Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 18
Godkänt 1933-11-29
F 5 formation 1933-11-30. Motor typ Ca nr 14131.
Numrerat 5534
Nödlandning 1933-12-11
Motor: Ca nr 14131
Ff löjtnant Thunberg oskadad
Orsak till nödlandning: Stängd oljekran.
Verkstad 1933-12-12. Fpl skadat vid landning. Skador: vänster sida av flygkropp samt landningsställ. Reparation av vänster sida. Nytt landningsställ med amortissörer (utan hjul).
Formation 1934-01-09.
Förråd 1934-02-01 jml FS skrivelse av 26/1.
Verkstad 1934-11-09. Uppmontering.
Formation 1935-03-12.
Verkstad 1935-06-16. Modifiering.
Formation 1935-06-20.
Nödlandning 1935-08-21
Motor: Ca nr 14131
Ff löjtnant Jacobsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorn skurit
Skador motor: Stark hopskärning i ett flertal cylindrar. Kassabel.
Verkstad 1935-08-22. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14128 inmonterad.
Formation 1935-11-11.
Haveri 1936-01-20
Motor: Ca nr 14128
Ff fänrik Gustafsson.
Orsak till haveri: Felbedömning av gruppchefen.
Skador flygplan: Flygkropp, motorfundament och landningsställ svårt skadade. Mindre skador å över- och undervingarnas frambalkar. Propellern splittrad.
Skador motor: Grenrör, propellernav och bakre vevhuslock kassabla.
Beräknad reparationskostnad 5.600:- kr
Verkstad 1936-01-20. Reparation efter haveri.
Flygkroppen avsänd till ASJA 1936-02-14.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-40
Registreringsnummer 534 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-06-11 med motor typ CA nr 14134
Verkstad 1937-01-18. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14127 inmonterad
Formation 1937-02-16
Haveri 1937-03-24.
Verkstad 1937-03-25. Reparation efter haveri. Utbyte av undervinge (har tillhört fpl 539). Höger sida reparerad. Formation 1937-05-03.
Haveri 1937-05-07 vid F 5, Ljungbyhed
Total flygtid: 319 tim.
Motor: Ca nr 14127
Total gångtid: 314 tim.
Ff kadett Bengt Bellander.oskadad
Orsak till haveri: För nära landningsmärket ansatt landning samt för sent observerande av personal framför fpl.
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Två cylindrar kassabla.
Beräknad reparationskostnad fpl 15.000:- kr, motor 2.000:- kr. Summa 17000:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri i samband med landning i divförband den 7/5 kl 11,25. Förare: kadett Bellander.
Kadett B. Bellander
med anmälan angående
haveri.
Till Chefen för Kadettskolan.
Härmed för jag vördsamt anmäla, att jag vid landning i divisionsförband 7/5 kl 11,15 havererat med fpl typ Sk 10, nr 534.
Ljungbyhed 7/5 1937.
Bengt Bellander
Kadett
Löjtnant Falk anförde i huvudsak följande:
att han varit övningsledare och vid haveritillfället uppehållit sig vid landningsmärket;
att högervarv var anbefallt;
att landningen ansattes något snett i vinden och med dragning mot neutrala zonen;
att det högra fpl i div – fpl nr 5, förare kadett Bellander – därvid fick flygriktning rakt mot den vid landningsmärket samlade markpersonalen;
att föraren för att undvika kollision med personalen gjorde en början till sväng på mycket låg höjd, varvid fpl ”föll igenom” och haveriet inträffade.
Uppläst och vidkänt:
Gregor Falk
Löjtnant
Sergeant Ahlström anförde i huvudsak följande:
att han var divisionschef, då haveriet inträffade;
att han ej uppmärksammade, att han var snett i förhållande till märket, men att landningen ansattes nära detsamma;
att han ej kunde förmärka att förbandet drev i landningen;
att han upptäckte haveriet först efter insvängningen till neutrala zonen;
att fpl nr 5 i div var fulltankat under det div övriga fpl endast hade 70 lit i tankara.
Uppläst och vidkänt:
O. Ahlström
Sergeant
Kadett Bellander anförde i huvudsak följande:
att han vid landningen hade uppmärksamheten på fpl nr 4;
att han upptäckte pricken, vilken markerade neutrala zonen, men ej kunde se landningsmärket;
att han för att ej kollidera med de personer, som befunno sig vid landningsmärket, gjorde en vänstersväng, varvid fpl vek sig;
att svårigheter funnos att hålla fpl på plats på grund av den låga farten, varför fpl riktning mot den neutrala zonen ej upptäcktes i tid.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Bellander
Kadett
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet synes hava förorsakats
indirekt av mindre väl ansatt samtidig landning i div (divch: sergeant Ahlström),
direkt av kadett Bellanders nödtvungna åtgärd att svänga på låg höjd för att undvika kollision med vid landningsmärket stående personal.
Sergeant Ahlström hade tidigare i dubbelkommando lett flygning och landning i div. Vid haveritillfället ledde han divflygning i enkelkommando för första gången under utbildningen vid officerskursen. Med hänsyn till vad vid förhöret framkommit samt divch utbildningsståndpunkt synes någon av personalern icke böra göras ansvarig för haveriet.
Ljungbyhed den 10/5 1937
Birger Schyberg
Förhörsledare
K. Lindahl
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av att divch ansatt landningen för nära landningsmärket samt att föraren på fpl ej i tid observerat de framförvarande mekanikerna. Med hänsyn till divch utbildningsståndpunkt samt att föraren på det havererade fpl främst måste hava sin uppmärksamhet riktad från landningsmärket kan vare sig dessa eller någon annan göras ansvarig för haveriet. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Materielen föreslås till kassation.
Ljungbyhed den 12/5 1937
Åge Lundström
Flottiljchef
Verkstad 1937-05-08.
Kasserat 1937-06-04. Total gångtid 319 tim.
Senast redigerad 2014-12-05
Sk 10 nr 5534, 534
Antal i Flygvapnet: 25 st
I tjänst 1932-1945
I tjänst 1932-1945
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier