Sk 11 nr 5598, 598
Postat: 22 jun 2014, 07:40
Sk 11
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 39
ASJA 1935-01-29. Motor typ GpIII nr 3592.
Godkänt 1935-03-15
Numrerat 5598
F 5 formation 1935-03-23.
Haveri 1935-09-05. Hård landning.
Verkstad 1935-09-05. Höger kroppssida provisoriskt lagad. Vingstället på höger sida varit nedmonterat.
Till CVM 1935-09-06. Reparation. Flygkropp: Utbyte av höger främre kroppssida. Brandskott: reparerat och riktat. Landningsställ: Reparation, riktning och svetsning av hylsorna i fjädrande benen m.m. Sporre: Svetsning av sporrör m.m. Ny tygklädsel å höger sidas främre del av kroppen. m.m.
F 5 formation 1935-10-08.
Till CVM 1935-12-19.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-17
Registreringsnummer 598 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
F 5 formation 1936-03-01
Verkstad 1936-11-02. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8421 inmonterad.
Formation 1936-11-09
Verkstad 1937-06-01. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3592 inmonterad.
Formation 1937-06-04
Verkstad 1937-07-12. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-23.
Verkstad 1938-03-24, Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3436 inmonterad.
Formation 1938-04-21
Haveri 1939-02-22 vid Grangärde. Märkning 5-17
Motor: Gp III nr 3436
Besättningen ff under huv: kadett Mangård lindrig hoppressning av en kota i bröstryggraden, säkerhetsförare: kadett Nyström hård kontusion mot pannan
Orsak till haveri: ”Märkets placering”, det sträva föret, felaktigt utförd start samt för sent ingripande av säkerhetsföraren.
Skador flygplan: Främre delen av flygkroppen, motorfundament, landningsställ, propeller samt undervingarna kassabla. Övriga delar reparabla.
Skador motor: Smärre skador.
Beräknad reparationskostnad 10.500:- kr
F 5 verkstad 1939-02-27.
Till CVM 1939-03-22 per järnväg.
Kasserat 1939-09-26. Gångtid 931.40 tim. Antal flygningar 3433 st.
Typ: de Havilland D.H.82 Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 39
ASJA 1935-01-29. Motor typ GpIII nr 3592.
Godkänt 1935-03-15
Numrerat 5598
F 5 formation 1935-03-23.
Haveri 1935-09-05. Hård landning.
Verkstad 1935-09-05. Höger kroppssida provisoriskt lagad. Vingstället på höger sida varit nedmonterat.
Till CVM 1935-09-06. Reparation. Flygkropp: Utbyte av höger främre kroppssida. Brandskott: reparerat och riktat. Landningsställ: Reparation, riktning och svetsning av hylsorna i fjädrande benen m.m. Sporre: Svetsning av sporrör m.m. Ny tygklädsel å höger sidas främre del av kroppen. m.m.
F 5 formation 1935-10-08.
Till CVM 1935-12-19.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-17
Registreringsnummer 598 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
F 5 formation 1936-03-01
Verkstad 1936-11-02. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8421 inmonterad.
Formation 1936-11-09
Verkstad 1937-06-01. Motorbyte. Motor typ Gp III nr 3592 inmonterad.
Formation 1937-06-04
Verkstad 1937-07-12. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-23.
Verkstad 1938-03-24, Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp III nr 3436 inmonterad.
Formation 1938-04-21
Haveri 1939-02-22 vid Grangärde. Märkning 5-17
Motor: Gp III nr 3436
Besättningen ff under huv: kadett Mangård lindrig hoppressning av en kota i bröstryggraden, säkerhetsförare: kadett Nyström hård kontusion mot pannan
Orsak till haveri: ”Märkets placering”, det sträva föret, felaktigt utförd start samt för sent ingripande av säkerhetsföraren.
Skador flygplan: Främre delen av flygkroppen, motorfundament, landningsställ, propeller samt undervingarna kassabla. Övriga delar reparabla.
Skador motor: Smärre skador.
Beräknad reparationskostnad 10.500:- kr
F 5 verkstad 1939-02-27.
Till CVM 1939-03-22 per järnväg.
Kasserat 1939-09-26. Gångtid 931.40 tim. Antal flygningar 3433 st.