17354 B 17A
Postat: 18 jun 2014, 08:52
17354
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 4 1944-05-20
Godkänt 1944-06-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-22 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1062.
Anmäld klar 1946-08-05. Motor typ STWC3 nr 1166 inmonterad
Till F 4 1946-08-07.
Överlämnat till F 6 1947-05-19 som lån med motor typ STW C3 nr 1166 jämlikt fo B 40/47
Återlämnat till F 4 1948-01-16. Motor typ STWC3 nr 1160
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-08-02, klar 1949-02-11
Haveri 1949-05-24
Gångtid totalt 624 tim. Efter LF 33 tim
Motor typ STWC3 nr 1076. Gångtid totalt 613 tim. Efter SM 33 tim.
Besättningen ff furir S E Karlsson (GFSU:2), fsig furir S J Berg (FFSU) oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Vid utkörning till start körde fpl med höger hjul mot ett gränsmarkeringsljus, varvid hjulställskåpan tillbucklades och repor i propellerbladens målade ytor uppstodo.
Reparationskostnad fpl c:a 900:- kr (reparationsmaterielen lagerföres dock utan kostnad vid F 4).
Reparationskostnad gränsmarkeringsljus c:a 350:- kr.
Rapportörens åtgärd
Höger hjulställskåpa utbytt.
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-07, klar för leverans 1949-12-03.
Till F 4 1949-12-05.
Totalhaveri 1949-12-05 i Mälaren vid CVV.
Kasserat 1950-01-17. Gångtid 679 tim. Antal flygningar 645 st.
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 4 1944-05-20
Godkänt 1944-06-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-22 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1062.
Anmäld klar 1946-08-05. Motor typ STWC3 nr 1166 inmonterad
Till F 4 1946-08-07.
Överlämnat till F 6 1947-05-19 som lån med motor typ STW C3 nr 1166 jämlikt fo B 40/47
Återlämnat till F 4 1948-01-16. Motor typ STWC3 nr 1160
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-08-02, klar 1949-02-11
Haveri 1949-05-24
Gångtid totalt 624 tim. Efter LF 33 tim
Motor typ STWC3 nr 1076. Gångtid totalt 613 tim. Efter SM 33 tim.
Besättningen ff furir S E Karlsson (GFSU:2), fsig furir S J Berg (FFSU) oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Vid utkörning till start körde fpl med höger hjul mot ett gränsmarkeringsljus, varvid hjulställskåpan tillbucklades och repor i propellerbladens målade ytor uppstodo.
Reparationskostnad fpl c:a 900:- kr (reparationsmaterielen lagerföres dock utan kostnad vid F 4).
Reparationskostnad gränsmarkeringsljus c:a 350:- kr.
Rapportörens åtgärd
Höger hjulställskåpa utbytt.
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-07, klar för leverans 1949-12-03.
Till F 4 1949-12-05.
Totalhaveri 1949-12-05 i Mälaren vid CVV.
Kasserat 1950-01-17. Gångtid 679 tim. Antal flygningar 645 st.