18177 B 18B
Postat: 04 aug 2014, 08:40
18177
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-01-16
Godkänt 1946-01-24
Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd K
Motorer: TDB 605 nr V 00974, H 02932
Besättningen ff löjtnant Holm oskadad, fs vicekorpral Höjrup (GFSU:1) bristning i mjukdelarna i båda benen, fsig furir Herder (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Vänster landställ bortslitet. Höger hjul delvis genom isen och fastfruset. Vänster vinge delvis skadad vid spetsen och å undersidan. Fpl översänt till CVV för reparation
Motor V, H: Höger motor oskadad. Vänster motor sannolikt svåra skador å undersidan.
Motorerna översända till CVM för reparation.
Propellrar: Deformerade, översända till CVV för reparation.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på is på grund av dåligt väder med landstället utfällt, varvid fpl gått på nosen.
Till CVV 1947-02-10; reparation, klar 1947-06-11
Till CVA 1949-05-13 för införande av katapultstolar m m. Motorer typ DB 605 nr (V) 2035, nr (H) 2287
Klar 1950-01-25
Till F 14 1950-01-25
Verkstad; reparation. Påbörjad 1950-04-21, klar 1950-05-15
Till CVV 1950-09-04; liten översyn, motorbyte, klar 1951-03-07
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 308 tim. Motor typ DB605 V nr 2281, gångtid efter SM 194 tim, H nr 2069, gångtid efter SM 194 tim.
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-01-16
Godkänt 1946-01-24
Nödlandning 1946-02-10 vid Härnösand. Märkning 14-röd K
Motorer: TDB 605 nr V 00974, H 02932
Besättningen ff löjtnant Holm oskadad, fs vicekorpral Höjrup (GFSU:1) bristning i mjukdelarna i båda benen, fsig furir Herder (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Vänster landställ bortslitet. Höger hjul delvis genom isen och fastfruset. Vänster vinge delvis skadad vid spetsen och å undersidan. Fpl översänt till CVV för reparation
Motor V, H: Höger motor oskadad. Vänster motor sannolikt svåra skador å undersidan.
Motorerna översända till CVM för reparation.
Propellrar: Deformerade, översända till CVV för reparation.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på is på grund av dåligt väder med landstället utfällt, varvid fpl gått på nosen.
Till CVV 1947-02-10; reparation, klar 1947-06-11
Till CVA 1949-05-13 för införande av katapultstolar m m. Motorer typ DB 605 nr (V) 2035, nr (H) 2287
Klar 1950-01-25
Till F 14 1950-01-25
Verkstad; reparation. Påbörjad 1950-04-21, klar 1950-05-15
Till CVV 1950-09-04; liten översyn, motorbyte, klar 1951-03-07
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 308 tim. Motor typ DB605 V nr 2281, gångtid efter SM 194 tim, H nr 2069, gångtid efter SM 194 tim.