SE-AFK

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

SE-AFK

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Jag gör ett försök att skriva. Det har ju inte varit så lätt med den saken de senaste dagarna tyvärr.
Tack för det som gjorts för att lösa problemen som varit.

Jag hittade en sida från en firma som har ett stort antal bilder från 1950-talet över gårdar mm som flygfotograferats. Det är intressant historia det med...
http://flygfotohistoria.mine.nu/

På en bild ser man ett flygplan, SE-AFK, som står uppställt utanför en stuga.
http://flygfotohistoria.mine.nu/serier/X009

Jag tycker det ser ut som om planet har blivit uppställt på platsen och stått där ett tag med tanke på växtligheten intill mm.
Är det någon som kan berätta lite mer om SE-AFK?
Jag har inte mitt ex. av "A-registret" tillgängligt just nu men jag hittade på nätet att SE-AFK var en Caudron C.600 Aiglon med s/n 7251.121 Inregistrerad 02.01.37, haveri på Bromma 27.3.45 och avförd 25.5.51 enligt vad som står att läsa på:
http://www.goldenyears.ukf.net/reg_SE-.htm
SE-AFK Caudron C.600 Aiglon 7251.121 F-AOKQ SE-AFK O.Bergstrom/Lidingo >V.Hansson/Stockholm >O S.Ridderberg /Arboga >Mossberg-verkmastare/Frovi 02.01.37 151 Crashed Bromma 27.3.45 Canc 25.5.51

Som sagt lite mer om historen om detta flygplan vore intressant och vad det blev av det.

Martin Hellberg, Backamo.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2955
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-AFK

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Martin! Jag skulle spontant säga att det var en slags fransk Klemm 35, alltså två öppna sittbrunnar i tandem. Säkerligen kropp i stålrör, trävingar. Byggd i drygt 200 ex.

Motorn var en Ranault Bengali på ca 100 hkr som var en kopia av de Havillands Gipsy. Denna härstammade egentligen från en Renault V 8:a från första världskrigets dagar som motorkonstruktören Frank Halford i England i samarbete med Geoffrey de Havilland halverade och då fick fram Cirrus-motorn som sedan utvecklades till Gipsy.

Verkar bara ha funnit ett exemplar i Sverige. Om haveriet nämner A-registret inget.

Planet gick under beredskapen målgång för luftvärn- och stråkastarförband (alltså nattflygning) över Stockholm och om några upplevelser härvid under 1944 har Ulf Dahlquist och O Malmsten berättat i "Jaktpilot 1942" resp. SFT 5/2000 (Brevlådan). Dahlquist ägnar drygt tre sidor i sin bok om upplevelser med Aiglon (och Klemm i viss mån) medan Malmstens berättelse har anknytning till de sovjetiska bomberna som föll över Stockholm och Sörmland i februari 1944. Radio saknades; nödutrustningen var flytväst, en slidkniv och ficklampa. Ingen generator fanns som laddade batteriet. Fallskärm fick ej plats. Kallt, men man slapp störande ljusreflexer som i Klemmens huv (SE-AKO), berättar Ulf D bl a.

Det finns många andra intressanta detaljer i Dahlquists berättelse, bl a hur trafikledningen med hjälp av belysningen på Spångamasterna (vita lampor upp längs fackverksmasterna plus rött toppljus) kunde varna för annalkande dåligt väder. Dessa flygningar var Dahlquists första kontakt med civilt flyg och mycket förvånade honom som man kan läsa om här. Kanske finns en del i hans nya bok "När flyget hade växtvärk" också.

Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_Aiglon och http://www.manzanolaser.com/id52.html (en modell men ändå)

Lars S
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1836
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-AFK

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Från A-registret:

SE-AFK Caudron C.600 Aiglon, c/n 7251/121, tillverkad Issy-les-Mounlineaux 1936
CofR #151 CofA #208
Fd F-AOKQ (lev. via F5 Ljungbyhed 36- - ff Björn Bjuggren, deltog i Nordiska Flygtävlingen 36-05-22/23)
Reg 37-01-02 Olof Bergström, Lidingö
38-09-03 E Verner Hansson, Stockholm
42-xx-xx Disponerat av Stockholms Flygklubb, Stockholm
45-01-07 Sista besiktning
45-03-27 haveri
47-05-27 B H Gustafsson, Stockholm
48-10-04 K H Karlson, Eskilstuna
49-12-14 Olof Sture Ridderberg, Arboga
Eo 51-05-25 . Mossberg, Frövi
Ar 51-05-25 Skrotat

Enligt not i Günther Sollingers "Svensk civil luftfart 1923-45" inköpte verkmästare Mossberg i Frövi SE-AFK som skrot.
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: SE-AFK

Inlägg av Martin Hellberg »

Tack för informationen.

Det skulle vara intressant att veta när bilden togs. Kan det vara så att den tagits efter 510525? Att planet stod uppställt någonstans under en tid efter denna datum. Kanske skrotades planet bara "på pappret" och fanns kvar en tid till.

Martin
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"