Sk 11A nr 548
Postat: 23 jun 2014, 12:20
548
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 70
Första flygning 1936-12-19
Godkänt 1937-01-12 motor typ GpM nr 8393
F 5 formation 1937-01-16
Märkning 5-28
Haveri 1937-01-27. Vindkast vid körning på marken.
Verkstad 1937-01-29. Montering av ny propeller. Reparation av motorplåtar.
Formation 1937-02-08.
Verkstad 1937-03-13. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-03-30.
Verkstad 1937-05-21. Montering av ny höger undervinge.
Formation 1937-06-08.
Verkstad 1937-07-06. Montering av ny vänster undervinge.
Formation 1937-07-09.
1937-08-13. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Haveri 1937-08-16.
Verkstad 1937-08-16. Reparation efter haveri. Utbyte av höger kroppssida. Utbyte av båda landningsställsbenen. Nu propeller m.m.
Formation 1937-09-09.
Haveri 1937-09-22. Skada: vänster kroppssida och landningsställ.
Verkstad 1939-09-22. Reparation efter haveri.
Formation 1937-10-12.
Verkstad 1937-11-03. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8421 inmonterad
Formation 1937-11-17
Till CVM 1938-07-22. Inmontering av blindflygningsinstrument.
Till F 8 1939-05-09 som lån
F 5 verkstad 1939-11-18. Liten översyn Motor typ GpM nr 5852 inmonterad.
F 5 formation 1939-12-21
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-15. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8411 inmonterad
Formation 1940-10-29
Överlämnat till F 8 1940-11-02
Märkning 8-67 (1941-07)
Verkstad 1941-08-27 Förgasarjustering. Metallflottör i förgasare monterad.
Formation 1941-08-28
Totalhaveri 1944-05-05 vid Rosersberg. Märkning 8-99
Motor: GpM nr 5874
Ff furir H Borgsén oskadad
Orsak till haveri: Kollision med luftledning under bogsering av segelfpl. [Se 102 nr 8103]
Beräknat reparationskostnad 15.000:- kr
Kasserat 1944-07-11. Gångtid total 1141 tim, efter SF 1141 tim, efter LF 145 tim. Antal flygningar 4024 st.
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 70
Första flygning 1936-12-19
Godkänt 1937-01-12 motor typ GpM nr 8393
F 5 formation 1937-01-16
Märkning 5-28
Haveri 1937-01-27. Vindkast vid körning på marken.
Verkstad 1937-01-29. Montering av ny propeller. Reparation av motorplåtar.
Formation 1937-02-08.
Verkstad 1937-03-13. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Formation 1937-03-30.
Verkstad 1937-05-21. Montering av ny höger undervinge.
Formation 1937-06-08.
Verkstad 1937-07-06. Montering av ny vänster undervinge.
Formation 1937-07-09.
1937-08-13. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Haveri 1937-08-16.
Verkstad 1937-08-16. Reparation efter haveri. Utbyte av höger kroppssida. Utbyte av båda landningsställsbenen. Nu propeller m.m.
Formation 1937-09-09.
Haveri 1937-09-22. Skada: vänster kroppssida och landningsställ.
Verkstad 1939-09-22. Reparation efter haveri.
Formation 1937-10-12.
Verkstad 1937-11-03. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8421 inmonterad
Formation 1937-11-17
Till CVM 1938-07-22. Inmontering av blindflygningsinstrument.
Till F 8 1939-05-09 som lån
F 5 verkstad 1939-11-18. Liten översyn Motor typ GpM nr 5852 inmonterad.
F 5 formation 1939-12-21
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-15. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8411 inmonterad
Formation 1940-10-29
Överlämnat till F 8 1940-11-02
Märkning 8-67 (1941-07)
Verkstad 1941-08-27 Förgasarjustering. Metallflottör i förgasare monterad.
Formation 1941-08-28
Totalhaveri 1944-05-05 vid Rosersberg. Märkning 8-99
Motor: GpM nr 5874
Ff furir H Borgsén oskadad
Orsak till haveri: Kollision med luftledning under bogsering av segelfpl. [Se 102 nr 8103]
Beräknat reparationskostnad 15.000:- kr
Kasserat 1944-07-11. Gångtid total 1141 tim, efter SF 1141 tim, efter LF 145 tim. Antal flygningar 4024 st.