Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 9
Godkänt 1933-05-16
Levererat till F 1 1933-05-17 med motor typ Ca nr 14125
Numrerat 1525
Förråd 1933-08-01
Överlämnat till Stabens flygavdelning 1933-09-29
Vid CVM 1935-02-01.
Överlämnat till F 5 1935-05-15
Numrerat 5525
Formation 1935-05-21.
Verkstad 1935-05-27. Montering av talrörsanordning samt oljekylare. Utbyte av amortissörer.
Formation 1935-06-07.
Verkstad 1935-09-20. Motorn sotad, oljetank och oljeledningar rengjorda. Oljerör glödgade. Oljebyte, motorplåt reparerad.
Formation 1935-10-05
Fpl skadat 1935-10-07 på station.
Verkstad 1936-10-07. Motorn varit urmonterad samt körd i bock, axeln indikerad. Motorfundament (taget från fpl 5534) inmonterat. reparation av huvudtank, utbyte av sporrskopa samt diverse kablar.
Formation 1935-10-12.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-33
Registreringsnummer 525 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Verkstad 1936-04-08
Formation 1936-04-23
Verkstad 1936-05-04. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14136 inmonterad.
Formation 1936-05-18
Haveri 1936-06-15
Motor: Ca nr 14136
Ff kapten Runius oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Mindre skador å landningsställ och flygkropp
Beräknad reparationskostnad 650:- kr
Verkstad 1936-06-16. Reparation efter haveri
Formation 1936-07-13
Verkstad 1936-11-04. Undervingen varit nedmonterad för kontroll av dess infästningspunkter i kroppen.
Formation 1936-11-17.
Till CVM 1936-12-19. Liten fpl- och stor motoröversyn – motorbyte. Motor typ Ca nr 14146 inmonterad
F 5 formation 1937-02-16
Undervinge och sidoroder varit nedmonterade 1936-12-08 för ommärkning enligt fo 47/1937 daterad 1937-05-18
Haveri 1938-02-18
Motor: Ca nr 14146
Ff kadett Albert oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av en för föraren okänd landningsplats.
Skador flygplan: Landningsställ kassabelt. Kropp, undervinge och propeller skadade. Motorfundament något deformerat.
Skador motor: Ventilmekanismerna på nedre cylindrarna skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Verkstad 1938-02-19.
Till CVM 1938-03-08.
F 5 formation 1938-11-09 med motor tp Ca nr 14149.
Haveri 1939-01-30. Kollision på marken med fpl nr 526.
Verkstad 1939-01-30. Haverireparation. Övervingen reparerad. Ny undervinge. Utbyte av höger N-stötta.
Formation 1939-02-06.
Verkstad 1939-12-21. Liten översyn. Motor typ Ca nr 14128 inmonterad
Formation 1940-01-10
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-1
Haveri 1940-11-21
Motor: Ca nr 14128
Ff kadett Tjerneld oskadad
Orsak till haveri: Kollision med fpl Sk 10 nr 533 på grund av hård vind. Olyckshändelse.
Skador flygplan: Propeller reparabel.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr
Haveri 1942-01-08
Total gångtid: 895.35 tim
Motor: Ca nr 14128
Total gångtid: 711.25 tim
Skador fpl: Motorfundament stukat.
Skador motor: Mindre skador å avgasrör och ventilkåpor.
Beräknad kostnad 400:- kr
Ur protokoll:
Förhör angående materiel som skadats den 8/1 1942 vid stationstjänst.
Vpl 2603 Pettersson anförde i huvudsak följande:
att han bar fpl:s stjärt på axeln vid inrättning på uppställningslinjen.
att på grund av ishalka drog mekanikern i vänster vinge denna framåt och därefter drog mekanikerna i höger vinge denna framåt.
att när båda mekanikerna sedan drog framåt samtidigt stoppade fpl plötsligt upp och ställde sig på nosen, varvid han följde med fpl:s stjärt upp i luften.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Mander Pettersson
Vpl 2603
Vpl 2515 Gren anförde i huvudsak följande:
att han, vid inrättning av fpl, på grund av halkan drog fram vänster vinge.
att när han och mekanikern i höger vinge drog framåt samtidigt tog något emot varför han drog kraftigare framåt.
att han därvid hörde någon ropa, varför han vände sig om och såg då Pettersson hänga i sporren på väg upp i luften.
Uppläst och vidkänt:
Nils Gren
Vpl 2515
K 12 Persson anförde i huvudsak följande:
att han vid inrättning av fpl drog framåt i höger vinge, sedan mekanikern i vänster vinge dragit fram denna.
att när han och mekaniker i vänster vinge därpå drog framåt samtidigt över en liten förhöjning ställde fpl sig på nosen så snart det passerat förhöjningen.
Uppläst och vidkänt:
Gösta Pehrsson
K 13
Vpl 2507 Andersson anförde i huvudsak följande:
att han vid inrättning drog framåt i motorn.
att han när fpl stoppade upp och han såg fpl:s stjärt höja sig försökte hålla emot så att fpl ej skulle ställa sig på nosen.
att han på grund av tyngdpunktsförflyttningen ej orkade hålla emot utan släppte för att ej bli klämd mellan motorn och marken.
att han i övrigt instämmer i Grens och Perssons yttrande.
Uppläst och vidkänt:
Eric Andersson
Vpl 2507
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Rådande väderleksförhållande (isgata å uppställningsplatsen), varför olyckshändelse föreligger.
Ljungbyhed den 8/1 1942. Kurt Schönbeck
Förhörsledare
W. Göransson
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadorna å fpl ha förorsakats av olyckshändelse för vilken ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 21/2 1942.
Åge Lundström
CFKS
Kasserat 1942-06-26. ”Sedan all utrustning och erforderlig reservmateriel tillvaratagits för F 1 depå räkning, skola fpl överlämnas till F 9 depå. Materielen är avsedd att användas som attrapper.”
Sk 10 nr 1525, 5525,525
Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945
I tjänst 1932-1945
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier