Sida 1 av 1

745 B 4A

Postat: 30 jul 2014, 14:03
av Leif Fredin
745
B 4A
Typ: Hawker Hart
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 78

Till CVM 1938-04-28
Godkänt 1938-05-07
Överlämnat till F 4 via CVM 1938-05-12 med motor typ My VII nr 134
Märkning 4-45

Nödlandning 1938-07-16
Motor: My VII nr 134
Ff löjtnant Weman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp i starten; beroende på felaktigt inställda bensinkranar.
Orsak till haveri: Landning i sädesfält.
Skador flygplan: Kroppen snedvriden. Motorfundamentet: Fästringen sönder, rör stukade. Baldakin demole-rad. Samtl. baldakinstöttor krökta. Vingställ: Samtl. vingar torderade. Höger undervinge: Balkarna bräckta. Höger övervinge: Främre vingrotsfästet skadat. Vingstöttor: V. knäckta. Samtl roderorgan demolerade. Pro-pellrarnas båda blad avslagna.
Skador motor: Insugningsrör av. Insugningsringen runt kompressorn sönder (Motorn undersökes av CVM).
Beräknad reparationskostnad: Motor: 5.000:- kr. Fpl: 20.000:- kr. Summa 25.000:- kr

Till CVM 1938-07-18. Stor översyn och reparation efter haveri. Motor typ My VII nr 104 inmonterad
I tjänst 1939-08-14
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-09-17. Liten översyn. Motor typ My VII nr 108 inmonterad
Formation 1940-10-28
Överlämnat till F 6 1940-10-29
Förråd 1940-10-29
Formation 1940-11

Nödlandning 1941-02-27
Motor: My VII nr 108
Ff vpl Bratt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Förmodligen is i huvudtanksurluftningsrör.
Skador motor: Stora skador. Motor skall undergå SM.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr

Verkstad 1940-03.
Till CVM 1941-04.
F 6 förråd 1941-10-03 med motor typ My VII nr 146
Överlämnat till F 11 1941-11-

Haveri 1943-03-11 vid Kallax. Märkning 11-71
Total gångtid: 220.15 tim.
Motor: My VII nr 146
Total gångtid: 221.15 tim
Besättningen ff vpl korpral 850 2/38 Sixten R Scoultz oskadad, mek korpral 137 Ljung mindre köttsår i underkäken samt mindre knäskada.
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Alla vingarna mer eller mindre deformerade, vingställ skadat, landningsställ skadat. Propellern förstörd, fenan och sidorodret förstörda, bakdelar av kroppen skadad, townendringen skadad.
Skador motor: Mindre skador. Propelleraxeln måste indikeras.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 20.000:- kr
Motor 1.000:- kr
Summa 21.000:- kr.

Bild
Foto via Carl Hallquist

Ur protokoll

Förhöret föranlett av:
Haveri med fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943. Rundslagning efter landning)

Vpl Krp 850 2/38 Schoultz anförde i huvudsak följande:
att han var ff i fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943,
att han beordrats utföra inflygning på fpl typ B 4,
att han av sergeant Brink visats vindriktningen med startflagga,
att han omedelbart före start fått muntlig order av sergeant Brink att se opp med vinden, enär denna inte blåste i startbanans riktning,
att han ansåg landningen normal, dock med något hög sättning,
att vinden i förhållande till banan kom in snett från vänster,
att han därför ”satte” fpl på banans högra sida med riktning snett framåt vänster,
att han redan i sättningen hängde något på höger vinge,
att han därför gav vänster sidoroder och vänster skevning,
att fpl trots detta fortsatte att svänga och luta åt höger,
att han då drog på full gas och hade fullt vänster sidoroder och skevning,
att han skulle försöka att gör om landningen,
att fpl trots detta fortsatte att gira höger och vingen grävde ned sig,
att han då drog av gasen och kuperade motorn,
att fpl därvid tog mark i snön till höger om banan, varvid det slog runt,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sixten Schoultz

Sergeant G.B. Brink anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare vid inflygning på fpl typ B 4 den 11/3 1943,
att han före start gav ff order att landa snett på banan (mot vinden),
att han även beordrade ff att se opp på trafikledarens flagga eftersom vinden kastade och ej överensstämde med banans längdriktning,
att landningen ansattes normalt men
att fpl under utflytningen hängde något på höger vinge,
att efter sättningen högra vingen sjönk mer och mer, och fpl svängde svagt åt höger,
att högersvängen ökade mer och mer samt att föraren drog på gas när fpl svängt c:a 20° från vinden,
att fpl höll sig flytande men hängde på höger vinge och fortsatte svänga mera åt höger,
att ff därpå drog av motorn, varvid fpl tog mark och slog runt,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
G. Brink

Vpl ff 766 44/41 Holm anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som trafikledare vid märket den 11/3 1943,
att han hört sergeant Brink ge order till Schoultz, att landa på högra kanten av banan samt så mycket som möjligt mot vinden,
att fpl landade på högra kanten av banan snett upp mot vänster,
att sättningen föreföll något hög,
att vinden vid tillfället kom in snett från vänster och var rätt byig,
att fpl under utrullningen svängde svagt höger och gick i högra snövallen med höger vinge,
att han observerade att ff hade kraftigt vänster sidoroder ansatt under utrullningen,
att ff därvid drog på gas, fpl lyfte något, sjönk därefter och tippade över på rygg,
att han icke hade något ytterligare att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Nils Holm
Korpral

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Skadan föranledd av att ff (elev i GFSU:1) ick var fullt utbildad på fpl-typen i fråga. Den ogynnsamma vindriktningen som icke överensstämde med den snöröjda startbanans sträckning bidrog till haveriet.
Vid haveriet voro nedanstående vikter monterade å fpl:
Barlastvikt inre (4 st à 7 kg = 28 kg)
Barlastvikt (50 KG ”Limpa”)

Kallax den 13/3 Bertil Bergström
Förhörsledare
L. Rudberg
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då haveriet skett på grund av ett flertal olyckligt samverkande omständigheter, för vilka ff eller annan ej synes kunna göras ansvarig, avskrives målet. Kostnaderna för haveriet påföres Kronan.

Nyköping den /4 1943
Birger Schyberg
Chef

Kasserat 1943-05-28. För höga reparationskostnader

Re: 745 B 4A

Postat: 21 feb 2016, 22:02
av Bengt Ekbladh
745 B 4A
>>Haveri 1943-03-11. Rundslagning vid landning på Kallax. Märkning 11-71
Motor: My VII nr 146
Besättningen ff korpral S R Scoultz, mek korpral Ljunf oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Samtliga vingar, landningsställ och fplkropp deformerade. Propeller avslagen
Skador motor: Mindre skador.Beräknad reparationskostnad 21.000:- kr>>

Haveriet 1943-03-11. inträffade vid landning efter målbogsering.Ff genomförde sättningen från för hög höjd , varvid fpl. vek sig och sjönk igenom mycket hårt, skador på vingar,ställ och fplkropp samt propeller av.

Orsak till haveriet::Felbedömning vid landning.Ff var elev under utbildning och kunde inte lastas för haveriet.

DOCK.
Platsen anges till F11 fältet ….. (inte Kallax)

Kommentarer här??

Re: 745 B 4A

Postat: 05 sep 2019, 18:14
av Lars Sundin
Jag är litet vilsen med platsangivelserna Kallax och F 11 (och vissa dokumentdateringar) avseende händelsen 11 mars 1943,

Dock, i Kontakt nr 79 beskrivs ett haveri 1943-03-11 med Fpl 745 B 4A, F-11-, på F 11 fält, Skavsta. Det beskrivs sålunda: "Haveriet inträffade vid landning efter målbogsering, Ff genomförde sättning från för hög höjd, varvid fpl vek sig och sjönk igenom. Nedslaget blev mycket hårt, med uppkomna skador på samtliga vingar, landställ och flygkropp. Dessutom slogs propellern av. Besättningen, ff och mek, undkom oskadda. Fpl bedömdes som totalhavererat.

Orsaken till haveriet var felbedömning vid landning. Då ff var elev under utbildning, har han icke kunnat lastas för det inträffade."

Re: 745 B 4A

Postat: 12 sep 2019, 23:35
av Bengt Ekbladh
Klickar man på bilden av fältet ser man "Flygfältet F21"
Triangel av landningsbanorna:...Knappast på F11 ?
4-22
14-32
9-27
https://photobucket.com/gallery/user/Le ... Zw==/?ref=

https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1

Ja bilderna blir ofta "suddiga", men ibland ser man !?
Alltså Kallax eller Nyköping ?...
Helt klart F21... syns ju även om man ser den "suddiga" bilden längst upp

Re: 745 B 4A

Postat: 13 sep 2019, 00:24
av Bengt Ekbladh
745 B 4A

Som synes kan de flesta av Leif Fredins många flygbilder inte visas ordentligt!
SKAM måste man säga!
Enligt mig "köptes" Leifs livsgärning till M. F , dalarna
Leif vänder sig säkert i graven och knyter näven.
...
OK ovanstående hör ju inte till just detta om B4,utan vad som undanhålls av Leif Fredins gärning
Jag säger Skäms !

Till admin..ta bort detta om det inte passar.

Re: 745 B 4A

Postat: 14 sep 2019, 15:40
av Bengt Ekbladh
745 B 4A

OM frågan...VAR havererade B 4A 745.1943-03-11..på Kallax eller F11?
se även
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=3&t=20177

Kollar man B4 "tillgängligheten" 3/43 ser det ut så här:
F21. 2 st B4 hela 1943.(inga serienr. tyvärr)
F11. 1/43 2 st....4/43 en till CVM....(( det havererade?))

Det säger ju inget om Var haveriet skedde , bara att planet tillhörde F11.
MEN …"Vpl Krp 850 2/38 Schoultz anförde i huvudsak följande:
att han var ff i fpl B 4 nr 71 den 11/3 1943,
att han beordrats utföra inflygning på fpl typ B 4,...
Verkar sannoligt att det sker i närheten av F11 eller?...

Enligt mig verkar det mesta luta till plats F11.
Men...kan kartan av F21 visa ett annat haveri?..(vilket i så fall?)
någon sammanblandning?
...Nu finns det tyvärr inga fler "ögonblixt" bilder av haveriet.
...Finns mer info?

Re: 745 B 4A

Postat: 20 okt 2019, 20:07
av Stig Jarlevik
Bengt

Tycker nog du överreagerar här. Knappast Mikaels fel om inte bilderna visas ordentligt.
Har du prövat med att klicka på dem? Photobucket är ju up-and-running igen, så åtminstone jag har inga problem med att se dem.

Personligen tycker jag det är bra att någon med Mikaels status hade råd att köpa Leifs samlingar.
Kan knappast vara svårare att fråga Mikael än vad det var att fråga Leif.
Mikael har alltid varit sjyst emot mig och för övrigt så är ju han tillsammans med Lennart en av de två personer som publicerar sina foton/forskningar mer än någon annan i Sverige.
Känns inte som någon större risk att foton/uppgifter försvinner i ett "svart hål" som det annars skulle gjort om det hamnat i hundratals fickor.
Titta bara på vad som händer när samlingar i t ex England hamnar på e-bay och sprids för vindarna....

Hälsningar
Stig i Göteborg

Re: 745 B 4A

Postat: 20 okt 2019, 21:33
av Bengt Ekbladh
Ja ju up-and-running är ju åtminstone en del bilder.

Nu undrar jag över Titta bara på vad som händer när samlingar i t ex England hamnar på e-bay och sprids för vindarna....

betyder vad?

Re: 745 B 4A

Postat: 20 okt 2019, 22:28
av Bengt Ekbladh
745 B 4A
frågan...VAR havererade B 4A 745.1943-03-11..på Kallax eller F11?
,,,,
Har Du ett svar?

Re: 745 B 4A

Postat: 20 okt 2019, 22:47
av Lars Sundin
Stig Jarlevik skrev:Bengt

Tycker nog du överreagerar här. Knappast Mikaels fel om inte bilderna visas ordentligt.
Har du prövat med att klicka på dem? Photobucket är ju up-and-running igen, så åtminstone jag har inga problem med att se dem.
...
Photobucket begrier jag mig inte på men jag tycker nog att jag verkar kunna komma åt Leif Fredins bilder, i alla fall 1130 stycken (jag har inte kollat alla!) och med full kvalitet. Man skulle ju förstås vilja ha Leifs text om bilden.


Börja på https://s301.photobucket.com/user/Leif-Fredin/profile

(Vad jag förstår var jag inte inloggad på Photobucket där jag förut hade många bilder. Några verkar finnas kvar. Men, som sagt, jag begriper mig inte på Photobucket)

Re: 745 B 4A

Postat: 20 okt 2019, 23:04
av Bengt Ekbladh
745 B 4A

OM Leifs bilder vet de flesta numera.
….
745 B 4A frågan...VAR havererade B 4A 745.1943-03-11..på Kallax eller F11?
,,,,
Har Du ett svar?

Re: 745 B 4A

Postat: 20 okt 2019, 23:27
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:745 B 4A
..
..
745 B 4A frågan...VAR havererade B 4A 745.1943-03-11..på Kallax eller F11?
,,,,
Har Du ett svar?

Tidigare i tråden har jag svarat på din fråga, nämligen att enligt ett nummer av Kontakt var det på F 11 (Skavsta)

Re: 745 B 4A

Postat: 22 aug 2020, 17:25
av Stig Jarlevik
Jag måste säga att jag inte förstår problemet

Var det ett annat plan som havererade på Kallax detta datum?
Alla protokoll Leif gick igenom (och de han namnger säger ju Kallax.
Kartskissen som bifogas, säger dels F 21 flygfält, samt är signerad av en person (Vpl Sixten xxx) som skrivit Kallax den 10/3-1943
Slutrapporten är också undertecknad Kallax den 13/3 Bertil Bergström

Att det slutliga ordet ges av CF 11 i April är ju inte så konstigt, och att han satt i Nyköping är ju väl känt, men det betyder ju inte att haveriet var på F 11?

Om de som favoriserar F 11 som haveriplats enbart har Kontakt som källa, så tycker jag nog Leif Fredins genomgång av handlingar klingar bättre. (Inget ont om Kontaktgrabbarna på sin tid heller)

Så om ingen har några andra ursprungskällor man vill citera så är åtminstone i mina ögon fortsatt Kallax haveriplatsen.

Hälsningar
Stig i Göteborg