17354 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17354 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17354
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-05-20
Godkänt 1944-06-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-22 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1062.
Anmäld klar 1946-08-05. Motor typ STWC3 nr 1166 inmonterad
Till F 4 1946-08-07.
Överlämnat till F 6 1947-05-19 som lån med motor typ STW C3 nr 1166 jämlikt fo B 40/47
Återlämnat till F 4 1948-01-16. Motor typ STWC3 nr 1160
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-08-02, klar 1949-02-11

Haveri 1949-05-24
Gångtid totalt 624 tim. Efter LF 33 tim
Motor typ STWC3 nr 1076. Gångtid totalt 613 tim. Efter SM 33 tim.
Besättningen ff furir S E Karlsson (GFSU:2), fsig furir S J Berg (FFSU) oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Vid utkörning till start körde fpl med höger hjul mot ett gränsmarkeringsljus, varvid hjulställskåpan tillbucklades och repor i propellerbladens målade ytor uppstodo.
Reparationskostnad fpl c:a 900:- kr (reparationsmaterielen lagerföres dock utan kostnad vid F 4).
Reparationskostnad gränsmarkeringsljus c:a 350:- kr.
Rapportörens åtgärd
Höger hjulställskåpa utbytt.

Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-07, klar för leverans 1949-12-03.
Till F 4 1949-12-05.

Totalhaveri 1949-12-05 i Mälaren vid CVV.

Kasserat 1950-01-17. Gångtid 679 tim. Antal flygningar 645 st.
Bengt Ekbladh

Re: 17354 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17354 B 17A

OM Totalhaveriet 1949-12-05 i Mälaren vid CVV.

Märkning F4-rD.
I samband med hämtning av fpl. vid CVV för flygning till F4 inträffade haveriet.

""Efter en rullsträcka på 400m har ff (fk)/FFSU ) försökt lätta, dock utan resultat. När omkr. 300m
återstått innan fältgränsen har ff fällt ut vingklaffarna och då har fpl. långsamt lättat till 5-6m höjd.
För att undvika en skogsklädd kulle har ff svängt vänster och för att sedan inte kollidera med F1 radarstation
har ff tvingats svänga höger.
Fpl. har med utfällt ställ bankat åt höger och slagit mot en jordvall omkr. 25m från radarstationen.
Fpl. har studsat upp och fortsatt ut i Mälaren och blivit liggande 50m ut i vattnet på 1m djup.
Ff har kuperat motorn, stängt bränslekranen och oskadd kunnat lämnat fpl.,som ansetts totalförstört.

Orsaken till haveriet har inte med säkerhet kunnat fastställas,men torde ha varit förarfel eftersom ff troligen startat med för stor propellerstigning.""

Hämtat ur B 17 boken ..Widfeldt/Hall.
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"