Sk 11A nr 6512, 512
Postat: 22 jun 2014, 12:28
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 44
Levererat till Stabens flygavdelning 1935-05 med motor typ GpM nr 5858
Numrerat 6512
Godkänt 1935-05-31 med motor typ GpM nr 5858
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 6-21
Registreringsnummer 512 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 30, förare löjtnant S. H. Liljhagen
Överlämnat till F 3 1936-08-01som lån
Återlämnat till Stabens flygavdelning 1936-09
Till CVM för havrep
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 8 formation 1938-11-19 med motor typ GpM nr 8228
Märkning 8-82
Nödlandning 1939-05-31
Motor: GpM nr 8228
Ff överstelöjtnant Stenbeck
Orsak till nödlandning: Förorening i bränslefilter
Verkstad 1939-06-19
Formation 1939-06-22
Verkstad 1939-10-28
Formation 1939-11-16
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Märkning 8-63
Till CVM 1940-10-10; liten översyn. Motor typ GpM nr 5857 inmonterad
F 8 formation 1940-11-29
Verkstad 1941-04-02; reparation
Överlämnat till F 7 1941-04-06
Formation 1941-04-07
Överlämnat till F 5 1942-07-11
Haveri 1946-05-28. Kollision med tankbil.
Motor: GpM nr 8394
Ff vpl sergeant Romberg oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Propellern, vänster och höger undervinge samt diverse stöttor och stag kassabla. Motorfundament samt vänster och höger övervinge reparabla..
Beräknad kostnad 3.000:- kr
Kasserat 1947-05-23. Gångtid 2000 tim.
Försålt till ing Barkman, Stockholm enl MA 6:56/47
Registrerat SE-AWO
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 44
Levererat till Stabens flygavdelning 1935-05 med motor typ GpM nr 5858
Numrerat 6512
Godkänt 1935-05-31 med motor typ GpM nr 5858
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 6-21
Registreringsnummer 512 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 30, förare löjtnant S. H. Liljhagen
Överlämnat till F 3 1936-08-01som lån
Återlämnat till Stabens flygavdelning 1936-09
Till CVM för havrep
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 8 formation 1938-11-19 med motor typ GpM nr 8228
Märkning 8-82
Nödlandning 1939-05-31
Motor: GpM nr 8228
Ff överstelöjtnant Stenbeck
Orsak till nödlandning: Förorening i bränslefilter
Verkstad 1939-06-19
Formation 1939-06-22
Verkstad 1939-10-28
Formation 1939-11-16
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Märkning 8-63
Till CVM 1940-10-10; liten översyn. Motor typ GpM nr 5857 inmonterad
F 8 formation 1940-11-29
Verkstad 1941-04-02; reparation
Överlämnat till F 7 1941-04-06
Formation 1941-04-07
Överlämnat till F 5 1942-07-11
Haveri 1946-05-28. Kollision med tankbil.
Motor: GpM nr 8394
Ff vpl sergeant Romberg oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Propellern, vänster och höger undervinge samt diverse stöttor och stag kassabla. Motorfundament samt vänster och höger övervinge reparabla..
Beräknad kostnad 3.000:- kr
Kasserat 1947-05-23. Gångtid 2000 tim.
Försålt till ing Barkman, Stockholm enl MA 6:56/47
Registrerat SE-AWO