17352 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17352 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17352
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-05-10
Godkänt 1944-05-25
Överlämnat till F 21 1945-02-02 som lån med motor typ STWC3 nr 1060
Återlämnat till F 4 1945-04-23
Överlämnat till F 14 1945-04-24 som lån
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Återlämnat till F 4 1946-06-01 med motor typ STWC 3 nr 1365
Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1946-12-18, klar 1947-10-17
Överlämnat till F 7 1947

Haveri 1948-07-23. Märkning 7-gul E

F 7 verkstad; reparation. Påbörjad 1948-08-10, klar 1948-09-03
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-08-23, klar för leverans 1949-10-05.
Till F 7 1949-10-05.
Överlämnat till F 1 1949-10-13 jämlikt CVV tpr 0940 6/10-49
Gångtid efter LF 154.30 tim
Motor typ STWC3 nr 1365. Gångtid efter SM 251.05 tim

Haveri 1950-04-25 vid Ockelbo
Gångtid totalt 478 tim. Efter LF 185 tim.
Motor typ STWC3 nr 1365. Gångtid totalt 281 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under målflygning för ”radar-B 3” blev fpl desorienterat och måste p g a bränslebrist nödlanda i närheten av Ockelbo.
Landningen genomfördes som buklandning på en åker.
F 1 skaderapport avd VI nr 3-6:4 den 26/4 1950.
Med hänvisning till rubr skaderapport får jag härmed vördsamt meddela följande. Efter bärgning av fpl ha skadorna visat sig vara större än tidigare uppgivits, nämligen:
Propellerbladen avslagna strax ovanför bladroten.
Nedre motorfundamentrören bockade.
Undre motortäckplåtarna och oljekylare deformerade.
Undersidan av kroppen intryckt.
Höger och vänster yttervinge in tryckt bakom bakre balken vid infästningen till mittvingen.
Landställskåporna intryckta och sönderslagna.
Högra yttre framkanten på stabilisatorn intryckt.
Reparationskostnaden på fpl beräknas till ca 15000 kr.

Kasserat 1950-06-17. Gångtid 479 tim.
Bengt Ekbladh

Re: 17352 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17352 B 17A
...
OM Haveriet 1950-04-25 buklandning på en åker vid Ockelbo
...
Besättningen ff (stam ff, vk/GFSU:1) och fsig (fu) klarade sig oskadda.
Haveriorsaken var dåligt omdöme från fsig, som dessutom visat brister i initiativförmågan
när han förväxlat två fyrar
(Östersunds Rundradio och F1 angörningsfyr ) med 3,5 Kp/S frekvensskillnad
Efter molngenomgång har ff varit desorienterad och till följd av bränslebrist tvingats ansätta nödlandning.
...
Hämtat från B 17 Boken //widfeldt , Hall
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"