Sida 1 av 1

P 1-haveri

Postat: 30 jun 2014, 12:26
av Lennart Berns
Någon som vet något om detta P 1-haveri? Jag får det inte att stämma med siffran 50 på nos och fena, men kan det ändå röra sig om haveri 1938-09-25 vid Avesta flygfält, P 1 nr 820 (1-99)?
Sparmann.jpg

Re: P 1-haveri

Postat: 30 jun 2014, 12:36
av Mats Averkvist
Nej, det där är P 1 nummer 818.

Nödlandning 1940-07-28. Märkning 2-50
Motor: Gp M nr 8974
Ff fänrik Brohäll oskadad
Orsak till nödlandning: Motorkrångel
Skador flygplan: Kroppen nästan oskadad utom vid vingroten, där longerongerna voro något krökta och med sprickor i knutpunkterna. Vingarna obetydligt skadade. Vingbalkarna hela, spryglarna hela, på höger vinge dock smärre skador. Vingroten på bägge sidor totalt demolerad. På stjärtpartiet: fena, sidoroder och högra delen av stabilisatorn knäckta. Landningsstället: Rören och kåporna tillbucklade. Propellern avslagen. Propelleraxeln troligen krökt.
Skador motor: Motorplåtarna och avgasrör tillbucklade. Motorn i övrigt samt tankar och instrument oskadade. Bägge venturirören troligen förstörda.
Beräknad reparationskostnad: 11.100:- kr

Re: P 1-haveri

Postat: 30 jun 2014, 15:55
av Lars Sundin
I min dator hittar jag ett par skanningar ur Arthur Warensces kilpparkiv som finns i SFF:s arkiv (tror jag) men som läckt till mig. Nå, jag var en gång inkopplad på denna verksamhet. Lars Henriksson i Ljungskile gjorde en oherrans massa skanning.

Här är två tidningsklipp om den dödliga olyckan i Avesta 25 september 1938. Warensce anger mycket sällan källan men mycket av materialet kommer från någon Uppsala dagstidning.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... vesta1.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... vesta2.jpg

Man kan på en bild tydligt se "99".

Kanske denna kommentar kan/bör kopplas till inlägget om P 1 nr 820 på underforumet för FV-plan. På något sätt.

Per Brohäll, som var med om kraschen i den bild Lennart B visade, blev senare segelbåtskonstruktör (Triss-jollen bl a) och har skrivit om en flygning med Sparmannjagaren (P 1 för kalenderbitare) i nummer 1/91 av SFT. De som inte bangar för s k avvikningar från ämnet (jag kan ändå inte låta tro att det finns medlemmar som har det modet och inte minst nyfikenheten!) rekommenderas min bloggpostning, http://larsan13.wordpress.com/2012/12/0 ... valkommen/

Re: P 1-haveri

Postat: 13 jul 2014, 20:59
av Bengt Ekbladh
Tack för bilden Lennart,

Vill man numera kolla ett haveri så går man in på
Svenska militära flygplan och helikoptrar
Här finns mängder av info om specifika flygplansindivider, tex den du sökte:
Nödlandningen 1940-07-28 . P 1 818 F2-50

Leif Fredin står för det mesta av infot , och måste verkligen få en ”ros” för alla inlagda data.

Att man i svaret till dig inte uppger varifrån man fått infot är enligt mig inte bra!

Vill man läsa mer om P1 så kollar man i Kontakt nr. 101