Sk 11 nr 5591, 591
Postat: 19 jun 2014, 12:50
Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3114
Ex SE-ADG
F 5 verkstad 1932-06-27. Motor typ GpIII nr 3421.
Numrerat 5591
Formation 1932-07-01.
Godkänt 1932-07-15
Verkstad 1932-08-24. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3424 inmonterad.
Formation 1932-09-23.
Till CFV 1932-10-04 för montering av sjölandningsställ.
Formation 1932-10-19.
Haveri 1932-12-06. Kollision med fpl 5593
F 5 verkstad 1932-12-06. Skador: Flygkropp, fena, landningsställ, vingställ, motorbädd, baldakin med stöttor, sidoroder, bränsletank, propeller m.m. Stor översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3423 inmonterad.
Formation 1933-10-01.
Nödlandning 1933-12-07
Motor: Gp III nr 3423
Ff furir Rapp oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist
Verkstad 1934-02-16. Vingställ omreglerat. Utbyte av fjädrande landningsställsbenen samt sporre.
Formation 1934-02-21
Verkstad 1934-06-12. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor nr typ Gp III 3423 inmonterad
Formation 1934-07-11.
Verkstad 1934-10-11. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3524 inmonterad.
Formation 1934-10-25.
Haveri 1935-04-26.
Verkstad 1935-04-27. Landningsställ: Utbyte av 2 st fjädrande ben samt 2 st specialbultar.
Formation 1935-04-29.
Verkstad 1935-07-26. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3279 inmonterad.
Formation 1935-08-06.
Verkstad 1935-10-26.
Formation 1935-11-02.
1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-11
Registreringsnummer 591 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad1936-04-20. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3376 inmonterad
Formation 1937-06-04
Haveri 1936-09-01
Verkstad 1936-09-02. Reparationer efter haveri. Montering av ny propeller. Vänster undervinge, höger undervinges kantsarg riktad.
Formation 1936-09-03
Till CVM 1936-09-28. Stor fplöversyn samt motorbyte.
F 5 formation 1936-12-16 med motor typ Gp III nr 3528.
Haveri 1937-01-28
Motor: Gp III nr 3528
Ff aspirant Koch oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver. Bidragande orsak: hård och byig vind.
Skador flygplan: Vänster undervinge, propeller med kåpa samt två bakre motorfästen kassabla. Vänster övervinge, avgasrör, motorplåtar och motorfundament reparabla. Hos landningsstället utbyte av: 1 st. V-stötta, 1 st. landningsställsben, 1 st. halvaxel samt 7 st. spec.-bult och 1 st. S-bult.
Skador motor: Ventilkåpa, motorfästen, en avgasventil, en avgasvippa, hållare och skruv för ventilkåpa, främre kåpa och bricka för nav.
Beräknad reparationskostnad 1.475:- kr
Verkstad 1937-01-29.
Formation 1937-02-08.
Nödlandning 1937-03-17
Besättningen lärare: löjtnant Leuhusen, elev i dk: furir Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Orsak till haveri: Alltför begränsat utrymme vid landning.
Skador flygplan: Höger undervinge: Deformering av framkanslist och tygsträckare mellan spr. 7-10 samt skevningsroder. Diverse större tygskador. Vänster undervinge: Frambalk och innerförstagning kassabla. Framkantslist och tygsträckare mellan spr. 5-6 deformerade. Landningsställ: Småskador på profilering och läderskydd.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Verkstad 1937-03-18. Reparation efter haveri.
Formation 1937-04-14.
F 5 verkstad 1937-09-10. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III 3423 inmonterad. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-10-04
Totalhaveri 1937-11-23 vid Magleröd. Ff kadett Nils Olof Stangenberg räddade sig med fallskärm
Beräknad reparationskostnad 19.000:- kr
Kasserat 1937-12-08. Gångtid 1434.55 tim. Antal flygningar 6469 st med motor typ Gp III nr 3423
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3114
Ex SE-ADG
F 5 verkstad 1932-06-27. Motor typ GpIII nr 3421.
Numrerat 5591
Formation 1932-07-01.
Godkänt 1932-07-15
Verkstad 1932-08-24. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3424 inmonterad.
Formation 1932-09-23.
Till CFV 1932-10-04 för montering av sjölandningsställ.
Formation 1932-10-19.
Haveri 1932-12-06. Kollision med fpl 5593
F 5 verkstad 1932-12-06. Skador: Flygkropp, fena, landningsställ, vingställ, motorbädd, baldakin med stöttor, sidoroder, bränsletank, propeller m.m. Stor översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3423 inmonterad.
Formation 1933-10-01.
Nödlandning 1933-12-07
Motor: Gp III nr 3423
Ff furir Rapp oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist
Verkstad 1934-02-16. Vingställ omreglerat. Utbyte av fjädrande landningsställsbenen samt sporre.
Formation 1934-02-21
Verkstad 1934-06-12. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor nr typ Gp III 3423 inmonterad
Formation 1934-07-11.
Verkstad 1934-10-11. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3524 inmonterad.
Formation 1934-10-25.
Haveri 1935-04-26.
Verkstad 1935-04-27. Landningsställ: Utbyte av 2 st fjädrande ben samt 2 st specialbultar.
Formation 1935-04-29.
Verkstad 1935-07-26. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3279 inmonterad.
Formation 1935-08-06.
Verkstad 1935-10-26.
Formation 1935-11-02.
1936-01. Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-11
Registreringsnummer 591 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad1936-04-20. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3376 inmonterad
Formation 1937-06-04
Haveri 1936-09-01
Verkstad 1936-09-02. Reparationer efter haveri. Montering av ny propeller. Vänster undervinge, höger undervinges kantsarg riktad.
Formation 1936-09-03
Till CVM 1936-09-28. Stor fplöversyn samt motorbyte.
F 5 formation 1936-12-16 med motor typ Gp III nr 3528.
Haveri 1937-01-28
Motor: Gp III nr 3528
Ff aspirant Koch oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver. Bidragande orsak: hård och byig vind.
Skador flygplan: Vänster undervinge, propeller med kåpa samt två bakre motorfästen kassabla. Vänster övervinge, avgasrör, motorplåtar och motorfundament reparabla. Hos landningsstället utbyte av: 1 st. V-stötta, 1 st. landningsställsben, 1 st. halvaxel samt 7 st. spec.-bult och 1 st. S-bult.
Skador motor: Ventilkåpa, motorfästen, en avgasventil, en avgasvippa, hållare och skruv för ventilkåpa, främre kåpa och bricka för nav.
Beräknad reparationskostnad 1.475:- kr
Verkstad 1937-01-29.
Formation 1937-02-08.
Nödlandning 1937-03-17
Besättningen lärare: löjtnant Leuhusen, elev i dk: furir Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Orsak till haveri: Alltför begränsat utrymme vid landning.
Skador flygplan: Höger undervinge: Deformering av framkanslist och tygsträckare mellan spr. 7-10 samt skevningsroder. Diverse större tygskador. Vänster undervinge: Frambalk och innerförstagning kassabla. Framkantslist och tygsträckare mellan spr. 5-6 deformerade. Landningsställ: Småskador på profilering och läderskydd.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Verkstad 1937-03-18. Reparation efter haveri.
Formation 1937-04-14.
F 5 verkstad 1937-09-10. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III 3423 inmonterad. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-10-04
Totalhaveri 1937-11-23 vid Magleröd. Ff kadett Nils Olof Stangenberg räddade sig med fallskärm
Beräknad reparationskostnad 19.000:- kr
Kasserat 1937-12-08. Gångtid 1434.55 tim. Antal flygningar 6469 st med motor typ Gp III nr 3423