Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Hatfield, England
Tillverkningsnummer: 3141
F 5 verkstad 1932-10-13. Motor typ Gp III nr 3528.
Numrerat 5596
Formation 1932-10-15.
Godkänt 1932-10-25
Verkstad 1933-01-27. Fpl skadat vid hård landning. Utbyte av vänster undre vingfästbeslag, vänster hjul, gummislangen i höger hjul samt avgasröret.
Formation 1933-02-11.
Verkstad 1933-04-01. Översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3524 inmonterad.
Formation 1933-04-13.
Verkstad 1933-07-14. Översyn samt motorbyte. Motor typ GpIII nr 3436 inmonterad.
Formation 1933-07-22.
Verkstad 1933-07-28. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3436 inmonterad.
Formation 1933-08-11.
Verkstad 1933-09-28. Landningsstället har varit nedmonterat. Avgasröret reparerat.
Formation 1933-09-29.
Verkstad 1934-02-01. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3421 inmonterad.
Formation 1934-02-27.
Verkstad 1934-03-21. Åskådningsmateriel för instruktörskursen.
Formation 1934-04-16.
Haveri 1934-05-08.
Verkstad 1934-05-08. Landningsställ: Nedmonterat. Utbyte av 2 st beslag för V-stöta med bultar och låsbrick-or, 2 st bultar till fräre stöttans nedre del, 2 st halvaxlar, 2 st bussningar till länkar å fjädrande ben, 2 st läder-skydd å fjädrande ben, bussning och bult till sporrfjädern. Reparation av luftutsläpp. Motor: Utbyte av propeller. Reparation av främre samt undre motorplåt, skyddsplåt för oljetank, avgasrör, gummiförbindningar och mäs-singsduk.
Formation 1934-05-18.
Verkstad 1934-07-19. Utbyte av stabilisator, sidoroder. Justering av höjdroder.
Formation 1934-07-25.
Verkstad 1934-08-08. Utbyte av höjdroder. Kontroll av landningsställ. Utbyte av båda fjädrande ben med sam-liga bultar.
Formation 1934-08-10.
Verkstad 1934-09-11. Motorbyte. Motor typ GpIII nr 3424 inmonterad.
Formation 1934-09-14.
Haveri 1934-12-15
Motor: Gp III nr 3424
Ff kapten Söderberg oskadad
Orsak till haveri: Haveri vid start. Felbedömning.
Skador flygplan: Vänster undervinge kassabel, större skador å höger övervinge, mindre skador å höger under-vinge samt landningsställ. Diverse täckplåtar skadade. Propellern splittrad.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Verkstad 1934-12-15. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3424 inmonterad.
Formation 1935-08-13.
Verkstad 1936-06-08. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3378 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-15
Registreringsnummer 596 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-06-19
Verkstad 1936-10-14. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpIII nr 3524 inmonterad
Formation 1936-10-26
Haveri 1937-04-02 vid Ljungbyhed
Total flygtid: 1252 tim.
Motor: Gp III nr 3524
Total gångtid: 1202 tim.
Ff kadett E Lennart Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Byig vind i förening med olämplig manöver för hävande av studs vid landning.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Främre cylindern skadad samt diverse smärre skador.
Beräknad reparationskostnad fpl 10.000:- kr, motor 1.000:- kr. Summa 11.000:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri i samband med landning i grupp den 2/4 1937 kl 10,20. Kadett E. L. Nilsson.
Löjtnant Falk anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare i flygtjänst vid kadettskola 3. avd;
att flygövningarna den 2/4 bl a omfattade divflygning med fpl typ Sk 9/11, varvid landningen skulle ske grpvis;
att vid 3. grp:s landning, som ansattes normalt, fpl nr 3 – förare kadett E.L. Nilsson – fick en studs till omkring 1½ - 2 m höjd och samtidigt svängde åt höger mot fpl nr 2 i samma grp;
att föraren parerade studsen och undvek kollision genom att ”draga på” motor och på mycket låg höjd svängde över fpl nr 2;
att högra vingspetsen därunder tog i marken och haveriet inträffade;
att vindstyrkan, som enligt dagens väderleksrapport var 27 – 35 km/tim (<10 m/sek), för tillfället något mojnat;
att flygning med fpl typ Sk 9/11 utan haveri tidigare under vintern ägt rum med 3. avd, då vinden varit starkare och mera byig än vad som var fallet 2/4 på förmiddagen.
Uppläst och vidkänt:
Gregor Falk
Löjtnant.
Sergeant Lundgren anförde i huvudsak följande:
att han vid haveritillfället tjänstgjorde som övningsledare och därvid uppehöll sig vid landningsmärket;
att vinden var hård och byig;
att den grp, kadett Nilsson tillhörde, ansatte en normal landning;
att fpl nr 3, som fördes av kadett Nilsson, därvid erhöll ett vindkast, varvid fpl gick över på höger vinge i riktning mot fpl nr 2 i grp:en;
att kadett Nilsson drog på motor, varvid fpl lyfte över plan nr 2 för att därefter omkring 25 m bakom landningsmärket gå i marken med högra vingen före;
att flygning med samma fpltyp under utbildningen vid kadettskolan tidigare utförts utan haverier under svårare vindförhållanden än de vid haveritillfället rådanden
Uppläst och vidkänt:
Nils Lundgren
Sergeant
Kadett E.L. Nilsson anförde i huvudsak följande:
att han den 2/4 1937 havererat med fpl 596 vid landning;
att han hade plats nr 3 i grupp nr 3;
att grp:s landning ansattes normalt;
att fpl vid landningen fick en studs, varefter vinden lyfte vänster vinge och kastade åt höger;
att han med rodren följde med i svängen och förde fram gasreglaget;
att han – för satt fpl skulle få högre fart – först tänkte föra fram handspaken;
att han då varseblev fpl nr 2 i grp;
att han för att undvika kollission med detta, genom att hålla handspaken bakåt, sökte ”stalla” över detsamma;
att han, när detta lyckats, förde fram handspaken för att fpl skulle få högre fart;
att fpl vek sig över höger vinge samt tog mark med nosen och höger undervinge först;
att han kupérade motorn.
Uppläst och vidkänt:
Lennart Nilsson
Kadett.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Den primära anledningen till haveriet synes hava varit, att fpl vid landning i rel hård vind (c:a 10 m/sek) fått en studs och att det under denna sannolikt träffats av ett vindkast från vänster.
Förarens åtgärd för att häva studsen mm synes hava varit mindre lämpliga. Roderrörelserna borde i första hand hava gått ut på att stoppa rörelsen åt höger genom att ansätta kraftigt vänster sidoroder och giva erforderlig gas samt att ”möta” studsen med höjdroderutslag till dess fpl började sjunka igenom.
Sedan föraren för att undvika kollision dragit upp fpl över fpl nr 2, fanns det sannolikt ingen möjlighet att undvika vikning med åtföljande haveri.
Med hänsyn till vid tillfället rådande väderleksförhållande synes föraren dock knappast böra göras ansvarig för haveriet.
Samtidigt får jag framhålla följande:
Jag uppehöll mig vid landningsmärket från flygningens början 2/4 omkring kl 9,00 till dess att den div, det havererade fpl tillhörde, startat omkring kl 10,00.
Jag bedömde vindens styrka, då div skulle starta, vara ungefär densamma som tidigare under fm, d v s omkring 10 m/sek.
Med hänsyn
dels till egen erfarenhet av fpltypen (c:a 100 flygtimmar),
dels till att eleverna tidigare visat sig kunna behärska fpl typ Sk 9/11 vid starkare vind än vad som vid tillfället rådde, ansåg jag att flygningen kunde fortsätta utan större risk för haveri, därest fpl behandlades på riktigt sätt i landningen.
Med anledning av vad som ovan framförts och det förhållandet, att varje tillfälle till flygning ur utbildningssynpunkt måste tillvaratagas, då antalet planlagda ”programtimmar” i ämnet flygtjänst på grund av otjänlig väderlek under den gångna vintern nedgått med ungefär hälften, samt att eleverna i regel kunna beredas tillfälle att flyga endast en gång i veckan, beordrade jag att flygningen skulle genomföras enligt plan, trots den rel hårda vinden.
Ljungbyhed den 5/5 1937
Birger Schyberg
Förhörsledare
K. Lindahl
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av den byiga vinden i förening med olämplig manöver för hävande av studs vid landning.
Vare sig föraren eller någon annan kan emellertid göras ansvarig för haveriet.
Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Fpl föreslås till kassation.
Ljungbyhed den 14/4 1937
Åge Lundström
Flottiljchef
Verkstad 1937-04-02.
Kasserat 1937-05-11. Gångtid 1250.05 tim. Antal flygningar 5304 st.
Senast redigerad 2014-12-04
Sk 11 nr 5596, 596
I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier