745 B 4A
Postat: 30 jul 2014, 14:03
745
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 78
Till CVM 1938-04-28
Godkänt 1938-05-07
Överlämnat till F 4 via CVM 1938-05-12 med motor typ My VII nr 134
Märkning 4-45
Nödlandning 1938-07-16
Motor: My VII nr 134
Ff löjtnant Weman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i starten; beroende på felaktigt inställda bensinkranar.
Orsak till haveri: Landning i sädesfält.
Skador flygplan: Kroppen snedvriden. Motorfundamentet: Fästringen sönder, rör stukade. Baldakin demole-rad. Samtl. baldakinstöttor krökta. Vingställ: Samtl. vingar torderade. Höger undervinge: Balkarna bräckta. Höger övervinge: Främre vingrotsfästet skadat. Vingstöttor: V. knäckta. Samtl roderorgan demolerade. Pro-pellrarnas båda blad avslagna.
Skador motor: Insugningsrör av. Insugningsringen runt kompressorn sönder (Motorn undersökes av CVM).
Beräknad reparationskostnad: Motor: 5.000:- kr. Fpl: 20.000:- kr. Summa 25.000:- kr
Till CVM 1938-07-18. Stor översyn och reparation efter haveri. Motor typ My VII nr 104 inmonterad
I tjänst 1939-08-14
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-09-17. Liten översyn. Motor typ My VII nr 108 inmonterad
Formation 1940-10-28
Överlämnat till F 6 1940-10-29
Förråd 1940-10-29
Formation 1940-11
Nödlandning 1941-02-27
Motor: My VII nr 108
Ff vpl Bratt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Förmodligen is i huvudtanksurluftningsrör.
Skador motor: Stora skador. Motor skall undergå SM.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr
Verkstad 1940-03.
Till CVM 1941-04.
F 6 förråd 1941-10-03 med motor typ My VII nr 146
Överlämnat till F 11 1941-11-
Haveri 1943-03-11 vid Kallax. Märkning 11-71
Total gångtid: 220.15 tim.
Motor: My VII nr 146
Total gångtid: 221.15 tim
Besättningen ff vpl korpral 850 2/38 Sixten R Scoultz oskadad, mek korpral 137 Ljung mindre köttsår i underkäken samt mindre knäskada.
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Alla vingarna mer eller mindre deformerade, vingställ skadat, landningsställ skadat. Propellern förstörd, fenan och sidorodret förstörda, bakdelar av kroppen skadad, townendringen skadad.
Skador motor: Mindre skador. Propelleraxeln måste indikeras.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 20.000:- kr
Motor 1.000:- kr
Summa 21.000:- kr.
Foto via Carl Hallquist
Ur protokoll
Förhöret föranlett av:
Haveri med fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943. Rundslagning efter landning)
Vpl Krp 850 2/38 Schoultz anförde i huvudsak följande:
att han var ff i fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943,
att han beordrats utföra inflygning på fpl typ B 4,
att han av sergeant Brink visats vindriktningen med startflagga,
att han omedelbart före start fått muntlig order av sergeant Brink att se opp med vinden, enär denna inte blåste i startbanans riktning,
att han ansåg landningen normal, dock med något hög sättning,
att vinden i förhållande till banan kom in snett från vänster,
att han därför ”satte” fpl på banans högra sida med riktning snett framåt vänster,
att han redan i sättningen hängde något på höger vinge,
att han därför gav vänster sidoroder och vänster skevning,
att fpl trots detta fortsatte att svänga och luta åt höger,
att han då drog på full gas och hade fullt vänster sidoroder och skevning,
att han skulle försöka att gör om landningen,
att fpl trots detta fortsatte att gira höger och vingen grävde ned sig,
att han då drog av gasen och kuperade motorn,
att fpl därvid tog mark i snön till höger om banan, varvid det slog runt,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sixten Schoultz
Sergeant G.B. Brink anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare vid inflygning på fpl typ B 4 den 11/3 1943,
att han före start gav ff order att landa snett på banan (mot vinden),
att han även beordrade ff att se opp på trafikledarens flagga eftersom vinden kastade och ej överensstämde med banans längdriktning,
att landningen ansattes normalt men
att fpl under utflytningen hängde något på höger vinge,
att efter sättningen högra vingen sjönk mer och mer, och fpl svängde svagt åt höger,
att högersvängen ökade mer och mer samt att föraren drog på gas när fpl svängt c:a 20° från vinden,
att fpl höll sig flytande men hängde på höger vinge och fortsatte svänga mera åt höger,
att ff därpå drog av motorn, varvid fpl tog mark och slog runt,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
G. Brink
Vpl ff 766 44/41 Holm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som trafikledare vid märket den 11/3 1943,
att han hört sergeant Brink ge order till Schoultz, att landa på högra kanten av banan samt så mycket som möjligt mot vinden,
att fpl landade på högra kanten av banan snett upp mot vänster,
att sättningen föreföll något hög,
att vinden vid tillfället kom in snett från vänster och var rätt byig,
att fpl under utrullningen svängde svagt höger och gick i högra snövallen med höger vinge,
att han observerade att ff hade kraftigt vänster sidoroder ansatt under utrullningen,
att ff därvid drog på gas, fpl lyfte något, sjönk därefter och tippade över på rygg,
att han icke hade något ytterligare att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Nils Holm
Korpral
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Skadan föranledd av att ff (elev i GFSU:1) ick var fullt utbildad på fpl-typen i fråga. Den ogynnsamma vindriktningen som icke överensstämde med den snöröjda startbanans sträckning bidrog till haveriet.
Vid haveriet voro nedanstående vikter monterade å fpl:
Barlastvikt inre (4 st à 7 kg = 28 kg)
Barlastvikt (50 KG ”Limpa”)
Kallax den 13/3 Bertil Bergström
Förhörsledare
L. Rudberg
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då haveriet skett på grund av ett flertal olyckligt samverkande omständigheter, för vilka ff eller annan ej synes kunna göras ansvarig, avskrives målet. Kostnaderna för haveriet påföres Kronan.
Nyköping den /4 1943
Birger Schyberg
Chef
Kasserat 1943-05-28. För höga reparationskostnader
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 78
Till CVM 1938-04-28
Godkänt 1938-05-07
Överlämnat till F 4 via CVM 1938-05-12 med motor typ My VII nr 134
Märkning 4-45
Nödlandning 1938-07-16
Motor: My VII nr 134
Ff löjtnant Weman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i starten; beroende på felaktigt inställda bensinkranar.
Orsak till haveri: Landning i sädesfält.
Skador flygplan: Kroppen snedvriden. Motorfundamentet: Fästringen sönder, rör stukade. Baldakin demole-rad. Samtl. baldakinstöttor krökta. Vingställ: Samtl. vingar torderade. Höger undervinge: Balkarna bräckta. Höger övervinge: Främre vingrotsfästet skadat. Vingstöttor: V. knäckta. Samtl roderorgan demolerade. Pro-pellrarnas båda blad avslagna.
Skador motor: Insugningsrör av. Insugningsringen runt kompressorn sönder (Motorn undersökes av CVM).
Beräknad reparationskostnad: Motor: 5.000:- kr. Fpl: 20.000:- kr. Summa 25.000:- kr
Till CVM 1938-07-18. Stor översyn och reparation efter haveri. Motor typ My VII nr 104 inmonterad
I tjänst 1939-08-14
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-09-17. Liten översyn. Motor typ My VII nr 108 inmonterad
Formation 1940-10-28
Överlämnat till F 6 1940-10-29
Förråd 1940-10-29
Formation 1940-11
Nödlandning 1941-02-27
Motor: My VII nr 108
Ff vpl Bratt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Förmodligen is i huvudtanksurluftningsrör.
Skador motor: Stora skador. Motor skall undergå SM.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr
Verkstad 1940-03.
Till CVM 1941-04.
F 6 förråd 1941-10-03 med motor typ My VII nr 146
Överlämnat till F 11 1941-11-
Haveri 1943-03-11 vid Kallax. Märkning 11-71
Total gångtid: 220.15 tim.
Motor: My VII nr 146
Total gångtid: 221.15 tim
Besättningen ff vpl korpral 850 2/38 Sixten R Scoultz oskadad, mek korpral 137 Ljung mindre köttsår i underkäken samt mindre knäskada.
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Alla vingarna mer eller mindre deformerade, vingställ skadat, landningsställ skadat. Propellern förstörd, fenan och sidorodret förstörda, bakdelar av kroppen skadad, townendringen skadad.
Skador motor: Mindre skador. Propelleraxeln måste indikeras.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 20.000:- kr
Motor 1.000:- kr
Summa 21.000:- kr.
Foto via Carl Hallquist
Ur protokoll
Förhöret föranlett av:
Haveri med fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943. Rundslagning efter landning)
Vpl Krp 850 2/38 Schoultz anförde i huvudsak följande:
att han var ff i fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943,
att han beordrats utföra inflygning på fpl typ B 4,
att han av sergeant Brink visats vindriktningen med startflagga,
att han omedelbart före start fått muntlig order av sergeant Brink att se opp med vinden, enär denna inte blåste i startbanans riktning,
att han ansåg landningen normal, dock med något hög sättning,
att vinden i förhållande till banan kom in snett från vänster,
att han därför ”satte” fpl på banans högra sida med riktning snett framåt vänster,
att han redan i sättningen hängde något på höger vinge,
att han därför gav vänster sidoroder och vänster skevning,
att fpl trots detta fortsatte att svänga och luta åt höger,
att han då drog på full gas och hade fullt vänster sidoroder och skevning,
att han skulle försöka att gör om landningen,
att fpl trots detta fortsatte att gira höger och vingen grävde ned sig,
att han då drog av gasen och kuperade motorn,
att fpl därvid tog mark i snön till höger om banan, varvid det slog runt,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sixten Schoultz
Sergeant G.B. Brink anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare vid inflygning på fpl typ B 4 den 11/3 1943,
att han före start gav ff order att landa snett på banan (mot vinden),
att han även beordrade ff att se opp på trafikledarens flagga eftersom vinden kastade och ej överensstämde med banans längdriktning,
att landningen ansattes normalt men
att fpl under utflytningen hängde något på höger vinge,
att efter sättningen högra vingen sjönk mer och mer, och fpl svängde svagt åt höger,
att högersvängen ökade mer och mer samt att föraren drog på gas när fpl svängt c:a 20° från vinden,
att fpl höll sig flytande men hängde på höger vinge och fortsatte svänga mera åt höger,
att ff därpå drog av motorn, varvid fpl tog mark och slog runt,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
G. Brink
Vpl ff 766 44/41 Holm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som trafikledare vid märket den 11/3 1943,
att han hört sergeant Brink ge order till Schoultz, att landa på högra kanten av banan samt så mycket som möjligt mot vinden,
att fpl landade på högra kanten av banan snett upp mot vänster,
att sättningen föreföll något hög,
att vinden vid tillfället kom in snett från vänster och var rätt byig,
att fpl under utrullningen svängde svagt höger och gick i högra snövallen med höger vinge,
att han observerade att ff hade kraftigt vänster sidoroder ansatt under utrullningen,
att ff därvid drog på gas, fpl lyfte något, sjönk därefter och tippade över på rygg,
att han icke hade något ytterligare att tillägga
Uppläst och vidkänt:
Nils Holm
Korpral
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Skadan föranledd av att ff (elev i GFSU:1) ick var fullt utbildad på fpl-typen i fråga. Den ogynnsamma vindriktningen som icke överensstämde med den snöröjda startbanans sträckning bidrog till haveriet.
Vid haveriet voro nedanstående vikter monterade å fpl:
Barlastvikt inre (4 st à 7 kg = 28 kg)
Barlastvikt (50 KG ”Limpa”)
Kallax den 13/3 Bertil Bergström
Förhörsledare
L. Rudberg
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då haveriet skett på grund av ett flertal olyckligt samverkande omständigheter, för vilka ff eller annan ej synes kunna göras ansvarig, avskrives målet. Kostnaderna för haveriet påföres Kronan.
Nyköping den /4 1943
Birger Schyberg
Chef
Kasserat 1943-05-28. För höga reparationskostnader