Sida 1 av 1

18175 B 18B

Postat: 04 aug 2014, 08:37
av Leif Fredin
18175
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Fpl disponerat av SAABL 1945-11 för utprovning av oljekylare samt pitotrörssystem.
Proven avslutade 1946-08. Uppställt i avvaktan på motorbyte samt färdigställande för leverans.
1946-11. Rullnings- och bromsprov med modifierat hjulnav.
1946-12. Iordningställande för leverans påbörjad.
Levererat till F 1 1947-08-15
Godkänt 1947-08-25
Märkning 1-blå T (1948-10)
Till SAAB 1948-10-27 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-03-11
Till CVV 1949-03-09 för införande av raketinstallation m.m. Motorer typ DB605 nr (V) 2152, nr (H) 2275
Påbörjad 1949-04-04
Klar för leverans 1949-05-04
Levererat 1949-05-05
Överlämnat till F 7 1949-05-13 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 107.05 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2152. Gångtid total 96.05 tim, nr (H) 2275. Gångtid total 94.15 tim
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-06.
Modifiering klar 1951-03-39.
Klart för leverans 1951-04-04.
Fpl hämtat 1951-04-06.
Överlämnat till F 14 1951-04-06 som lån
Överlämnat till F 14 uppbörd 1951-07-16
Till CVV 1951-10-02 för liten översyn.
Klar 1952-02-02
Kasserat 1957-04-04 med motorer typ DB605 nr 2398, 2567
Fpltypen utgår

Re: 18175 B 18B

Postat: 07 aug 2014, 21:41
av Bengt Ekbladh
Enl FoB 100/47 överlämnas 18175 från F1 till F16 1947-10-28
18175 hade då 19ggt.
Motor nr 2152 , 9 tim och motor nr 2275 7 timmar

1948-04-23 överlämnas 18175 från F16 till F1 ….(FoB 100/47 ..p.20 )
Motorerna var enligt ovan.

Tyvärr inga gg-tider så att man kunde se hur mycket F16 använde planet under halvåret.

Varför B18B vid F16 frågas?