Sida 1 av 1
Light Bomber (Attack) Squadron i Västerås 1935.
Postat: 21 jul 2014, 20:43
av Bengt Ekbladh
Light Bomber (Attack) Squadron i Västerås 1935.
Sommaren 1935 sätter F1 upp en Light Bomber (Attack) Squadron i Västerås med befäl av Carl Bergström med ”dive bombing ” som huvudsysselsättning Under vintern utbildas 15-20 personer.
Dessförinnan hade störtbombfällningsprov skett vid F4.
Sensational Schwedish Dive bombing säger viss press.
De 3 första Hawker Hart testades på Frösön
Verkar samtida med liknande prov av Limhamnsbyggda Junkers K47 som bla utförde rocket-bombing tests,utförda av Tyska Junkers team och man kan tänka att proven jämnfördes !
Ledare var kapt. Paul af Uhr , F3 samt en del experter: kapt. Alf Svenzen o kapt. Hugo Svenow .
Andra var ljt. Ragnar Carlgren o Nils Selander
Finns merinfo om den div. som sattes upp av F1 ?
Vilka utbildades, avancerade säkert i FV.
När lades div ner / flyttades?
All info av intresse.
Bengt
Re: Light Bomber (Attack) Squadron i Västerås 1935.
Postat: 21 jul 2014, 23:37
av Lars Sundin
För några år sedan på ett bokantikvariat (primärt serietidningar) på Södermalm i Stockholm köpte jag ett exemplar av Flygning nr 11 år 1937. Ett flygvapennummer. Hela 250 spänn. Men expediten hade klättrat upp på en hög stege för att hämta ner numret så jag hade inte hjärta att säga nej tack.
Omslaget:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _19372.jpg
Alltid kommer den till nytta någon gång tänkte jag. Och här fanns ett reportage från "störtis-kursen" 1937 i Västerås som jag nu lagt ut på
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rtis.jpg . LItet slarvigt skannat.
Man läser att det tog ett tag innan verksamheten kom igång.
Störtbombning var i ropet när jag var liten; tyska Stuka Ju 87 inte minst, och amerikanerna använde väl också tekniken. Min salig farbror flög B 5 och B 17 vid F 6 så jag var väl påverkad men jag kan ej nu minnas något. Men tekniken mönstrades nog snart ut.
I Sverige störtbombade man med B 4 och B 5 (se filmen "Första divisionen") men hur mycket som döks brant med B 17 vet jag ej för den fick väl snart ett Wilkenson-designat dykbombsikte. Caproni döks väl också, ibland med ödesdigert resultat. B 18 fick dykbromsar men de var tydligen inte helt att lita på. (Tyska flygkonstruktörer svor över att militärerna ville att även stora plan skulle kunna störtbomba.)
Sudden
Re: varför inte fortsätta på Bynäset vid Frösön?
Postat: 23 jul 2014, 14:04
av Arne M
Lars Sundin skrev:För några år sedan på ett bokantikvariat (primärt serietidningar) på Södermalm i Stockholm köpte jag ett exemplar av Flygning nr 11 år 1937. Ett flygvapennummer. Hela 250 spänn. Men expediten hade klättrat upp på en hög stege för att hämta ner numret så jag hade inte hjärta att säga nej tack.
Omslaget:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _19372.jpg
Alltid kommer den till nytta någon gång tänkte jag. Och här fanns ett reportage från "störtis-kursen" 1937 i Västerås som jag nu lagt ut på
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... b6rtis.jpg . LItet slarvigt skannat.
Man läser att det tog ett tag innan verksamheten kom igång.
Störtbombning var i ropet när jag var liten; tyska Stuka Ju 87 inte minst, och amerikanerna använde väl också tekniken. Min salig farbror flög B 5 och B 17 vid F 6 så jag var väl påverkad men jag kan ej nu minnas något. Men tekniken mönstrades nog snart ut.
I Sverige störtbombade man med B 4 och B 5 (se filmen "Första divisionen") men hur mycket som döks brant med B 17 vet jag ej för den fick väl snart ett Wilkenson-designat dykbombsikte. Caproni döks väl också, ibland med ödesdigert resultat. B 18 fick dykbromsar men de var tydligen inte helt att lita på. (Tyska flygkonstruktörer svor över att militärerna ville att även stora plan skulle kunna störtbomba.)
Sudden
Frågan är varför man flyttade den här bombtestverksamheten från F4 till Västerås år1937 och inte bara fortsatte på Frösön? F4 har ju ända fram till flygflottiljens nedläggning använts för skjutövningar med mera av landets olika flygförband. Speciellt känt är då Bynäset som sticker ut som en liten blindtarm in i Storsjön nära F4 på Frösön. På den här länken till Länstidningen
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/by ... neras-2014 kan man läsa om hur Bynäset nu ska saneras. Det finns också bilder (bl.a. en karta) från övningsområdet.
Så här beskriver tidningen
LTZ F4:s övningsområde Bynäset:
Bynäset
Bynäset är en halvö på Frösöns västsydvästliga sida inte långt från Frösö park (tidigare F4). Sydväst om Bynäset ligger Andersön och tillsammans bildar de en unik och spännande skärgårdsmiljö mitt i Storsjön.
Under tidig medeltid användes Bynäset för det lokala alltinget Jamtamot.
I början av 1900-talet blev Bynäset övningsområde för försvarsmakten som sköt med skarpa bomber och missiler. Det mesta har skjutits mot en del av Bynäset – kallat "A-området" – men viss ammunition finns även på andra delar av halvön.
När regementen avvecklades i Östersund under 2000-talet så överlämnade försvarsmakten Bynäset tillbaka till Östersunds kommun utan att sanera området.
Under våren 2012 sattes ett 700 meter långt stängsel upp som begränsade tillgången till området.
Speciellt vintertid övningssköt och bombade förband från hela landet på Bynäset. Så under årtiondenas lopp har det blivit mycket bomber och ammunition som blivit kvar på näset. Eftersom det här är ett vackert friluftsområde för Östersundsborna är det förstås glädjande att man sent om sider nu kommer till skott [sic!] och verkligen sanerar området.
Re: Light Bomber (Attack) Squadron i Västerås 1935.
Postat: 29 jul 2014, 22:06
av Lars Sundin
Tja, varför man inte fortsatte i Östersund kanske exempelvis Lennart Andersson eller Leif Fredin kan svara på. De är ju hemma i Flygvapnets arkiv.
Personligen är jag som f d tjänsteman i ett stor organisation misstänksam till alla motiv som nämns i officiella skrivelser.
Kanske von Porat skrivit något i sina memoarer, han basade ju i Östersund en gång. (Har inte kollat i mitt ex.)