Sida 1 av 1

Sk 10 nr 5539, 539

Postat: 26 jun 2014, 17:26
av Leif Fredin
Sk 10
Typ: Raab-Katzenstein R.K.26 Tigerschwalbe
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 21

Godkänt 1934-01-03
Till CVM 1934-01-18 med motor typ Ca nr 14145
Numrerat 5539
Överlämnat till F 5 1935-11-07
(Godkänt 1935-11-08)
Formation 1935-11-20.

Haveri 1936-01-14

Verkstad 1936-01-14. Reparation efter haveri. Ny propeller.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-44
Registreringsnummer 539 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-01-16

Haveri 1936-02-11
Motor: Ca nr 14145
Ff löjtnant K H Bergh oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning på snö.
Skador flygplan: Större deformationer i flygplankroppens bakre del, i övrigt smärre skador. Propellern splittrad.
Skador motor: Smärre skador.
Beräknad reparationskostnad 3.400:-

Bild

Till ASJA 1936-02-21. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1936-04-27

Haveri 1936-08-14
Motor: Ca nr 14145
Ff aspirant Ljungdahl mindre krossår över vänstra ögat
Orsak till haveri: Felbedömning av farten.
Skador flygplan: Smärre deformationer i ramrören, brott å övervingens bakbalk vid stöttfästet, högra övre skevningsrodret kassabelt.
Beräknad reparationskostnad 1.450:- kr

Till ASJA 1936-08-15.
F 5 formation 1937-02-24.

Haveri 1937-03-24. Kollision med stolpe på fältet.

Verkstad 1937-03-25. Reparation efter haveri
Formation 1937-04-03.
Verkstad 1937-08-08. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14134 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-09-30
Verkstad 1938-06-01. Övervingen varit lossmonterad för reparation av övre infästning och främre vänster baldakinstötta.
Formation 1938-06-08.
Verkstad 1939-01-20. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Ca nr 14115 inmonterad.
Formation 1939-02-08

Haveri 1939-12-13
Motor: Ca nr 14115
Ff kadett Rasmusson oskadad
Orsak till haveri: Brott på hjulaxeln.
Skador flygplan: Kassabel materiel: vänster skevningsroder, vänster hjul och vänster hjulaxel. Reparabel materiel: undervinge, tvärbygel samt vänster landningsställsben.
Beräknad reparationskostnad 1.171:- kr

Verkstad 1939-12-13. Reparation (haveri).
Formation 1939-12-14.

Haveri 1940-01-10
Motor: Ca nr 14115
Ff kadett Olai oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver.
Skador flygplan: Kassabelt: propeller, motorfundament, vänster landningsställssida, vänster skida, sidoroder och fena. Reparabelt: stabilisatorbeklädnad, höjdroderbeklädnad, diverse plåtar, övervinge och kropp.
Beräknad reparationskostnad 3.065:- kr

Verkstad 1940-01-11. Liten översyn. Motor typ Ca nr 14147 inmonterad.
Formation 1940-02-10
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 5-8

Haveri 1941-03-28.

Verkstad 1941-03-28. Haverireparation. Utbyte av motorfundament.
Formation 1941-04-05.
Överlämnat till F 1 1942-09-21

Nödlandning 1942-12-16 vid Borgby gård, 1 km öster Kolbäck. Märkning 1-103
Motor: Ca nr 14147
Besättningen ff furir N I Cederberg, mek furir Helmer smärre skador
Skador flygplan: Totalhaveri.
Skador motor: Totalhaveri

Kasserat 1943-03-13 med motor typ Ca nr 14147

Re: Sk 10 nr 5539, 539

Postat: 22 apr 2022, 21:59
av Sven-Erik Jönsson
Leif Fredin har angett tillverkningsnummer 21 för detta flygplan. På sidan https://svfplhist.home.blog/sk-10-sammanstallning/ anges tillverkningsnummer 23.
Samtidigt har Leif skrivit att fpl 537 har tillverkningsnummer 21. Kan det vara ett skrivfel och att denna nr 539 skall ha c/n 23 ?

Re: Sk 10 nr 5539, 539

Postat: 18 jan 2023, 21:26
av Stig Jarlevik
Vad jag kan se i samtliga källor så hade Sk 10 löpande
konstruktionsnummer hos ASJA så det är nog dessvärre
ett feltyrk från Leif.
Lätt hänt. Jag märkte det inte heller då jag gick igenom
SFFs eminenta listor....
Hälsningar
Stisse i Göteborg