Sida 1 av 1

18176 B 18B

Postat: 04 aug 2014, 08:38
av Leif Fredin
18176
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1945-01-11
Godkänt 1946-01-24

Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd G
Motorer: TDB 605 nr V 00276, H 00229
Besättningen ff löjtnant Lönnberg, fs furir Lundin. fsig furir Fager oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Relativt små skador på fpl undersida. Vänster vinge uppfläkt, höger vinge mindre skador. Stora korrosionsskador på grund av att fpl legat i bräckt vatten förorenat av lut från närliggande sulfitfabrik. Fpl översänt till CVV för reparation
Motor V, H: Båda motorerna översända till CVM, varvid följande iakttagelser gjorts:
Motorerna rikligt bemängda och kraftigt angripna av saltvatten (förorenat). Detaljer av elektron och magnesium företer kraftiga korrosionsskador och äro kassabla. Rostskador i diverse rörliga delar.
Propellrar: Deformerade och korrosionsskadade. Översända till CVV för reparation.
Utrustning: Korrosionsskador och rostskador i diverse materiel. Materielen insänd till CVV för reparation tillsammans med fpl.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på svag is grund av dåligt väder med landstället infällt. Fpl sjönk efter landningen, men har senare bärgats.

Kasserat 1946-08-02

Re: 18176 B 18B

Postat: 17 jan 2019, 16:40
av Bengt Ekbladh
18176 B 18B
...
Nödlandning 460210 vid Härnösand. Haveriet inträffade under förflyttningsflygning i divisionsförband F 1-F 21. Vid återflygningen över Ångermanälven och under sökandet efter lämplig landningsplats försämrades vädret och divisionen upplöstes, först i grupper och sedan i rotar. Ff lyckades i det dåliga vädret väl genomföra en nödlandning som buklandning på den snötäckta isen utanför Härnösand varvid endast ringa skador uppstod på fpl undersida och vingar. Ff (lt Lönnberg), fs (fu Lundin) och fsig (fu Fager) oskadade. Till följd av utsläpp från en närbelägen sulfitfabrik var dock isen underminerad och kort efter landningen brast isen och fpl sjönk till botten. Vid bärgningen av fpl en vecka senare kunde dock konstateras att fpl med motorer och propellrar fått synnerligen svåra korrosionsskador av det starkt alkaliska vattnet, vilket ledde till fpl kassation.
Se detaljer om de 4 haverierna och de 5 nödlandningarna under "Sammanställning och haverier".