Sk 11 nr 5564, 564

I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Sk 11 nr 5564, 564

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3109

F 5 verkstad 1932-04-15. Planet uppmonterat. Motor typ Gp III nr 3676.
Numrerat 5564
Formation 1932-04-19.
Godkänt 1932-04-22

Kollision med fpl nr 2555 1932-05-19

Verkstad 1932-05-19. Reparation av vänster över- och undervinge.
Formation 1932-05-21.
Verkstad 1932-08-04. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3378 inmonterad.
Formation 1932-08-08.
Verkstad 1932-11-24. Vingarna har varit nedmonterade. Utbyte av sidoroderlinorna samt undre höjdroderlinor, m.m. Utbyte av samtliga bultar i fjädrande landningsställsben, bultarna i främre undre vingfäste m.m.
Formation 1932-12-06.
Verkstad 1933-04-01. Översyn samt motorbyte. Motor typ Gp III nr 3375 inmonterad.
Formation 1933-04-28.
Verkstad 1933-06-01. Flygplanet skadat vid landning varvid flygkropp samt landningsställ skadats.
Formation 1933-08-12.
Verkstad 1933-09-28. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ Gp III nr 3378 inmonterad.
Formation 1933-10-03.

Nödlandning 1933-10-17
Motor: Gp III nr 3378
Ff furir Aronsson oskadad
Orsak till nödlandning: Troligen igenisning av förgasaren.

Verkstad 1934-07-02. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3375 inmonterad.
Formation 1934-10-17.

Nödlandning 1935-01-10
Motor: Gp III nr 3375
Ff furir Sjunnesson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av isbildning i bränslekranen.

Nödlandning 1935-01-11
Motor: Gp III nr 3375
Ff underlöjtnant Ahlsell. oskadad
Orsak till nödlandning: Ispropp i bränslekranen.

Nödlandning 1935-01-14
Motor: Gp III nr 3375
Ff aspirant Borgström.
Orsak till nödlandning: Nedgång i varv.

Nödlandning 1935-01-30 vid Malmen
Motor: Gp III nr 3375
Besättningen ff löjtnant Grels Naeslund, fs löjtnant Carl Ingemar Nygren oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Orsak till haveri: Motorstopp på låg höjd.
Skador flygplan: Undervingarna skadade men reparabla, landningsstället kassabelt, kroppssidor och motorfundament starkt deformerade, propellern splittrad.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

Till CVM 1935-01-30. Haverireparation
F 5 formation 1935-05-16.
Verkstad 1935-10-01. Liten översyn, motorbyte. Motor typ Gp III nr 3421 inmonterad.
Formation 1935-10-26.

1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-7
Registreringsnummer 564 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Verkstad 1936-04-01
Formation 1936-04-16

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23. Tävlingsnummer 35, förare löjtnant O.F. Enderlein

Verkstad 1936-07-02. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3436 inmonterad
Formation 1936-07-15
Verkstad 1936-11-04. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3421 inmonterad
Formation 1936-11-17

Haveri 1937-02-01. Vindkast vid körning på marken.

Verkstad 1937-02-02. Reparation
Formation 1937-02-12
Till CVM 1937-06-11. Stor översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3527 inmonterad. Ommålad och ommärkt. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18. Fpl målat enligt ZD 9016.
Formation 1937-11-04
Överlämnat till F 3 1938-05-13 som lån
Återlämnat till F 5 1938-05-28
Till Stabens flygavdelning 1938-09-01 som lån
Överlämnat till F 8 1938-10-06
Återlämnat till F 5 1938-11-12
Verkstad 1938-12-01. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1938-12-16.

Nödlandning 1939-03-08
Motor: Gp III nr 3376
Ff kadett Rissler oskadad.
Orsak till nödlandning: Nedgående manometerutslag.

Överlämnat till F 8 1939-05-09 som lån
Verkstad 1939-07-24 för omreglering av vingställ
Formation 1939-07-26

Haveri 1939-10-30 vid F 8, Barkarby. Märkning 5-7
Total gångtid: 2058 tim.
Motor: Gp III nr 3376
Total gångtid: 1528 tim.
Ff löjtnant K Erik G Raab oskadad
Orsak till haveri: Motorn startad utan bromsklossar.
Skador flygplan: Mindre skador på båda övervingar, bränsletank och undre motorplåt.
Skador motor: Större skador på propeller. Inre skador hava icke kunnat fastställas.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Ur protokoll:

Löjtnant K. E. G. Raab
med anmälan om haveri.

Till Chefen för Kungl. Svea flygflottiljs depå.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl typ Sk 11A 5-7 den 30 oktober under rullning på marken havererat.
Händelseförloppet var följande.
Under andra flygpasset ovannämnda dag övade jag först avancerad flygning samt övergick därefter till landningsövningar. I samband med en av dessa landningar uppstod motorstopp, varför jag vid utrullningen svängde åt vänster för att lämna plats i landningszonen för landande flygplan.
Landningen hade skett på fältets sydvästra del, vilken ligger synnerligen lågt, varför jag ansåg det osannolikt att stationspersonalen vid 3 div hangar skulle observera motorstoppet. Jag beslöt därför själv starta motorn, sedan jag väntat något.
Innan jag verkställde rundtagning av propellern, kontrollerade jag, att gasreglaget stod i normalt startläge, d.v.s någon centimeter framskjutet. Reglaget för fjäderspänningen till höjdroderspaken stod i tillbakafört läge. Efter flera misslyckade försök startade motorn, varvid flygplanet sakta började rulla framåt. Jag stod då i sådant läge, att jag kunde nå gasreglaget i framsitsen eller slå ifrån magnetströmbrytaren genom att flytta mig några steg. Härvid råkade jag snubbla och föll omkull. Flygplanet fortsatte efter en sväng 90° åt vänster i medvind omkring 30 meter. Jag försökte springande hinna upp flygplanet, men innan jag hann fram kapotterade flygplanet på grund av den relativt kraftiga vinden och blev liggande i ryggläge. Haveriet anmäldes omedelbart till stationsofficeren, som föranstaltade om flygplanets bärgning.

Stockholm den 8 november 1939.
Erik Raab
Löjtnant

F 8 förråd 1939-10-31
Till CVM 1939-11-06; stor översyn
F 8 formation 1940-04-12
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 9-91

Haveri 1941-01-15
Motor:Gp III nr 3376
Ff löjtnant Hofvendahl oskadad
Orsak till haveri: Sättning på vänster hjul under kaning åt höger.
Skador flygplan: Höger hjulaxel krökt.

Verkstad 1941-08-04 för förgasaröversyn
Formation 1941-09
Verkstad 1941-10
Formation 1942-01-10
Märkning 9-46

Nödlandning 1942-07-31 vid Lillhagens station. Märkning 9-71
Motor: Gp III nr 3376
Ff fänrik von Heidenstam oskadad
Orsak till nödlandning: Driftsstörning.
Skador flygplan: Sidoroder, fena och propeller deformerade. Övervingarna skadade. Landningsstället deformerat
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr

Haveri 1944-01-12. Märkning 9-71
Orsak till haveri: Fpl 2526 har under uppkörning rullat fram och kolliderat med hangar 7 samt med i hangaren placerat fpl Sk 11 nr 564.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-06-10. Märkning 9-71
Motor: Gp III nr 3525
Ff vpl Palm oskadd
Orsak till haveri: Hård sättning
Skador flygplan: Högra undre longerong vid infästning av landställ samt motsvarande rör å vänster sida skadade.

Haveri 1946-04-13. Märkning 9-71
Motor: Gp III nr 3525
1. mek furir B Abrahamsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl gått på nosen. Fpl startades utan att förarplatsen var bemannad.
Skadornas omfattning: Propeller kassabel
Beräknad kostnad 425:- kr

Totalhaveri 1947-06-15 vid F 9.
Motor: Gp III nr 3525
Ff korpral N A Hedman (GFSU:2) hjärnskakning och fraktur på ena benet
Orsak till haveri: Felmanöver i samband med motorkrångel.

Kasserat 1947-07-10. Gångtid 2509.35 tim. Antal flygningar 10471 st. Med motor typ Gp III nr 3525
Bengt Ekbladh

Re: Sk 11 nr 5564, 564

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sk 11 nr 5564, 564
…....
>>Totalhaveri 1947-06-15 vid F 9.....Motor: Gp III nr 3525 >>
…..Om haveriet::
Efter att ha fällt bogserwiren från en Se104 uppstår motorstopp och planet viker sig och går i marken.
Skriv svar

Återgå till "Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth"