18171 B 18B
Postat: 04 aug 2014, 08:31
18171
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1945-11-24 (Dk-utrustat)
Godkänt 1945-12-11
Haveri 1945-12-14
Motorer: TDB605 nr V. 00853, H. 013334
Besättningen ff löjtnant S Paulsson (lärare dk) vicekorpral Larsson (elev dk) oskadad
Orsak till haveri: Huvudstället fälldes in när fpl tog mark vid landning med buklandning som följd.
Skador flygplan: Spant 2-4 knäckta. Genomföring hängande antenn bortsliten. Kolvstänger i huvudställets manövercylindrar avslitna. Landställsluckor, motorinklädnad, vätskekylare och samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr
Haveri 1947-08-04
Motorer: DB605 nr V 2251, H 2264
Besättningen ff korpral Lennart Kollberg (GFSU:2), fsig furir Per Axel Ferm (GFSU;fsig) oskadad
Skadornas omfattning:
Motor (höger) insänd till CVA för undersökning och SM på grund av övervarv.
Beräknad kostnad 500:- kr
Orsak till haveri: Övervarv på höger motor på grund av fel på propelleromställning.
Till CVV 1948-03-22 för liten översyn, motorbyte, klar 1948-08-12
Märkning 14-röd C (1949-01)
Till SAAB 1949-01-25 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-01
Avhämtat 1949-04-19
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-03.
Klar 1949-05-23
Klar för leverans 1949-06-03.
Levererat 1949-06-07
Verkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-03-17 (?), klar 1952-05-02
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter 400 ts 148 tim. Motor typ DB605 V nr 2359, gångtid efter SM 140 tim, H nr 3022, gångtid efter SM 54tim. Motor nr 3022 urmonteras, konserveras och förvaras
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1945-11-24 (Dk-utrustat)
Godkänt 1945-12-11
Haveri 1945-12-14
Motorer: TDB605 nr V. 00853, H. 013334
Besättningen ff löjtnant S Paulsson (lärare dk) vicekorpral Larsson (elev dk) oskadad
Orsak till haveri: Huvudstället fälldes in när fpl tog mark vid landning med buklandning som följd.
Skador flygplan: Spant 2-4 knäckta. Genomföring hängande antenn bortsliten. Kolvstänger i huvudställets manövercylindrar avslitna. Landställsluckor, motorinklädnad, vätskekylare och samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr
Haveri 1947-08-04
Motorer: DB605 nr V 2251, H 2264
Besättningen ff korpral Lennart Kollberg (GFSU:2), fsig furir Per Axel Ferm (GFSU;fsig) oskadad
Skadornas omfattning:
Motor (höger) insänd till CVA för undersökning och SM på grund av övervarv.
Beräknad kostnad 500:- kr
Orsak till haveri: Övervarv på höger motor på grund av fel på propelleromställning.
Till CVV 1948-03-22 för liten översyn, motorbyte, klar 1948-08-12
Märkning 14-röd C (1949-01)
Till SAAB 1949-01-25 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-01
Avhämtat 1949-04-19
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-03.
Klar 1949-05-23
Klar för leverans 1949-06-03.
Levererat 1949-06-07
Verkstad; 400 tillsyn. Påbörjad 1952-03-17 (?), klar 1952-05-02
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter 400 ts 148 tim. Motor typ DB605 V nr 2359, gångtid efter SM 140 tim, H nr 3022, gångtid efter SM 54tim. Motor nr 3022 urmonteras, konserveras och förvaras