590
Sk 11A
Typ: de Havilland D.H.82A Tiger Moth
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
Tillverkningsnummer: 75
Godkänt 1937-06-11 med motor typ GpM nr 8760
F 5 formation 1937-06-22.
Märkning 5-31
1937-08-12. Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Haveri 1938-03-11
Motor: GpM nr 8760
Ff löjtnant Horn oskadad.
Orsak till haveri: Hård och ojämn vind.
Skador flygplan: Sidoroder, bränsletank och motorplåtar reparabla. Propeller kassabel. Höger och vänster undervingar: diverse mindre skador. Höger övervinge: frambalken bruten, slots och diverse spryglar skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.055:- kr
Verkstad 1938-03-11. Reparation efter haveri.
Formation 1938-04-08.
Överlämnat till F 1 1939-04-28 som lån
Nödlandning 1939-07-06 öster Hässlö
Total flygtid: 300 tim.
Motor: GpM nr 8760
Total gångtid: 305 tim
Ff offasp Nils Johannsen oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bränsletillförsel under avancerad flygning.
Orsak till haveri: Felbedömning av markbeskaffenheten vid val av fält för nödlandning.
Skador flygplan: Höger vingspets intryckt. Smärre sättningar i vingställ. Bränsletanken deformerad. Sidorodret avbrutet.
Skador motor: Diverse yttre skador.
Beräknad reparationskostnad 1.050:- kr
Ur protokoll:
Johannsen anförde i huvudsak följande:
J. höll enl order på med avancerad flygning i sektor 2 och gjorde på c:a 1200 m höjd en hal looping efter dykning från planflyktsläge och drog därefter av gasen samt låg kvar i ryggläge c:a 5-6 sek och minskade därvid farten samt gick ur ryggläget genom en halv roll åt höger med låg fart. J. vek därefter fpl in i avsiktlig spin åt höger samt fortsatte i spin till c:a 800 m, där urgång skedde.
Vid urgången ur spin stod propellern stilla. J. kan ej exakt angiva, när propellern stannade.
J. sökte omedelbart ett nödlandningsfält samtidigt som J. genom dykning i c:a 80° vinkel under 200 m försökte få motorn igång, men propellern bara pendlade till ett tag.
J. upptäckte ett tillräckligt stort fält, vars markbeskaffenhet liknade en vall mycket likt flygfältet, å vilket J. bestämde sig för att landa. På c:a 100 m höjd upptäckte J., att det var ett sädesfält, men ansåg att det var för låg höjd för att byta fält. J. kunde ej uppskatta sädens höjd.
J. kuperade motorn och stängde bensinkranen, varefter landningen ansattes i sädesfältet. Landningen ansattes med låg fart och låg stjärt för att förhindra rundslagning. Efter c:a 5-6 meters rullsträcka slog emellertid fpl runt mycket långsamt samt blev lggande på rygg. J. Lossgjorde sig och inväntade därefter tillskyndande personer. J. bad en av dessa att vakta fpl, varefter han omedelbart begav sig till 2. div, Hässlö, och rapporterade förhållandet till divisionschefen.
Uppläst och vidkänt:
Nils Johannsen
Asp.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
felbedömning av markbeskaffenhet vid val av fält för nödlandning efter motorstopp under avancerad flygning.
Västerås den 7/7 1939. Henrik Nordström
Förhörsledare
G. Magnusson
Protokollförare
F 1 förråd 1939-07-06
Återlämnat till F 5 1939-08-10
Verkstad 1939-08-10. Reparation efter haveri, liten översyn och motorbyte. Motor typ GpM nr 8766 inmonterad
Formation 1939-09-06
Haveri 1940-02-21. Utbyte av propeller.
Haveri 1940-03-15
Motor: GpM nr 8766
Ff kapten Lysén oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av för start erforderlig bredd på plogad startsträcka.
Skador flygplan: Kassabelt: propeller. Reparabelt: bränsletank, sidoroder, vänster över- och undervinge, höger över- och undervinge, höjdroder samt motorplåtar.
Beräknad reparationskostnad 1.050:- kr
Verkstad 1940-03-16. Haverireparation.
Formation 1940-04-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Nödlandning 1940-09-24 Märkning 5-80
Motor: GpM nr 8766
Ff fänrik Lindberger
Orsak till nödlandning: För låg höjd för erhållande av tillräcklig fart för stigning.
Orsak till haveri: Nödlandningsfält.
Skador flygplan: Propeller, baldakin, vindrutor, fena, sidoroder samt under vingarna kassabla. Höger kroppssida knäckt. Landningsställ, övervingar samt stabilisator reparabla. Diverse mindre reparationer.
Skador motor: Överstänkt med jord. Total nedmontering nödvändig.
Beräknad reparationskostnad 6.600:-
Verkstad 1940-09-25. Haverireparation.
Överlämnat till F 7 1940-11-04
Nödlandning 1943-09-08 pga motorstörning vid Arvika. Fpl slog runt. Märkning 7-94
Motor: GpM nr 8766
Ff fli 2.gr. Axel Arnold Sixten Barenthein oskadad
Skador flygplan: Propellern splittrad. Skador på fena m.m.
Skador motor: Skador på motorplåt m.m.
Beräknat reparationskostnad 2.500:- kr
Haveri 1944-07-05. Märkning 7-94
Motor: GpM nr 8766
Ff korpral Jarnell oskadad
Orsak till haveri: Fpl på nosen i ett dike vid startning av motorn.
Skador flygplan: Brott på sprygel och kantsarg å höger undervinge. Skador på övervingar, motorplåtar och bränsletank.
Skador motor: Propellern sönderslagen
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Haveri 1944-09-13. Märkning 7-94
Motor: GpM nr 8766
Ff vpl Wallinder oskadad
Orsak till haveri: Fpl kolliderat med tankbil under utkörning.
Skador flygplan: Skador på vingar och bränsletank.
Skador motor: Propellerspetsarna avslagna.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr
Till verkstad för reparation 1944-09-19. Beräknas klar 1945-02-01
Haveri 1945-04-06.
Motor: GpM nr 8766
Ff vicekorpral Holm oskadad
Orsak till haveri: Kollision med Se 102 på marken
Skador flygplan: Skador å vänster övervinge och klädsel.
Skador motor: Större hack i propeller.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-07-15.
Motor: GpM nr 8766
Ff löjtnant Edfeldt oskadad
Orsak till haveri: Höger hjul lossnat
Skador flygplan: Vänster undervinge knäcktes, landställ m.m. skadade.
Skador motor: Propellern sönderslagen.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Kassationsförslag 1945-10-05. Gångtid 806.15 tim. Antal flygningar 2094 st
Anm: Fpl föreslås till kassation dels med hänvisning till FF skrivelse MVH 798:1 av den 23 sept 1944, dels med hänsyn till den stora svårigheten att anskaffa reservvinge.
Försålt till Aeroklubben, Malmö enligt MA 4:70 av 1945-11-23
Sk 11A nr 590
I tjänst 1932-1957
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,
Antal i Flygvapnet: 15 st Sk 11, 21 st Sk 11A,
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier