Sida 1 av 1

Sk 11A nr 549

Postat: 23 jun 2014, 12:22
av Leif Fredin
549
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 71

Första flygning 1937-01-13

Godkänt 1937-02-09. Motor typ GpM nr 8413
F 5 formation 1937-02-16.
Märkning 5-29
Verkstad 1937-08-02. Montering av förstärkta övre bakre vingrotsbeslag.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-08-06.
Verkstad 1937-10-01. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8423 inmonterad.
Formation 1937-10-11

Haveri 1937-10-12. Skada: höger undervinge.

Verkstad 1937-10-12. Reparation efter haveri.
Formation 1937-10-14.
Verkstad 1938-04-01. Utbyte av vänster undervinge.
Formation 1938-04-11.

Nödlandning 1938-07-05. Motorstopp
Motor: GpM nr 8423
Ff sergeant Gadd
Orsak till nödlandning: Grässtrå i huvudmunstycket

Till CVM 1938-07-22. Blindflygningsinstrument monterade i fram- och baksits. Blindflygningshuv monterad.
F 5 formation 1938-09-26.
Överlämnat till F 8 1939-05-09 som
F 5 formation 1939-07-08.
Verkstad 1939-07-10. Liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8415 inmonterad
Formation 1939-08-04
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-10-18. Liten översyn. Motor typ GpM nr 8424 inmonterad
Formation 1940-10-31
Överlämnat till F 10 1940-11-02
Märkning 10-78 (1942-03 )

Haveri 1943-02-16 vid F 10, Bulltofta. Märkning 10-47, Tillhörde 2. div F 10
Total gångtid: 1025.10 tim
Motor typ GpM nr 8424
Total gångtid: 692 tim
Mekaniker furir 204 Gösta Henrik Lave Nilsson oskadad -
Orsak till haveri: Fpl slog runt efter ofrivilligt gaspådrag. Målet hänskjutet till Krigsrätt för undersökning.
Skador flygplan: Sidorodret, vänster undervinge samt bensintank skadade.
Skador motor: Propeller skadad.-
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Att fpl typ Sk 11 nr 47 gick runt efter varmkörning, verkställd av furir 204 Nilsson.

Furir 204 Nilsson anförde i huvudsak följande:
att han såsom chefmek fått order av stnuoff att klargöra fpl typ Sk 11 nr 47 för flygning den 16 febr 1943 ungefär kl 1030;
att fpl stod på div uppställningslinje med nosen mot fältet;
att han varmkört densamma och att han därefter ämnade stig ur fpl för att kontrollera att bromsklotsarna lågo riktigt framför hjulen,
att han under urstigningen råkade med vänstra knäet stöta till gasreglaget, varvid motorn gick upp i relativt högt varv;
att fpl stjärt härigenom lyftes och fpl gick på vänster vinge och runt på rygg;
att vpl 230 Norrström, som varit Nilsson behjälplig med klargöringen, ej hann fram för att hålla ner stjärten, eftersom han befann sig utanför högervingen;
att han ansåg det inträffade vara en ren olyckshändelse.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Nilsson
Furir 204

Vpl 238-3-41 Norrström anförde i huvudsak följande:
att han utöver furir Nilssons uppgifter, vilka han vitsordade, ej hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Gunnar Norrström
Vpl 238-3-41

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att furir 205 Nilsson vid urstigningen ur fpl råkade stöta till gasreglaget. Härvid lyckades han icke draga tillbaka gasreglaget förrän skadan skett. Bidragande orsak till haveriet kan den starka vinden (30 km/tim) ha varit. Då det hela torde kunna rubriceras som en ren olyckshändelse och Nilsson icke genom uppenbar vårdslöshet kan anses ha varit vållande till haveriet, föreslås härmed vördsamt att Kronan vidkännes kostnaderna.

Malmö den 16/2 1943
B. Frantz
Förhörsledare
R. Steinmark
Protokollförare

Vid genomgång av protokollet har framkommit, att fpl uppställts med vinden kommande in snett bakifrån höger.
Följande instruktioner synas icke till fullo blivit beaktade:
Mekanikerinstruktion, sid 13:
Vid utbyte av personal å förarplatsen skall gasreglaget var inom räckhåll för endera av de bytande.
Sid 18 (Allmänna bestämmelser):
Fpl skola alltid, där så ske kan, vara försedda med bromsklotsar framför hjulen.
Sid 23:
Fpl bör om möjligt ställas med nosen mot vinden, så att största möjliga kylning av motorn erhålles.

Malmö den 25 februari 1943
S. Åkerlind
Tygofficer

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Haveriet har föranletts av oavsiktligt framförande av gasreglaget.
Furir 204 Nilsson synes icke hava iakttagit nödig aktsamhet.

Malmö den 27/2 1943
Knut Zachrisson
Chef
/S. Åkerlind

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 8 1945-05-09 med motor typ GpM nr 8414
Kasserat 1949-07-12. Gångtid 1305 tim. Antal flygningar 3970 st. Med motor typ Gp M nr 8414