715 S 7A/ B 4A
Postat: 23 jul 2014, 13:58
715
S 7A
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 53
Godkänt 1937-02-05 som S 7A. Prov med beväpning (skjutning med den fast ksp på marken för att fastställa dess funktioneringsduglighet) har icke utförts. Dessa skola utföras genom CVM försorg på anmodan av Mi.
Till CVM 1937-02-05
Märkning 1-65
Överlämnat till F 1 1937-03-03 med motor typ My VII nr 123
Förråd 1937-03-03
Märkning 4-65 enl Mi 3388:5 daterad 1936-12-10
Typbeteckningen ändrad till B 4A (enl Mi 315:3 daterad 1937-03-11)
Verkstad 1937-03-09. Barlastvikter monterade
Förråd 1937-03-11
Formation 1937-03-23
Haveri 1937-03-31.
Motor: My VII nr 123
Ff löjtnant Asklin oskadad
Orsak till haveri: Föraren har ej observerat flodljuset vid landning. Landningen utförd med vingfackelljus. Eventuellt någon bländning av föraren.
Skador flygplan: Höger undervinge, främre och bakre balken demolerade utanför stöttbeslagen. Ett krysstag i flygkroppen innanför vingrotsbeslagen har brustit. Kroppen förskjuten så att differensen å diagonallängden i detta fält är c:a 7 mm.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Verkstad 1937-04-01 Undersökning efter haveri
Till ASJA 1937-04-14; haverireparation
Till F 1 formation 1937-06-07
Nödlandning 1937-07-05.
Motor: My VII nr 123.
Ff aspirant Bunke oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Förråd 1937-11-01
Till CVM 1938-01-31 Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 102 inmonterad
Överlämnat till F 4 1938-03-29
Nödlandning 1938-05-04 1 km norr Ulfshults herrgård, 17 km sydsydväst Karlsborg. Märkning 4-65
Motor: My VII nr 102
Ff kadett Wirfält
Orsak till nödlandning: Motorn skurit
Skador flygplan: Totalhaveri

Kasserat 1938-08-12
S 7A
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 53
Godkänt 1937-02-05 som S 7A. Prov med beväpning (skjutning med den fast ksp på marken för att fastställa dess funktioneringsduglighet) har icke utförts. Dessa skola utföras genom CVM försorg på anmodan av Mi.
Till CVM 1937-02-05
Märkning 1-65
Överlämnat till F 1 1937-03-03 med motor typ My VII nr 123
Förråd 1937-03-03
Märkning 4-65 enl Mi 3388:5 daterad 1936-12-10
Typbeteckningen ändrad till B 4A (enl Mi 315:3 daterad 1937-03-11)
Verkstad 1937-03-09. Barlastvikter monterade
Förråd 1937-03-11
Formation 1937-03-23
Haveri 1937-03-31.
Motor: My VII nr 123
Ff löjtnant Asklin oskadad
Orsak till haveri: Föraren har ej observerat flodljuset vid landning. Landningen utförd med vingfackelljus. Eventuellt någon bländning av föraren.
Skador flygplan: Höger undervinge, främre och bakre balken demolerade utanför stöttbeslagen. Ett krysstag i flygkroppen innanför vingrotsbeslagen har brustit. Kroppen förskjuten så att differensen å diagonallängden i detta fält är c:a 7 mm.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Verkstad 1937-04-01 Undersökning efter haveri
Till ASJA 1937-04-14; haverireparation
Till F 1 formation 1937-06-07
Nödlandning 1937-07-05.
Motor: My VII nr 123.
Ff aspirant Bunke oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Förråd 1937-11-01
Till CVM 1938-01-31 Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ My VII nr 102 inmonterad
Överlämnat till F 4 1938-03-29
Nödlandning 1938-05-04 1 km norr Ulfshults herrgård, 17 km sydsydväst Karlsborg. Märkning 4-65
Motor: My VII nr 102
Ff kadett Wirfält
Orsak till nödlandning: Motorn skurit
Skador flygplan: Totalhaveri

Kasserat 1938-08-12