Sk 11A nr 510
Postat: 23 jun 2014, 12:13
510
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 67
Första flygning 1936-11-09
Godkänt 1937-01-09 med motor typ GpM nr 8412
F 5 formation 1937-01-13.
Märkning 5-26
Verkstad 1937-04-14. Utbyte av baldakinbeslag. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag å båda övervingarna.
Formation 1937-04-26.
Verkstad 1937-08-12. Vingställ och roder hava varit nedmonterade. Montering av ny propeller.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-24
Verkstad 1937-09-29. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 5854 inmonterad
Formation 1937-10-04
Till CVM 1938-05-01 för undersökning av motor typ GpM nr 5854.
Till F 5 1938-05-09.
Verkstad 1938-05-13. Motorbyte. Motor typ GpM nr 8411 inmonterad
Formation 1938-05-20
Till F 3 1938-08-09 som lån
F 5 formation 1938-09-01.
Verkstad 1940-04-01. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8119 inmonterad
Formation 1940-04-12
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-75
Överlämnat till F 9 1940-07-08
Märkning 9-92
Nödlandning 1940-11-29
Motor: GpM nr 8119
Besättningen ff vpl Malmaten, vpl Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Orsak till haveri: Kollision med gärdsgård.
Skador flygplan: Propeller totalhavererad, landningsstället totalhavererat, diverse revor i beklädnad vänster undervinge.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Verkstad 1940-11-29; haverireparation
Formation 1941-03-01
Verkstad 1941-08-13 för förgasaröversyn
Formation 1941-09
Verkstad 1942-01-17
Formation 1942-02-05
Nödlandning 1942-10-13
Motor: GpM nr 8119
Ff vpl Eriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Haveri 1943-08-31 vid Backamo. Märkning 9-72
Total gångtid: 1063.35 tim
Motor: GpM nr 8119
Gångtid: 321.40 tim
Besättningen ff kapten Gösta Swanlund, fs löjtnant Sten Olof af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Skador å flygkroppens vänstra främre del vid bakre vingbeslaget.
Beräknad reparationskostnad 600:-
Ur protokoll:
Kapten Swanlund anförde i huvudsak följande:
S. jämte adjutant, ljt af Geijerstam startade den 31/8 kl 1342 med fpl typ Sk 11 nr 72 till Backamo för att därstädes närvara vid fältskjutning, som fänrik Blomberg anordnat för aspiranterna vid div. När S rundade Backamo före landning, upptäckte han, att fältet var avspärrat, vilket ej trafikledaren F 9 meddelat, då S förhandsmeddelade flygningen. S rundade fältet två gånger för att utvälja bästa landningssträck och ansatte därefter en landning på prov, varefter han drog på och gick runt, varefter han landade. Landningsutrymmet uppstegades efter landning till 200x250 m. Antagligen beroende på att S blivit irriterad av de stora stolpraderna tog han ned farten till lägsta möjliga och när fpl just passerat fältgränsen och han drog fjäderspänningen till spaken bakåt, sjönk planet igenom från 2-3 m höjd, varvid vänstra hjulet först träffade marken. Detta hade till följd, att ett horisontalstag i flygkroppen stukades, varvid skrynklor uppstod å dukbeklädnaden. Vingarnas bärstag slappnade.
Vid en av S och G företagen besiktning konstaterades ovanstående skador, och det beslöts, att flygplanmästare Englund skulle eftersändas för att ytterligare besiktning skull kunna verkställas.
Löjtnant af Geijerstam anförde i huvudsak följande:
G medföljde som spanare i fpl typ Sk 11 nr 72. Backamo flygfält var vid tillfället spärrat med några spanska ryttare på mitten samt i övrigt två diagonala rader av pålar. En av de ospärrade delarna (200 x 250 m) erbjöd dock goda landningsmöjligheter med den använda fpltypen. Kapten Swanlund ansatte landning. Fpl förlorade strax innan sättningen farten, varvid fpl sjönk igenom och sättningen blev hårdare än normalt med vänster hjul en aning före.
Fplmästare Englund anförde i huvudsak följande:
E besiktigade fpl, varvid av S angivna skador konstaterades. Fpl nedmonterades och fraktades till F 9, där det reparerades genom divisionens försorg.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Föraren har felbedömt farten, varför fpl sjunkit igenom i landningen
Säve den 15/9 1943 O Ahlström
Förhörsledare
G Blomberg
Haveri 1944-06-18 vid Säve. Märkning 9-72
Motor: GpM nr 8119
Ff vpl Eriksson skadad
Orsak till haveri: Fpl förlorat farten och kommit in i stall under högersväng.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Motorfästen, hus till oljepump samt oljefilter brustna. Skador å lock till magneter samt topp, gas- o tändningsreglage.
Beräknad reparationskostnad: Motor 1.000:- kr
Kasserat 1944-07-06. Gångtid total 1170 tim, efter LF 428 tim. Antal flygningar 3401 st.
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 67
Första flygning 1936-11-09
Godkänt 1937-01-09 med motor typ GpM nr 8412
F 5 formation 1937-01-13.
Märkning 5-26
Verkstad 1937-04-14. Utbyte av baldakinbeslag. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag å båda övervingarna.
Formation 1937-04-26.
Verkstad 1937-08-12. Vingställ och roder hava varit nedmonterade. Montering av ny propeller.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-24
Verkstad 1937-09-29. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 5854 inmonterad
Formation 1937-10-04
Till CVM 1938-05-01 för undersökning av motor typ GpM nr 5854.
Till F 5 1938-05-09.
Verkstad 1938-05-13. Motorbyte. Motor typ GpM nr 8411 inmonterad
Formation 1938-05-20
Till F 3 1938-08-09 som lån
F 5 formation 1938-09-01.
Verkstad 1940-04-01. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8119 inmonterad
Formation 1940-04-12
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-75
Överlämnat till F 9 1940-07-08
Märkning 9-92
Nödlandning 1940-11-29
Motor: GpM nr 8119
Besättningen ff vpl Malmaten, vpl Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Orsak till haveri: Kollision med gärdsgård.
Skador flygplan: Propeller totalhavererad, landningsstället totalhavererat, diverse revor i beklädnad vänster undervinge.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Verkstad 1940-11-29; haverireparation
Formation 1941-03-01
Verkstad 1941-08-13 för förgasaröversyn
Formation 1941-09
Verkstad 1942-01-17
Formation 1942-02-05
Nödlandning 1942-10-13
Motor: GpM nr 8119
Ff vpl Eriksson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Haveri 1943-08-31 vid Backamo. Märkning 9-72
Total gångtid: 1063.35 tim
Motor: GpM nr 8119
Gångtid: 321.40 tim
Besättningen ff kapten Gösta Swanlund, fs löjtnant Sten Olof af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Skador å flygkroppens vänstra främre del vid bakre vingbeslaget.
Beräknad reparationskostnad 600:-
Ur protokoll:
Kapten Swanlund anförde i huvudsak följande:
S. jämte adjutant, ljt af Geijerstam startade den 31/8 kl 1342 med fpl typ Sk 11 nr 72 till Backamo för att därstädes närvara vid fältskjutning, som fänrik Blomberg anordnat för aspiranterna vid div. När S rundade Backamo före landning, upptäckte han, att fältet var avspärrat, vilket ej trafikledaren F 9 meddelat, då S förhandsmeddelade flygningen. S rundade fältet två gånger för att utvälja bästa landningssträck och ansatte därefter en landning på prov, varefter han drog på och gick runt, varefter han landade. Landningsutrymmet uppstegades efter landning till 200x250 m. Antagligen beroende på att S blivit irriterad av de stora stolpraderna tog han ned farten till lägsta möjliga och när fpl just passerat fältgränsen och han drog fjäderspänningen till spaken bakåt, sjönk planet igenom från 2-3 m höjd, varvid vänstra hjulet först träffade marken. Detta hade till följd, att ett horisontalstag i flygkroppen stukades, varvid skrynklor uppstod å dukbeklädnaden. Vingarnas bärstag slappnade.
Vid en av S och G företagen besiktning konstaterades ovanstående skador, och det beslöts, att flygplanmästare Englund skulle eftersändas för att ytterligare besiktning skull kunna verkställas.
Löjtnant af Geijerstam anförde i huvudsak följande:
G medföljde som spanare i fpl typ Sk 11 nr 72. Backamo flygfält var vid tillfället spärrat med några spanska ryttare på mitten samt i övrigt två diagonala rader av pålar. En av de ospärrade delarna (200 x 250 m) erbjöd dock goda landningsmöjligheter med den använda fpltypen. Kapten Swanlund ansatte landning. Fpl förlorade strax innan sättningen farten, varvid fpl sjönk igenom och sättningen blev hårdare än normalt med vänster hjul en aning före.
Fplmästare Englund anförde i huvudsak följande:
E besiktigade fpl, varvid av S angivna skador konstaterades. Fpl nedmonterades och fraktades till F 9, där det reparerades genom divisionens försorg.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Föraren har felbedömt farten, varför fpl sjunkit igenom i landningen
Säve den 15/9 1943 O Ahlström
Förhörsledare
G Blomberg
Haveri 1944-06-18 vid Säve. Märkning 9-72
Motor: GpM nr 8119
Ff vpl Eriksson skadad
Orsak till haveri: Fpl förlorat farten och kommit in i stall under högersväng.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Motorfästen, hus till oljepump samt oljefilter brustna. Skador å lock till magneter samt topp, gas- o tändningsreglage.
Beräknad reparationskostnad: Motor 1.000:- kr
Kasserat 1944-07-06. Gångtid total 1170 tim, efter LF 428 tim. Antal flygningar 3401 st.