Sk 11 nr 5568, 568
Postat: 19 jun 2014, 12:48
Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3113
Ex SE-ADF
F 5 verkstad 1932-06-27. Motor typ Gp III nr 3423.
Numrerat 5568
Formation 1932-07-06.
Godkänt 1932-07-15
Verkstad 1932-07-30. Intaget för reparation efter hård landning. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3148 inmonterad.
Formation 1932-09-26.
Till CFV 1932-10-19 för montering av sjölandningsställ.
Formation 1932-10-24.
F 5 verkstad 1933-02-13. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad.
Formation 1933-02-18.
Verkstad 1933-05-26. Motorbyte samt översyn. Motor typ GpIII nr 3527 inmonterad. Undervingarna och landningsställ har varit nedmonterade. Utbyte av främre undre vingfästet m.m
Formation 1933-07-19.
Verkstad 1933-09-28. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1933-10-07.
Verkstad 1934-06-11. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3435 inmonterad.
Formation 1934-06-27.
Nödlandning 1934-09-25
Motor: Gp III nr 3435
Ff underlöjtnant Cervell oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i start.
Orsak till haveri: Kollision med trästaket.
Skador flygplan: Gummiband till sele i framsits, vänster höjdroder, båda undervingarna, höger övervinge samt 2 st staghållare, 2 st främre stöttor till landningsställ samt diverse bultar. 2 st hjul.
Beräknad reparationskostnad 1.230:- kr
Verkstad 1934-09-26. Reparation. Kroppen: Utbyte av gummiband till sele i framsits. Riktning av vänster höjdroder. Vingställ: Utbyte av båda undervingarna, höger övervinge samt 2 st staghållare. Landningsställ: Utbyte av 2 st främre stöttor, 4 st specialbultar och 2 st S-bultar. Justering av 2 st hjul.
Formation 1934-09-27.
Verkstad 1934-10-29. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3435 inmonterad
Formation 1935-05-17.
Haveri 1935-07-24.
Verkstad 1935-07-24. Landningsställ: Utbyte av 2 st fjädrande ben, 1 st hjul, 2 st specialbultar samt 1 st S-bult. Formation 1935-07-24.
Verkstad 1935-10-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1935-11-04.
1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-10
Registreringsnummer 568 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-07-15. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3384 inmonterad.
Formation 1936-07-27
Haveri 1936-09-17
Verkstad 1936-09-18. Reparation efter haveri. Höger kroppssida, baldakin, rep av bränsletank m.m.
Formation 1936-10-02
Haveri 1936-10-20
Besättningen lärare löjtnant Stålhandske, elev: resoffasp Jönsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Klädsel, framkantlist och vingbalk skadade å höger undervinge.
Beräknad reparationskostnad 1.300:- kr
Verkstad 1936-10-21. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1936-10-21
Haveri 1936-10-23
Besättningen lärare: löjtnant Stålhandske, elev: resoffasp Wahlén oskadad
Orsak till haveri: Materialfel.
Skador flygplan: Propellern splittrad samt höger undervinge och landningsstället skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Verkstad 1936-10-23. Utbyte av höger undervinge, höger landningsställsben samt propeller.
Formation 1936-10-26
Verkstad 1936-12-18. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1937-02-21
Verkstad 1937-04-22. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-04-29
Till CVM 1937-06-21. Stor översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3378 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 formation 1937-10-09
Haveri 1938-03-09
Motor: GpIII nr 3378
Ff aspirant Sterky oskadad
Orsak till haveri: Hård och ojämn vind.
Skador flygplan: Propeller, sidoroder, fena, sporrör och bränsletank kassabla. Höger och vänster övervinge samt motorplåtar: diverse skador.
Beräknad reparationskostnad 970:- kr
Verkstad 1938-03-09. Reparation efter haveri.
Formation 1938-04-04.
Till Stabens flygavdelning 1938-09-01 som lån
Överlämnat till F 8 1938-10-06
F 5 formation 1938-11-12.
Verkstad 1938-11-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad
Formation 1938-12-14
Haveri 1939-03-27
Motor: GpIII nr 3424
Ff kadett Salwén oskadad
Orsak till haveri: Körning på marken i hård sydlig vind. Opåräknat vindkast. Bidragande orsak: en mek. föll, så att han ej kunde hålla emot.
Skador flygplan: Sidoroder och motorplåtar reparabla. Propeller och bensintank kassabla.
Beräknad reparationskostnad 550:- kr
Verkstad 1939-03-27. Reparation efter haveri.
Formation 1939-04-27.
Överlämnat till F 8 1939-05-08 som lån
Återlämnat F 5 1938-11-12
Överlämnat till F 8 1939-05-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-66
Till CVM 1940-09-14; liten översyn
F 8 formation-11-22 med motor typ GpIII nr 3525
Haveri 1941-03-11
Motor: GpIII nr 3525
Ff fänrik Westerlund oskadad
Orsak till haveri: Svårartade snöförhållanden.
Skador flygplan: Större skador å landningsställ, baldakin, fena, sidoroder och prop.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Verkstad 1941-03-12. Haverireparation
Märkning 8-77
Överlämnat till F 7 1941-05-08
Märkning 7-93
Till CVM 1941-06-28 för överlämnade till F11
Överlämnat till F 11 1941-07-11
Verkstad 1941-08-18
Formation 1941-09-22
Verkstad 1941-10-20 för motorreparation
Haveri 1942-08-17 vid landning. Märkning 11-93.
Motor: GpIII nr 3525
Besättningen ff aspirant Bengt Bjuggren, fs fänrik Lagerkrantz oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Två rör i kroppsstommen knäckta, 1 deformerat.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Till CVM 1943-09-30; liten översyn. Beräknas klar 1944-02-10
Nödlandning 1944-04-30. Märkning 11-93
Motor: GpIII nr 3593
Ff vpl furir G H Lind oskadad
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt. Båda undervingarna kassabla. Höjdrodret kassabelt. Propellern avslagen.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
Kasserat 1944-06-13. Gångtid 2488.30 tim. Antal flygningar 10326 st.
Kassation upphävd 1945-10-25
Fpl sålt till Herr O Pettersson, Orsa, enl MA 6:30 den 1945-11-23
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3113
Ex SE-ADF
F 5 verkstad 1932-06-27. Motor typ Gp III nr 3423.
Numrerat 5568
Formation 1932-07-06.
Godkänt 1932-07-15
Verkstad 1932-07-30. Intaget för reparation efter hård landning. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3148 inmonterad.
Formation 1932-09-26.
Till CFV 1932-10-19 för montering av sjölandningsställ.
Formation 1932-10-24.
F 5 verkstad 1933-02-13. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad.
Formation 1933-02-18.
Verkstad 1933-05-26. Motorbyte samt översyn. Motor typ GpIII nr 3527 inmonterad. Undervingarna och landningsställ har varit nedmonterade. Utbyte av främre undre vingfästet m.m
Formation 1933-07-19.
Verkstad 1933-09-28. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1933-10-07.
Verkstad 1934-06-11. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3435 inmonterad.
Formation 1934-06-27.
Nödlandning 1934-09-25
Motor: Gp III nr 3435
Ff underlöjtnant Cervell oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i start.
Orsak till haveri: Kollision med trästaket.
Skador flygplan: Gummiband till sele i framsits, vänster höjdroder, båda undervingarna, höger övervinge samt 2 st staghållare, 2 st främre stöttor till landningsställ samt diverse bultar. 2 st hjul.
Beräknad reparationskostnad 1.230:- kr
Verkstad 1934-09-26. Reparation. Kroppen: Utbyte av gummiband till sele i framsits. Riktning av vänster höjdroder. Vingställ: Utbyte av båda undervingarna, höger övervinge samt 2 st staghållare. Landningsställ: Utbyte av 2 st främre stöttor, 4 st specialbultar och 2 st S-bultar. Justering av 2 st hjul.
Formation 1934-09-27.
Verkstad 1934-10-29. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3435 inmonterad
Formation 1935-05-17.
Haveri 1935-07-24.
Verkstad 1935-07-24. Landningsställ: Utbyte av 2 st fjädrande ben, 1 st hjul, 2 st specialbultar samt 1 st S-bult. Formation 1935-07-24.
Verkstad 1935-10-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3528 inmonterad.
Formation 1935-11-04.
1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-10
Registreringsnummer 568 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-07-15. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3384 inmonterad.
Formation 1936-07-27
Haveri 1936-09-17
Verkstad 1936-09-18. Reparation efter haveri. Höger kroppssida, baldakin, rep av bränsletank m.m.
Formation 1936-10-02
Haveri 1936-10-20
Besättningen lärare löjtnant Stålhandske, elev: resoffasp Jönsson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Klädsel, framkantlist och vingbalk skadade å höger undervinge.
Beräknad reparationskostnad 1.300:- kr
Verkstad 1936-10-21. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1936-10-21
Haveri 1936-10-23
Besättningen lärare: löjtnant Stålhandske, elev: resoffasp Wahlén oskadad
Orsak till haveri: Materialfel.
Skador flygplan: Propellern splittrad samt höger undervinge och landningsstället skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Verkstad 1936-10-23. Utbyte av höger undervinge, höger landningsställsben samt propeller.
Formation 1936-10-26
Verkstad 1936-12-18. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1937-02-21
Verkstad 1937-04-22. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-04-29
Till CVM 1937-06-21. Stor översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3378 inmonterad
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 formation 1937-10-09
Haveri 1938-03-09
Motor: GpIII nr 3378
Ff aspirant Sterky oskadad
Orsak till haveri: Hård och ojämn vind.
Skador flygplan: Propeller, sidoroder, fena, sporrör och bränsletank kassabla. Höger och vänster övervinge samt motorplåtar: diverse skador.
Beräknad reparationskostnad 970:- kr
Verkstad 1938-03-09. Reparation efter haveri.
Formation 1938-04-04.
Till Stabens flygavdelning 1938-09-01 som lån
Överlämnat till F 8 1938-10-06
F 5 formation 1938-11-12.
Verkstad 1938-11-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad
Formation 1938-12-14
Haveri 1939-03-27
Motor: GpIII nr 3424
Ff kadett Salwén oskadad
Orsak till haveri: Körning på marken i hård sydlig vind. Opåräknat vindkast. Bidragande orsak: en mek. föll, så att han ej kunde hålla emot.
Skador flygplan: Sidoroder och motorplåtar reparabla. Propeller och bensintank kassabla.
Beräknad reparationskostnad 550:- kr
Verkstad 1939-03-27. Reparation efter haveri.
Formation 1939-04-27.
Överlämnat till F 8 1939-05-08 som lån
Återlämnat F 5 1938-11-12
Överlämnat till F 8 1939-05-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-66
Till CVM 1940-09-14; liten översyn
F 8 formation-11-22 med motor typ GpIII nr 3525
Haveri 1941-03-11
Motor: GpIII nr 3525
Ff fänrik Westerlund oskadad
Orsak till haveri: Svårartade snöförhållanden.
Skador flygplan: Större skador å landningsställ, baldakin, fena, sidoroder och prop.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Verkstad 1941-03-12. Haverireparation
Märkning 8-77
Överlämnat till F 7 1941-05-08
Märkning 7-93
Till CVM 1941-06-28 för överlämnade till F11
Överlämnat till F 11 1941-07-11
Verkstad 1941-08-18
Formation 1941-09-22
Verkstad 1941-10-20 för motorreparation
Haveri 1942-08-17 vid landning. Märkning 11-93.
Motor: GpIII nr 3525
Besättningen ff aspirant Bengt Bjuggren, fs fänrik Lagerkrantz oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Två rör i kroppsstommen knäckta, 1 deformerat.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Till CVM 1943-09-30; liten översyn. Beräknas klar 1944-02-10
Nödlandning 1944-04-30. Märkning 11-93
Motor: GpIII nr 3593
Ff vpl furir G H Lind oskadad
Skador flygplan: Flygkroppen knäckt. Båda undervingarna kassabla. Höjdrodret kassabelt. Propellern avslagen.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
Kasserat 1944-06-13. Gångtid 2488.30 tim. Antal flygningar 10326 st.
Kassation upphävd 1945-10-25
Fpl sålt till Herr O Pettersson, Orsa, enl MA 6:30 den 1945-11-23