18176 B 18B
Postat: 04 aug 2014, 08:38
18176
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1945-01-11
Godkänt 1946-01-24
Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd G
Motorer: TDB 605 nr V 00276, H 00229
Besättningen ff löjtnant Lönnberg, fs furir Lundin. fsig furir Fager oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Relativt små skador på fpl undersida. Vänster vinge uppfläkt, höger vinge mindre skador. Stora korrosionsskador på grund av att fpl legat i bräckt vatten förorenat av lut från närliggande sulfitfabrik. Fpl översänt till CVV för reparation
Motor V, H: Båda motorerna översända till CVM, varvid följande iakttagelser gjorts:
Motorerna rikligt bemängda och kraftigt angripna av saltvatten (förorenat). Detaljer av elektron och magnesium företer kraftiga korrosionsskador och äro kassabla. Rostskador i diverse rörliga delar.
Propellrar: Deformerade och korrosionsskadade. Översända till CVV för reparation.
Utrustning: Korrosionsskador och rostskador i diverse materiel. Materielen insänd till CVV för reparation tillsammans med fpl.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på svag is grund av dåligt väder med landstället infällt. Fpl sjönk efter landningen, men har senare bärgats.
Kasserat 1946-08-02
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1945-01-11
Godkänt 1946-01-24
Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd G
Motorer: TDB 605 nr V 00276, H 00229
Besättningen ff löjtnant Lönnberg, fs furir Lundin. fsig furir Fager oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Relativt små skador på fpl undersida. Vänster vinge uppfläkt, höger vinge mindre skador. Stora korrosionsskador på grund av att fpl legat i bräckt vatten förorenat av lut från närliggande sulfitfabrik. Fpl översänt till CVV för reparation
Motor V, H: Båda motorerna översända till CVM, varvid följande iakttagelser gjorts:
Motorerna rikligt bemängda och kraftigt angripna av saltvatten (förorenat). Detaljer av elektron och magnesium företer kraftiga korrosionsskador och äro kassabla. Rostskador i diverse rörliga delar.
Propellrar: Deformerade och korrosionsskadade. Översända till CVV för reparation.
Utrustning: Korrosionsskador och rostskador i diverse materiel. Materielen insänd till CVV för reparation tillsammans med fpl.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på svag is grund av dåligt väder med landstället infällt. Fpl sjönk efter landningen, men har senare bärgats.
Kasserat 1946-08-02