Sida 1 av 1

18179 B 18B

Postat: 04 aug 2014, 08:42
av Leif Fredin
18179
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-01-03
Godkänt 1946-01-12

Nödlandning 1946-02-15 vid F 1, Hässlö
Motorer: TDB 605 nr V 02184, H 02677
Besättningen ff överstelöjtnant Christian Nilsson, fs furir Söderberg, fs sergeant Larsson oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl. Ett hål uppslaget i övre motorplåten på grund av motorhaveriet. Fpl inlämnat till CVV för reparation och motorbyte.
Motor V, H: V motor inga skador. H motor utsatt för motorhaveri, varvid bivevstaken i cylinder nr 6 slitits loss i sina infästningar i vevaxel och kolv. Vevstaken har kastats ut ur motorn och slagit hål å vevhuslockets bakre del.
Utrustning: Kopplingsbox för propelleromställningen höger motor sönderslagen. Repareras vid CVV.
Orsak till haveri: Nödlandning. Vid flygning från Luleå till Västerås inträffade haveri å höger motor, innebärande att vevstake nr 6 losslets från motorn och slog hål på vevhustet. Nödlandning företogs på Hässlö flygfält.

Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-02-25, klar 1947-03-10
Märkning 14-röd F (1948-09)
Till SAAB 1948-09-23 för införande av katapultstolar m m
Färdig 1948-12-08
Godkänt av FF kontrollant 1948-12-18
Avhämtat 1948-12-20
Till CVV 1948-12-20 för liten översyn, motorbyte
Påbörjad 1949-01-08
CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-06-28.
Klar för leverans 1949-08-24.
Levererat 1949-08-25
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-14.
Modifiering klar 1951-04-26.
Klart för leverans 1951-05-10.
Fpl hämtat 1951-05-15.
Kasserat 1953-03-13. Fplskrov får disponeras såsom skjutmål eller övningsobjekt vid brandtjänst