Sk 11A nr 547
Postat: 23 jun 2014, 12:19
547
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 69
Första flygning 1936-12-19
Godkänt 1937-01-12 med motor typ GpM nr 8392
F 5 formation 1937-01-16.
Märkning 5-27
Verkstad 1937-02-05. Höger undervinge varit nedmonterad för reparation av spryglar. Utbyte av propeller.
Formation 1937-02-26.
Nödlandning 1937-05-24
Ff aspirant Nyström oskadad
Orsak till nödlandning: Låsta skevningsroder.
Anledningen till låsningen var, att en träbit fastnat mellan kugghjulet och kedjan i vänster undervinge.
Verkstad 1937-05-24. Undersökning efter nödlandning.
Formation 1937-07-13.
Verkstad 1937-08-12. Vingstället har varit nedmonterat.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-23.
Verkstad 1937-11-09. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8394 inmonterad
Formation 1937-11-22 med.
Till ASJA 1937-12-14. Montering av blindflyghuv.
F 5 formation 1938-02-05.
Verkstad 1938-02-07. Vingstället omreglerat vid lektion.
Formation 1938-02-12
Till Instruktionsverkstaden 1938-05-05.
Formation 1938-06-15.
Överlämnat till F 8 1939-05-09 som lån
Verkstad 1939-10-01; reparation
Återlämnat till F 5 1939-10-04
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-07-20. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8760 inmonterad.
Formation 1940-08-15
Överlämnat till F 7 1940-08-26 som lån
Överlämnat till F 7 1940-09-30
Haveri 1941-07-14. Märkning 7-92
Motor: GpM nr 8760
Besättningen ff furir H B Andersson, fliasp. L Smedinger oskadad
Orsak till haveri: Felbedömd landning.
Skador flygplan: Gångjärn för vänster lucka till föraresitsen avslitna. Kantlist å vänster höjdroderhalva bockad. Spricka i propellerblad.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Överlämnat till F 12 1943
Haveri 1944-09-01. Märkning 12-92
Motor: GpM nr 8760
Ff löjtnant Edman oskadad
Orsak till haveri: Hård vind vid start.
Skador flygplan: Båda övre longerongerna knäckta vid främre sittbrunn. Höger övre longerong knäckt bakom bakre sittbrunn. Fanérklädseln framför främre sittbrunn sönderbruten. Samtliga baldakinstöttor knäckta. Baldakin och bränsletank deformerade. Smärre skador å landställ. Höger undervinges båda balkar avbrutna ca ½ m. från vingroten. Smärre skador å övriga vingar.
Skador motor: Höger motorplåt, nosplåt och avgasrör deformerade.
Beräknad reparationskostnad 5.300:- kr
Efter landning å främmande fält punkterade höger hjul, varefter fpl förankrades, emedan hård blåst rådde. Fpl slet emellertid förankringarna och blåste över på rygg.
Kasserat 1944-12-23. Gångtid totalt 827 tim, efter LF 156 tim. Antal flygningar 2597 st.
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 69
Första flygning 1936-12-19
Godkänt 1937-01-12 med motor typ GpM nr 8392
F 5 formation 1937-01-16.
Märkning 5-27
Verkstad 1937-02-05. Höger undervinge varit nedmonterad för reparation av spryglar. Utbyte av propeller.
Formation 1937-02-26.
Nödlandning 1937-05-24
Ff aspirant Nyström oskadad
Orsak till nödlandning: Låsta skevningsroder.
Anledningen till låsningen var, att en träbit fastnat mellan kugghjulet och kedjan i vänster undervinge.
Verkstad 1937-05-24. Undersökning efter nödlandning.
Formation 1937-07-13.
Verkstad 1937-08-12. Vingstället har varit nedmonterat.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-23.
Verkstad 1937-11-09. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8394 inmonterad
Formation 1937-11-22 med.
Till ASJA 1937-12-14. Montering av blindflyghuv.
F 5 formation 1938-02-05.
Verkstad 1938-02-07. Vingstället omreglerat vid lektion.
Formation 1938-02-12
Till Instruktionsverkstaden 1938-05-05.
Formation 1938-06-15.
Överlämnat till F 8 1939-05-09 som lån
Verkstad 1939-10-01; reparation
Återlämnat till F 5 1939-10-04
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-07-20. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8760 inmonterad.
Formation 1940-08-15
Överlämnat till F 7 1940-08-26 som lån
Överlämnat till F 7 1940-09-30
Haveri 1941-07-14. Märkning 7-92
Motor: GpM nr 8760
Besättningen ff furir H B Andersson, fliasp. L Smedinger oskadad
Orsak till haveri: Felbedömd landning.
Skador flygplan: Gångjärn för vänster lucka till föraresitsen avslitna. Kantlist å vänster höjdroderhalva bockad. Spricka i propellerblad.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Överlämnat till F 12 1943
Haveri 1944-09-01. Märkning 12-92
Motor: GpM nr 8760
Ff löjtnant Edman oskadad
Orsak till haveri: Hård vind vid start.
Skador flygplan: Båda övre longerongerna knäckta vid främre sittbrunn. Höger övre longerong knäckt bakom bakre sittbrunn. Fanérklädseln framför främre sittbrunn sönderbruten. Samtliga baldakinstöttor knäckta. Baldakin och bränsletank deformerade. Smärre skador å landställ. Höger undervinges båda balkar avbrutna ca ½ m. från vingroten. Smärre skador å övriga vingar.
Skador motor: Höger motorplåt, nosplåt och avgasrör deformerade.
Beräknad reparationskostnad 5.300:- kr
Efter landning å främmande fält punkterade höger hjul, varefter fpl förankrades, emedan hård blåst rådde. Fpl slet emellertid förankringarna och blåste över på rygg.
Kasserat 1944-12-23. Gångtid totalt 827 tim, efter LF 156 tim. Antal flygningar 2597 st.