17356 B 17A
Postat: 18 jun 2014, 08:55
17356
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 4 1944-05-22
Godkänt 1944-06-06
Haveri 1945-04-03. Märkning 4-gul A
Motor: STWC3 nr 1065
Besättningen ff kapten Rydström, fsig sergeant Staverfeldt oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid start
Skador flygplan: Landningsställ brustet. Kroppen intryckt å höger sida. Mittvingens högra del deformerad. Höger vinge brusten. Bränsletank läck. Propeller: samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 28.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-08-08 vid Sundsvall. Buklandning. Märkning 4-gul R
Motor: STWC3 nr 1101
Ff kadett Karl-Gustav Sundgren (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Motorstörning
Skadornas omfattning: Fplkroppens undersida intryckt från sta 0 till sta 3280 mellan stringer 4 V och 4 H. Antennschakt samt pejlram avslagna. Kass. Spetsen av höger vinge och skevningsroder skadade. Landningsställets inklädnad tillbucklad. Motorinklädnaden nedtill tillbucklad och sönderriven. Avgasrören tillbucklade. Oljekylarens inklädnad kass. Oljekylaren intryckt. Höger nedre fundamentrör krökt. Tre propellerblad kass.
Beräknad kostnad 10.000:- kr
Till F 4 verkstad; reparation. Påbörjad 1946-10-04, klar 1947-03-11
Överlämnat till F 6 1947-05-23 som lån med motor typ STWC3 nr 1101
Till CVM 1948-03-12 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1101
Anmäld klar 1948-05-27.
Överlämnat till F 18 1948-06-04
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1949-04-05, klar 1949-11-26
Inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05 påbörjad 1949-06-08, klar 1949-06-28.
Haveri 1950-03-08. Märkning 18-vit L
Till Svensk Flygtjänst AB som lån enl MV M58-17:30 av 1952-06-25
Registrerat SE-BUN
Kasserat 1955-04-29. Demontering genom Svensk Flygtjänst försorg. Till F 5 för att användas till kommande poliskurser.
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 4 1944-05-22
Godkänt 1944-06-06
Haveri 1945-04-03. Märkning 4-gul A
Motor: STWC3 nr 1065
Besättningen ff kapten Rydström, fsig sergeant Staverfeldt oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid start
Skador flygplan: Landningsställ brustet. Kroppen intryckt å höger sida. Mittvingens högra del deformerad. Höger vinge brusten. Bränsletank läck. Propeller: samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 28.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1946-08-08 vid Sundsvall. Buklandning. Märkning 4-gul R
Motor: STWC3 nr 1101
Ff kadett Karl-Gustav Sundgren (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Motorstörning
Skadornas omfattning: Fplkroppens undersida intryckt från sta 0 till sta 3280 mellan stringer 4 V och 4 H. Antennschakt samt pejlram avslagna. Kass. Spetsen av höger vinge och skevningsroder skadade. Landningsställets inklädnad tillbucklad. Motorinklädnaden nedtill tillbucklad och sönderriven. Avgasrören tillbucklade. Oljekylarens inklädnad kass. Oljekylaren intryckt. Höger nedre fundamentrör krökt. Tre propellerblad kass.
Beräknad kostnad 10.000:- kr
Till F 4 verkstad; reparation. Påbörjad 1946-10-04, klar 1947-03-11
Överlämnat till F 6 1947-05-23 som lån med motor typ STWC3 nr 1101
Till CVM 1948-03-12 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1101
Anmäld klar 1948-05-27.
Överlämnat till F 18 1948-06-04
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1949-04-05, klar 1949-11-26
Inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05 påbörjad 1949-06-08, klar 1949-06-28.
Haveri 1950-03-08. Märkning 18-vit L
Till Svensk Flygtjänst AB som lån enl MV M58-17:30 av 1952-06-25
Registrerat SE-BUN
Kasserat 1955-04-29. Demontering genom Svensk Flygtjänst försorg. Till F 5 för att användas till kommande poliskurser.