Sida 1 av 1

17368 B 17A

Postat: 18 jun 2014, 10:15
av Leif Fredin
17368
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 4 1944-08-31
Godkänt 1944-09-16
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-08-16 8 km syd Mariannelund.
Motor: STWC3 nr 1425
Besättningen ff furir E L Carlsson (GFSU:1). Mindre fraktur å pannbenet. Kontusioner i ansiktet. Lindrig hjärnskakning. fsig furir S H Hallrud (GFSU:1). Fraktur å bröstbenet.
Orsak till haveri: Materielfel
Skadornas omfattning: Vänster vinge: Pitotröret avbrutet. Vingroten intryckt i framkant vid anslutning till vingmittstycke. Höger vinge: Vingspets med närliggande vinge skadad, bakkanten vid roten samt landningsklaff tillbucklad. Landningsställ: Vänster avslaget, förklädnad fram och bak tillbucklad. Kropp: Avbruten och till 70% itusliten framför signalistplatsen. Botten framifrån till signalistplatsen uppriven och intryckt. Signalistgolvet tillbucklat, stolen fastkilad. Brandskottet intryckt, ledningarna hopstukade. Spinfenan hoptryckt. Mellanhuven förstörd. Rutor spräckta. Pejlram och antenngenomföring bortslitna. Vingmittstycke: Vänster och höger framkant intryckta och krossade. Undersidor upprivna, intryckta höger sida, till 50% avsliten från kroppen.
Motorinst: Oljekylaren intryckt, nedre cyl synbarligen skadade. Fundamentet knäckt. Propeller: Två blad avslagna.
Fpl kasseras.

Kasserat 1946-09-11

Re: 17368 B 17A

Postat: 30 apr 2016, 20:42
av Bengt Ekbladh
17368 B 17A

Planet ersatte 17105, som havererade vid sin verkstadsflygning 1942-03-04 vid SAAB/T
se:

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 64&t=10842

17368 Havererade 1946-08-16, 8 km syd Mariannelund. Hultsfred ,Motor: STWC3 nr 1425
Så här säger 17-boken om händelseförloppet::

>>Haveri under navigeringsflygning Roma-Tystberga-Mariestad-F7- Herrljunga- Hultsfred under GFSU:1 med vpl. ur 3/F4.I trakterna av Mariannelund har bränsletrycket sjunkit, varpå ff slagit till reservbränslepump , varvid bränsletrycket stigit för att åter sjunka igen.
Motorn har hackat och ff har ansatt nödlandning.Vid nedslaget har flygkroppen brutits framför fsig-platsen och planet har totalhavererat.
Ff (fu/GFSU:1) har ådragit sig en mindre pannbensfraktur , ansiktsskador och hjärnskakning , medan fs (fu/GFSU:1) erhöll en bröstbensfraktur.
Orsaken till haveriet har varit materialfel i det att bränslekranen varit felmonterad så att inställningen på ””vänster tank”” givit bränsle från reservtanken och inställning på ”reserv”gett bränsle från vänster tank.>>

Planet 17368, F4- gul F...Havererade enligt mig och Leif alltså 1946-08-16,
Kan sägas att planet värderades till 111500:- då.

Dock säger 17-boken att det hände 1946-06-16...?
Litet skrivfel antas.