Sida 1 av 1

17351 B 17A

Postat: 18 jun 2014, 08:48
av Leif Fredin
17351
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-05-06
Godkänt 1944-05-20
Överlämnat till F 21 1945-02-02 som lån med motor typ STWC3 nr 1052
Återlämnat till F 4 1945-04-23
Överlämnat till F 14 1945-04-24 som lån

Nödlandning 1945-07-25.
Motor: STWC3 nr 1052
Besättningen ff fanjunkare Almqvist, fsig fanjunkare Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Skador motor: Skärning i främre vevlagerbussning; bivevstake nr 2 brusten; stora skador i motorns inre.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Återlämnat till F 4 1946-05-29 med motor typ STWC3 nr 1080
Verkstad; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-10-02
Klar 1947-02-12

Haveri 1947-03-20
Motor: STWC3 nr 1085
Orsak till haveri: Påkört av fpl 17343.
Skador materiel: Sidorodret sönderbrutet. Bakkanten på fenan tillbucklad.

Märkning 4-röd D (1947-04)
Verkstad; haverireparation.
Påbörjad 1947-04-16
Klar 1947-05-05
Överlämnat till F 6 1947-07-03 som lån
Överlämnat till F 8 1947-11-27 som lån
Till CVV 1949-05-09 för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05.
Påbörjad 1949-05-12
Klar 1949-07-13.
Överlämnat till F 15 1949-07-15.
Gångtid total 535 tim, efter LF 184 tim.
Motor typ STWC3 nr 1085. Gångtid total 478 tim, efter SM 184 tim

Haveri 1950-10-07 vid F 4
Gångtid totalt 648 tim. Efter LF 298 tim.
Motor typ STWC3 nr 1085. Gångtid totalt 592 tim. Efter LF 298 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
I landningen gjorde fpl ground loop.
Vänster vinge skadades kraftigt.
Landstället försköts i sidled.
Propellerbladen skadades.
Höger vinge erhöll mindre skador.

Kasserat 1950-12-02. Gångtid 649 tim. Antal flygningar 693 st.

Re: 17351 B 17A

Postat: 28 maj 2019, 21:21
av Bengt Ekbladh
17351 B 17A
...
OM Haveriet 1950-10-07 på F4 med plan märkt F15-51
...
Det var flygning från F15 med ett plan ur 2/F15
Efter normal sättning har ff efter 200 m rullning satt ner stjärten varefter fpl efter ytterigare 100 m
börjat gira åt vänster. Ff har sökt parera med höger broms men fpl. har då girat kraftigt mot
höger varvid landställen brutits och fpl. totalhavererat.
Ff (fu/FFSU) oskadd.
Haveriorsak ::brott på höger sporrstyrlina.

Bild finns i
B 17 Boken //widfeldt , Hall