17357 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17357 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17357
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-06-06
Godkänt 1944-06-21
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Verkstad; liten översyn, motorbyte. Beräknas påbörjas 1945-11-15, beräknas klar 1946-02-01

Haveri 1947-03-05. Märkning 4-röd H
Motor: STWC3 nr 1050
Orsak till haveri: Påkört av fpl 17324.
Skador materiel: Fena och sidoroder sönderbrutet.

Verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-04-25
Klar 1947-05-16
Till CVV 1947-09-19 för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-09-20
Klar 1948-04-15
Till CVM 1948-04-29 för inmontering av målbogseringsanordning. Motor typ STWC3 nr 1201
Anmäld klar 1948-05-26.
Överlämnat till F 21 1948-05-29
Märkning 21-blå H (1948-06)
Märkning 21-blå D (1949-04)
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05.
Påbörjad 1949-05-20
Klar 1949-06-13.
Till F 21 1949-06-21.
Märkning 21-53

Haveri 1950-04-18. Märkning 21-53
Gångtid totalt 846 tim. Efter LF 246 tim.
Motor typ STWC3 nr 1201. Gångtid totalt 546 tim. Efter SM 246 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Under utrullningen körde ff genom en vattenpöl med höger hjul. Detta medförde en svängtendens åt höger, som ff icke lyckades häva utan fpl fortsatte upp i snön och gick på nosen.
1. 2 propellerblad avslagna.
2. Propellerkåpan intryckt.
3. Främre motorringens undersida intryckt.
4. Vänster vingspets kraftigt tillbucklad, kasseras.
5. Framkanten intryckt å vänster vinges ytterända.
6. Pitotröret avbrutet.
7. Spryglarna avbrutna i höger mittvingklaff.
Rapportörens åtgärd
Propeller, främre motorring, vänster vinge och höger mittvingklaff utbytes.
Fpl repareras vid F 21.

Haveri 1951-06-21 vid F 21, Kallax
Gångtid total 997 tim, efter LF 397 tim.

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning gjorde fpl ground-loop på grund av ej inkopplat sporrlås.

Vid kontroll av fpl efter haveriet fungerade såväl vänster och höger broms som sporrlås utan anmärkning.
Beräknade kostnader för reparation 30.000:- kr

Kort beskrivning av skadan
Propeller, höger vinge, landställ och höger kroppssida skadade vid ground-loop

Rapportörens åtgärd/förslag till åtgärd
Fpl föreslås till kassation
FF beslut emotses snarast

Luleå den 22 juni 1951
E. Tornberg
Kårchef
/Ragnar Fr Bengtson
Kåringenjör

Kasserat 1951-08-24

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"