Sk 11A nr 509
Postat: 23 jun 2014, 12:10
509
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 66
Första flygning 1936-12-04
Godkänt 1937-01-09 med motor typ GpM nr 8414
F 5 formation 1937-01-13.
Märkning 5-25
Haveri 1937-04-01.
Verkstad 1937-04-02. Reparation efter haveri. Reparation av fanéret på kroppens översida. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag. Montering av ny propeller. Reparation av motorplåtar.
Formation 1937-04-23.
Haveri 1937-05-27.
Verkstad 1937-05-27. Vingställ reparerat efter haveri.
Formation 1937-06-07.
Verkstad 1937-08-11. Vingställ och roder har varit nedmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-16.
Verkstad 1937-09-27. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8119 inmonterad
Formation 1937-10-04
Verkstad 1939-05-13. Liten översyn och motorbyte. M motor typ GpM nr 5854 inmonterad
Formation 1939-06-09
Överlämnat till F 8 1939-07-10 som lån
Verkstad 1939-10-01 för reparation
Återlämnat till F 5 1939-10-04
Haveri 1940-01-29
Motor: GpM nr 5854
Ff aspirant Lothigius oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning till följd av den genom gruppchefen angivna, för låga farten.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.675:- kr
Verkstad 1940-01-30. Reparation
Formation 1940-04-04
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Haveri 1940-09-24. Märkning 5-74
Motor: GpM nr 5854
Ff fänrik Bunke oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver av eleven samt för sent ingripande av läraren.
Skador flygplan: Propeller, baldakin, landningsställ, motorplåtar, vindrutor, undervingar, sidoroder och fena kassabla. Bränsletank, oljetank samt stol i framsits rep. Vänster kroppssida knäckt. Instrument reparabla. Diverse mindre reparationer.
Skador motor: Avgasrör och luftledarplåt kassabla. Total nedmontering nödvändig.
Beräknad reparationskostnad 7.800:- kr
Verkstad 1940-09-25. Haverireparation.
Kassationsförslag 1940-10-31
Överlämnat till F 7 1940-11-08
F 7 verkstad 1940-11-12; stor översyn. Klar ?
Märkning 7-94
Överlämnat till F 11 1945-04-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1950-10-16. Gångtid 1224.35 tim. Antal flygningar 3796 st
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 66
Första flygning 1936-12-04
Godkänt 1937-01-09 med motor typ GpM nr 8414
F 5 formation 1937-01-13.
Märkning 5-25
Haveri 1937-04-01.
Verkstad 1937-04-02. Reparation efter haveri. Reparation av fanéret på kroppens översida. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag. Montering av ny propeller. Reparation av motorplåtar.
Formation 1937-04-23.
Haveri 1937-05-27.
Verkstad 1937-05-27. Vingställ reparerat efter haveri.
Formation 1937-06-07.
Verkstad 1937-08-11. Vingställ och roder har varit nedmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-16.
Verkstad 1937-09-27. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8119 inmonterad
Formation 1937-10-04
Verkstad 1939-05-13. Liten översyn och motorbyte. M motor typ GpM nr 5854 inmonterad
Formation 1939-06-09
Överlämnat till F 8 1939-07-10 som lån
Verkstad 1939-10-01 för reparation
Återlämnat till F 5 1939-10-04
Haveri 1940-01-29
Motor: GpM nr 5854
Ff aspirant Lothigius oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning till följd av den genom gruppchefen angivna, för låga farten.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.675:- kr
Verkstad 1940-01-30. Reparation
Formation 1940-04-04
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Haveri 1940-09-24. Märkning 5-74
Motor: GpM nr 5854
Ff fänrik Bunke oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver av eleven samt för sent ingripande av läraren.
Skador flygplan: Propeller, baldakin, landningsställ, motorplåtar, vindrutor, undervingar, sidoroder och fena kassabla. Bränsletank, oljetank samt stol i framsits rep. Vänster kroppssida knäckt. Instrument reparabla. Diverse mindre reparationer.
Skador motor: Avgasrör och luftledarplåt kassabla. Total nedmontering nödvändig.
Beräknad reparationskostnad 7.800:- kr
Verkstad 1940-09-25. Haverireparation.
Kassationsförslag 1940-10-31
Överlämnat till F 7 1940-11-08
F 7 verkstad 1940-11-12; stor översyn. Klar ?
Märkning 7-94
Överlämnat till F 11 1945-04-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1950-10-16. Gångtid 1224.35 tim. Antal flygningar 3796 st