta kass. Kroppens högra sida intryckt. Sporrlåsning skadad.
Beräknad reparationskostnad 23.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-05-21. Märkning 4-vit B
Motor: STWC3 nr 1257
Ff löjtnant Å N Karlbom (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning. Fel å vänster hjulbroms
Skadornas omfattning: Höger vinge bruten på mitten, höger landningsstälssben brutet. Mittvingens frambalk skadad. Motorfundamentsrör stukat vänster sida. Höger höjdroderhalva skadad i spetsen. Oljekylaren intryckt. Bombluckorna något deformerade. Propellerns samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Till CVM 1946-07-09 för haverireparation. Påbörjad 1946-07-15
Motor typ STWC3 nr 1062 inmonterad.
Överlämnat till F 7 1947-05-06 med motor typ STWC3 nr 1062
Haveri 1949-06-13 vid F 7
Gångtid totalt 551.55 tim. Efter LF 314.10 tim
Motor typ STWC3 nr 1334. Gångtid totalt 513.55 tim. Efter SM 15.45 tim.
Besättningen ff furir Sven Erik L Wikander (GFSU:1). Skrubbsår i tinningen, fsig korpral Rolf Uno Gustafsson ( GFSU:1 fsig). Lindrig kontusion å bröstkorgens framsida.
Skadans omfattning, art och orsak
Under övning i roteflygning över F 7 flygfält brast plötsligt ett hydraulrör till landställs- eller vingklaffreglaget, varvid tryckvätskan sprutade upp på vindrutor och ff ansikte. Vid företagen nödlandning, som företogs med utfällt men ej låst landställ, passerade fpl över en högre än omgivande mark liggande landsväg, varigenom flygkroppens undersida revs upp, bensin rann ut och antändes.
Fpl förstördes i det närmaste fullständigt av branden, Endast höger vinge, stabilisatorn samt vissa detaljer kunna tillvaratagas.
Motorns baksida jämte hjälpapparater förstördes av brand.
Propellerbladen slogos av och i övrigt förstörda av brand.
Orsaken till hydraulrörets bristning kan ej utrönas på grund av brandskadorna.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl kasseras, användbara delar tillvaratagas.
Kasserat 1949-10-19. Gångtid 551.55 tim. Antal flygningar 517 st. Motor typ STWC3 nr 1334.